28.6.2018
Marknadsdomstolen har genom sitt beslut 27.6.2018 förbjudit sportaffären XXL Sports & Outdoor Oy (XXL) att vilseleda konsumenterna genom obestyrkta påståenden i marknadsföringen om att deras produkter har det förmånligaste priset.
Konsumentombudsmannen ansåg år 2014 att sportaffären XXL:s påståenden om billigare produkter tillsammans med ett löfte om prisskillnad var vilseledande för konsumenterna. Till exempel hade andra företag i sitt utbud bara cirka hälften av de produkter som prislöftet gällde. Genom sin marknadsföring skapade XXL en föreställning om en prisförmån som inte med säkerhet kan sägas existerar. Konsumentombudsmannen drog XXL inför marknadsdomstolen, eftersom företaget inte ändrade sin marknadsföring så att den överensstämde med konsumentombudsmannens krav.
Marknadsdomstolen förkastade konsumentombudsmannens yrkande 24.11.2015 eftersom man ansåg att ordalydelsen i prislöftet som XXL använt i sin marknadsföring inte vilseledde konsumenten. Konsumentombudsmannen överklagade beslutet till högsta domstolen år 2016. Enligt högsta domstolens beslut 7.12.2017 beaktade inte marknadsdomstolen alla framkomna omständigheter i sin bedömning av huruvida marknadsföringen varit vilseledande. Enligt högsta domstolen hade XXL i sin marknadsföring skapat en bild av den förmånligaste aktören på marknaden. Enligt högsta domstolen är näringsidkaren skyldig att bestyrka sina påståenden vid behov. Högsta domstolen upphävde marknadsdomstolens beslut och återförvisade ärendet till marknadsdomstolen för behandling.
Efter högsta domstolens beslut gällde frågan i ärendet som behandlades i marknadsdomstolen endast om bilden är sanningsenlig som XXL skapar för konsumenten om sig själv som den förmånligaste aktören. Marknadsdomstolen konstaterade nu i sitt beslut att XXL inte helt har bestyrkt sitt påstående i marknadsföringen. Sålunda har XXL i sin marknadsföring gett vilseledande information som strider mot konsumentskyddslagen.
Det tredje förbudet som nu ålagts XXL hör till en helhet där marknadsdomstolen redan i ett beslut 24.11.2015 har förbjudit XXL att ge en vilseledande uppfattning av hur förmånliga deras priser är samt av hur länge erbjudandena gäller. Enligt marknadsdomstolen har XXL framhävt sina förmånliga priser genom att marknadsföra produkterna storslaget med hjälp av stora procentrabatter. Procentrabatterna har emellertid beräknats utifrån de rekommenderade detaljpriserna som varken XXL eller andra detaljhandlare brukar ta för produkterna i fråga. Dessutom har XXL marknadsfört produkterna med erbjudanden som endast gäller en begränsad tid. Produkterna har ändå sålts till samma specialpris snart efter att erbjudandet gått ut. Det gällde då inte ett kortvarigt nedsatt pris på en produkt, utan falsk reklam om nedsatt pris.
Läs mer:
Högsta domstolen återförvisade ärendet om XXL:s prislöfte till marknadsdomstolen. KKV:s meddelande 12.12.2017.
Konsumentombudsmannen har beviljats besvärstillstånd gällande marknadsdomstolens XXL-beslut. KKV:s meddelande 8.12.2016.
Marknadsdomstolen förbjöd XXL:s vilseledande marknadsföring. KKV:s meddelande 24.11.2015.
Konsumentombudsmannen drog XXL inför marknadsdomstolen för vilseledande marknadsföring. KKV:s meddelande 3.3.2015.