Använda bilar ska säljas med öppna kort – konsumentombudsmannen undersöker två stora bilaffärers verksamhet

Många konsumentanmälningar visar att begagnade bilar säljs med bristfällig och felaktig information. En bil som påstås vara servad och besiktigad kan börja gå sönder kort efter köpet.

Problem relaterade till fordon är den klart vanligaste orsaken till att konsumenter kontaktar KKV:s konsumentrådgivning. Dessa utgör nästan en tredjedel av alla kontakter. Årligen hanteras över 10 000 ärenden relaterade till fordon, och nästan två av tre handlar om begagnade bilar.

Problemet handlar nästan alltid om ett fel på bilen, det vill säga att bilen inte fungerar som den ska, går sönder i förtid eller inte motsvarar den information som lämnats. Ofta har säljaren underlåtit att berätta om bilens historia eller utrustning och vägrar att erkänna felet.

"Det säljs mycket begagnade bilar och det kan uppstå överraskningar när det gäller bilens skick. Vi ser dock tydligt att det har etablerats oskäliga metoder inom bilbranschen som utöver ekonomiska förluster orsakar mycket besvär och stress för konsumenterna."

konsumentombudsman Katri Väänänen

Frågor har också uppkommit från konsumenterna angående det avgiftsbelagda tilläggsskydd som bilhandlarna erbjuder och dess verkliga mervärde för konsumenten. Konsumenter har också rapporterat problem med att få tillbaka sina pengar i sin helhet när de har ångrat köp som gjorts på distans.

Utredning av två ledande bilaffärer

Konsumentombudsmannen har inlett en mer noggrann granskning av Saka och Kamux verksamhet. En begäran om utredning har skickats till företagen där de ombeds att redogöra för hur de följer bland annat följande skyldigheter:

  • Information till konsumenten: vilken typ av information om fordonens skick ges
  • Försäljning av tilläggsskydd: hur det avgiftsbelagda tilläggsskyddet skiljer sig från säljarens lagstadgade felansvar
  • Ångerrätt vid distansförsäljning: Återbetalas hela köpesumman till konsumenten om köpet hävs

Saka och Kamux granskas noggrannare eftersom det har kommit flest konsumentkontakter om dessa företag. Problematiska tillvägagångssätt förekommer även bland andra aktörer inom bilbranschen. Andra typiska problem är återkommande reparationer och svårigheter att få köpet annullerat, även om det finns skäl för det.

De inrotade problemen inom bilförsäljning framkom tydligt i KKV:s undersökning från 2024.

Konsumenternas förtroende bör ses som en konkurrensfördel

Vid försäljning av fordon gäller samma informationsskyldigheter och felansvar som vid försäljning av andra varor. Säljaren måste noggrant kontrollera bilen och informera konsumenten om all relevant information som är avgörande för köpet.

"Det finns inga undantag vid bilförsäljning som tillåter att en begagnad bil lämnas utan kontroll och att information utelämnas. Företag bör komma ihåg att konsumenternas förtroende är skört om inte grundprinciperna för konsumentskydd beaktas vid bilförsäljning."

konsumentombudsman Katri Väänänen