Konkurrens- och konsumentverkets och Bilbranschens Centralförnunds meddelande
Bilbranschens standardavtalsvillkor har fått en uppdatering som syftar till att tydliggöra beställnings- och köpeavtal samt finansieringsvillkor för begagnade och nya fordon.
Standardavtalsvillkoren är viktiga eftersom de hjälper till att förebygga användningen av oskäliga avtalsvillkor och minska tvister mellan konsumenter och företag. Villkoren syftar till att säkerställa efterlevnaden av konsumentskyddslagstiftningen och tydliggöra ansvarsförhållanden, felaktiga situationer och hur man ska agera i dessa. I villkoren finns tydliga riktlinjer för hur man framöver ska agera i reklamationssituationer.
I de nya villkoren har man beaktat modern bilteknik och -teknologi, såsom digitala element i fordon, samt dagens marknadsföringsmetoder, inklusive distans- och hemförsäljning. Man har också beaktat förändringar i lagstiftningen och strävat efter att förbättra villkorens läsbarhet och framställningssätt.
De nya standardavtalen har utarbetats av Bilbranschens Centralförbund (AKL) i samarbete med Bilimportörerna och -industrin rf, konsumentombudsmannen och Konsumenttvistenämnden. Bilbranschens konsumentråd AUNE har godkänt de nya villkoren. De tidigare standardavtalsvillkoren är från 2009 och har senast uppdaterats 2017.
Tydliga villkor gynnar både branschens aktörer och konsumenter
De nya standardavtalsvillkoren är ett viktigt verktyg för både konsumenter och aktörer inom bilbranschen, och de kan bidra till att främja öppen och rättvis handel. Genom villkoren hoppas man också på en ökad medvetenhet bland konsumenterna om deras rättigheter och skyldigheter vid bilköp.
”Problem och tvister som uppstår vid bilköp är den klart vanligaste anledningen till att konsumenter kontaktar konsumentrådgivningen eller konsumentombudsmannen. När saker och ting avtalas tydligt kan både bilhandlare och kunder undvika många problem”
I de nya villkoren har säljarens skyldigheter preciserats. Fordonet ska motsvara det avtalade, de uppgifter som säljaren lämnat i sin marknadsföring och andra sammanhang samt konsumentköparens rimliga förväntningar. Öppenhet i affären är utgångspunkten i de förnyade avtalsvillkoren. Om affären även inkluderar ett bytesfordon, ska parterna informera varandra om alla kända, för bedömningen av fordonet och köpet väsentliga uppgifter. Detta gäller både det fordon som säljs och det fordon som lämnas i byte.
”Bilbranschen, som använder de reviderade avtalsvillkoren, vill agera ansvarsfullt och öppet. En nöjd kund är målet för bilhandeln”
Även finansieringsvillkoren för bilar har uppdaterats. Avtalsvillkoren för avbetalningsköp har nu av tydlighetsskäl utarbetats separat för både fast och rörlig ränta.
De reviderade, äkta avtalsvillkoren för bilhandel och avbetalningsköp kan kännas igen på Bilbranschens Centralförbunds logotyp samt konsumentombudsmannens godkännande.