Kotimyynti
Kotimyynti on kaupankäyntiä kuluttajan kotona tai muualla kuin myyjän toimitiloissa. Kotimyynnissä on yleensä 14 päivän peruuttamisoikeus. Tähän pääsääntöön on kuitenkin poikkeuksia, jotka koskevat esimerkiksi mittatilaustavaroita.
Mitä kotimyynti on?
Kotimyynti tarkoittaa kaupankäyntiä kuluttajan kotona tai muualla kuin myyjän toimitiloissa.
Kotimyynnissä sopimus voidaan tehdä myyjän tai kuluttajan aloitteesta.
Esimerkkejä kotimyyntitilanteista:
- Myyjä tulee kotiovelle myymään tavaroita tai palveluita ja sopimus tehdään kuluttajan kotona.
- Myyjä lähestyy kuluttajaa kadulla ja kauppasopimus tehdään heti tämän jälkeen esimerkiksi myyjän toimitiloissa, puhelimitse tai sähköpostilla.
- Yksityiskodeissa järjestettävät myyntikutsut, joissa myydään esimerkiksi kodintarvikkeita tai vaatteita.
- Myyjän tarjoama matka kohteeseen, jossa kuluttajalle tarjotaan ostomahdollisuutta.
Kotimyynniksi ei lasketa esimerkiksi
- kauppaa, jossa ostosten yhteishinta on alle 30 euroa.
- pelkkää myyjän tutustumis- tai mittauskäyntiä, jonka yhteydessä ei tehdä sopimusta.
- myyjän tarjoamia säännöllisiä bussikuljetuksia myymälään, esimerkiksi kaupungin keskustasta kauppakeskukseen.
Muistilista – Näin vältät ongelmat kotimyynnissä
- Sinä päätät!
- Muista, että sinulla on oikeus päättää, kuka tulee asuntoosi. Kiellä myyjän vierailu, jos myyjä ei esittäydy luotettavasti.
- Ostopakkoa ei ole
- Voit aina sanoa ”ei”.
- Vaikka myyjä olisi käyttänyt paljon aikaa tuotteensa esittelyyn, voit pyytää harkinta-aikaa vertailla tuotteita ennen päätöksentekoa.
- Lue sopimusehdot huolellisesti
- Varmista, että ymmärrät sopimusehdot. Voit myös neuvotella sopimuksen ehdoista.
-
Jos kyseessä on palvelu, sopimuksessa voi olla kohta, jossa sinulla on mahdollisuus pyytää palvelun aloittamista jo ennen 14 päivän peruuttamisajan päättymistä. Myyjä voi myös ehdottaa tätä erikseen.
-
Jos hyväksyt palvelun aloittamisen heti, samalla hyväksyt sen, että menetät peruuttamisoikeutesi, kun palvelu on kokonaan suoritettu.
-
Ennen kuin pyydät palvelun nopeaa aloittamista, mieti, onko se tarpeellista. Voiko palvelu odottaa, jotta säilytät oikeutesi perua sopimus 14 päivän kuluessa? Nopean aloituksen hyväksyminen voi tarkoittaa, ettet voi enää muuttaa mieltäsi.
-
- Älä maksa tuotteesta ennen sen vastaanottamista
- Sovi kauppahinnan maksamisesta vasta, kun olet saanut tuotteen.
- Tarkista asiakirjat ennen sopimuksen solmimista
- Varmista, että saat paperilla tai muulla pysyvällä tavalla kirjalliset tiedot kaupasta, kuten:
- tavaran tai palvelun pääominaisuudet
- kokonaishinta veroineen sekä mahdolliset toimitus- ja muut kulut
- peruuttamisoikeuden ehdot sekä käyttämistä koskevat ohjeet
- peruuttamislomakkeen.
- Varmista, että saat sopimusvahvistuksen kaupanteon jälkeen.
- Varmista, että saat paperilla tai muulla pysyvällä tavalla kirjalliset tiedot kaupasta, kuten: