Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2021
    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Meddelanden
  • 2018
https://www.kkv.fi/sv/aktuellt/meddelanden/2018/fraga-hur-mycket-taxiresan-kostar-pa-forhand-och-be-om-kvitto-pa-resan/
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Meddelanden
  • 2018

Aktuellt

  • Meddelanden
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Nyheter
  • Nyhetsbrev

Fråga hur mycket taxiresan kostar på förhand och be om kvitto på resan

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn
23.11.2018

I julfesttider är det fler än vanligt som reser med taxi. För att taxiresan ska löpa så smärtfritt som möjligt ska du komma ihåg att fråga hur mycket resan kostar innan du sätter dig i taxin och alltid begära kvitto på resan. För att vara säker på att få en taxi kan du boka taxi på förhand, påminner KKV och Trafi.

Efter att lagen om transportservice trädde i kraft i juli råder det fri prissättning på taxiresor. För personer som använder taxi mera sällan lönar det sig att kontrollera de grundläggande förändringarna som skett i taxitrafiken. Att komma ihåg tre väsentliga aspekter – att fråga om priset, att be om kvitto och att planera på förhand – gör det lättare att använda taxi både i vardagen och vid festtillfällen.

Pris
Priset på taxiresan kan variera t.ex. enligt tidpunkt, taxiföretag, beställningssätt och tilläggstjänster. Det centrala är att kunden vet vad resan kommer att kosta när han eller hon sätter sig i taxin eller på vilka grunder priset fastställs. Om priset på resan är högre än 100 euro måste chauffören klart och tydligt komma överens med kunden om priset på förhand.

Kvitto
Taxiresan kan ibland avvika från det överenskomna. Då fel uppstår är det viktigt att konsumenten står upp för sin rätt. Det lönar sig alltid att be om kvitto av chauffören, eftersom det underlättar i problemsituationer.

Framförhållning
Det lönar sig att boka på förhand för att vara säker på att få en taxi, speciellt på natten och utanför städerna, eftersom jourförpliktelserna slopades i och med lagförändringen.

”Om taxin beställs med en app, tas all information fram på en gång: priset visas i samband med beställningen, appen berättar vanligtvis när taxin kommer och ett elektroniskt kvitto sparas”, påminner vägtrafikdirektör Marko Sillanpää.

Du kan också bekanta dig med förändringarna i taxitrafiken med KKV:s och Trafis animationer. Animationerna ger information om förändringarna i allmänhet, hur priset på taxiresorna fastställs, taxiresande ur rörelse- och funktionshindrades synvinkel samt vad det lönar sig att göra om allt inte går som önskat.

”Taxitjänsterna är nu som vilken annan tjänst som helst, som konsumenten inte köper utan att veta priset på förhand. Konsumenten har rätt att få information om taxiresans pris eller på vilka grunder priset fastställs av taxichauffören eller förmedlingscentralen redan innan resan bekräftas eller inleds,” poängterar KKV:s jurist Jukka Kaakkola. 

Ytterligare information:

För taxiresenären
Taxiresor


Uppdaterad 26.11.2018 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 26.11.2018 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV