Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2021
    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Meddelanden
  • 2018
https://www.kkv.fi/sv/aktuellt/meddelanden/2018/28.6.2018-marknadsdomstolen-forbjod-xxls-vilseledande-marknadsforing/
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Meddelanden
  • 2018

Aktuellt

  • Meddelanden
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Nyheter
  • Nyhetsbrev

Marknadsdomstolen förbjöd XXL:s vilseledande marknadsföring

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn
28.6.2018

Marknadsdomstolen har genom sitt beslut 27.6.2018 förbjudit sportaffären XXL Sports & Outdoor Oy (XXL) att vilseleda konsumenterna genom obestyrkta påståenden i marknadsföringen om att deras produkter har det förmånligaste priset.

Konsumentombudsmannen ansåg år 2014 att sportaffären XXL:s påståenden om billigare produkter tillsammans med ett löfte om prisskillnad var vilseledande för konsumenterna. Till exempel hade andra företag i sitt utbud bara cirka hälften av de produkter som prislöftet gällde. Genom sin marknadsföring skapade XXL en föreställning om en prisförmån som inte med säkerhet kan sägas existerar. Konsumentombudsmannen drog XXL inför marknadsdomstolen, eftersom företaget inte ändrade sin marknadsföring så att den överensstämde med konsumentombudsmannens krav.

Marknadsdomstolen förkastade konsumentombudsmannens yrkande 24.11.2015 eftersom man ansåg att ordalydelsen i prislöftet som XXL använt i sin marknadsföring inte vilseledde konsumenten. Konsumentombudsmannen överklagade beslutet till högsta domstolen år 2016. Enligt högsta domstolens beslut 7.12.2017 beaktade inte marknadsdomstolen alla framkomna omständigheter i sin bedömning av huruvida marknadsföringen varit vilseledande. Enligt högsta domstolen hade XXL i sin marknadsföring skapat en bild av den förmånligaste aktören på marknaden. Enligt högsta domstolen är näringsidkaren skyldig att bestyrka sina påståenden vid behov. Högsta domstolen upphävde marknadsdomstolens beslut och återförvisade ärendet till marknadsdomstolen för behandling.

Efter högsta domstolens beslut gällde frågan i ärendet som behandlades i marknadsdomstolen endast om bilden är sanningsenlig som XXL skapar för konsumenten om sig själv som den förmånligaste aktören. Marknadsdomstolen konstaterade nu i sitt beslut att XXL inte helt har bestyrkt sitt påstående i marknadsföringen. Sålunda har XXL i sin marknadsföring gett vilseledande information som strider mot konsumentskyddslagen.

Det tredje förbudet som nu ålagts XXL hör till en helhet där marknadsdomstolen redan i ett beslut 24.11.2015 har förbjudit XXL att ge en vilseledande uppfattning av hur förmånliga deras priser är samt av hur länge erbjudandena gäller. Enligt marknadsdomstolen har XXL framhävt sina förmånliga priser genom att marknadsföra produkterna storslaget med hjälp av stora procentrabatter. Procentrabatterna har emellertid beräknats utifrån de rekommenderade detaljpriserna som varken XXL eller andra detaljhandlare brukar ta för produkterna i fråga. Dessutom har XXL marknadsfört produkterna med erbjudanden som endast gäller en begränsad tid. Produkterna har ändå sålts till samma specialpris snart efter att erbjudandet gått ut. Det gällde då inte ett kortvarigt nedsatt pris på en produkt, utan falsk reklam om nedsatt pris.

Läs mer:

Högsta domstolen återförvisade ärendet om XXL:s prislöfte till marknadsdomstolen. KKV:s meddelande 12.12.2017.

Konsumentombudsmannen har beviljats besvärstillstånd gällande marknadsdomstolens XXL-beslut. KKV:s meddelande 8.12.2016.

Marknadsdomstolen förbjöd XXL:s vilseledande marknadsföring. KKV:s meddelande 24.11.2015.

Konsumentombudsmannen drog XXL inför marknadsdomstolen för vilseledande marknadsföring. KKV:s meddelande 3.3.2015.


Uppdaterad 5.7.2018 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 5.7.2018 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV