KKV och FPA: Upphandlingen av FPA-taxiresor har lett till besparingar på över hundra miljoner euro

En gemensam undersökning av Konkurrens- och konsumentverket (KKV) och Folkpensionsanstalten (FPA) visar att konkurrensutsättningen av FPA-taxiresor har lett till betydande besparingar. FPA-taxiresor är en offentlig upphandling som finansieras med skattemedel.

Samtidigt som taximarknaden öppnades för konkurrens år 2018, började FPA konkurrensutsätta sina taxiförmedlingscentraler.

"Vi uppskattar att konkurrensutsättningen av FPA-taxiresor ledde till cirka 132 miljoner euro i besparingar under de första fyra och ett halvt åren. FPA-resor är ett skolboksexempel på nyttan av ökad konkurrens och upphandling."

Ekonom Anni Väättänen

Taxibranschens årliga omsättning är över en miljard euro. Alla offentligt ersatta resor utgör totalt cirka 40 % av hela taximarknaden i Finland. FPA ersätter resor till hälso- och sjukvård som görs på grund av sjukdom, graviditet eller förlossning. År 2022 genomfördes över 3 miljoner FPA-taxiresor och antalet passagerare var över 400 000.

Konkurrensutsättning ökade antalet anbud och förmedlingscentraler

Förmedlingscentralerna ansvarar för att ordna FPA-resor. De kopplar samman kunder med tillgängliga taxibilar.

Före reformen hade FPA koncentrerat servicen till en enda förmedlingscentral i 19 områden, i praktiken genom avtal med den största aktören i respektive område.

Den första konkurrensutsättningen av förmedlingscentralerna ordnades år 2018, vilket resulterade i att en central valdes per landskap. Den andra upphandlingsrundan ordnades år 2021, och därefter valdes två förmedlingscentraler per landskap, varifrån kunden kan välja serviceleverantör.

Under den första upphandlingsrundan kom anbuden huvudsakligen från redan etablerade centraler och i de flesta områden inkom endast ett anbud. Vid den andra rundan mottogs minst tre anbud i varje landskap.

Undersökningen visade att den andra upphandlingsrundan ledde till ännu större kostnadsbesparingar än den första. Redan under det första året av den nya fyraåriga avtalsperioden uppgick besparingarna till 72 miljoner euro.

Konkurrensutsättningen gav även resenärer besparingar

Statsrådet reglerar maxpriserna för FPA-resor. Före konkurrensutsättningen betalades alltid det högsta tillåtna priset. I undersökningen jämfördes priserna som erbjöds av förmedlingscentralerna med dessa maxpriser.

"Rabattprocenten i anbuden ökade under den andra upphandlingsrundan. I den första var den genomsnittliga rabatten 7 %, medan den i den andra rundan uppgick till 23 %."

Forskare Iiro Ahomäki från FPA

Största delen av besparingarna kom från den del av resan som FPA ersätter. Enligt undersökningen sparade även passagerarna cirka 1,7 miljoner euro år 2022 tack vare konkurrensutsättningen. Självrisken för FPA-resor är 25 euro per resa, och FPA ersätter beloppet över detta. Passagerare sparade när priset på resan understeg självrisken, eftersom priserna också sjönk för dem.

Undersökningen visar också att FPA-resor är billigare än privata taxiresor i små kommuner, men i större kommuner är skillnaden mindre tydlig.

Modellen med flera förmedlingscentraler kan öka konkurrensen även på den privata taximarknaden

En av huvudorsakerna till kostnadsbesparingarna är den ökade konkurrensen. Även mindre förmedlingscentraler har kunnat delta i upphandlingen när flera valts per område. Konkurrensen pressar priserna för alla deltagande aktörer.

I den andra upphandlingsrundan ingick FPA avtal med de två förmedlingscentraler som gav de bästa anbuden. Denna modell kan främja bredare konkurrens inom olika regioner. Offentligt subventionerade resor utgör en stor del av taximarknaden på många områden, och om dessa fördelas mellan flera aktörer kan det även öka konkurrensen på den privata sidan.

Undersökningen ökar förståelsen för effekterna av att öppna taximarknaden

KKV har utrett vilka effekter reformen har haft på taximarknaden, konsumentpriserna och tillgången till taxitjänster. Marknaden har granskats både ur ett offentligt och privat perspektiv. Tillgången till FPA-resor har förblivit god efter upphandlingsreformen. Andelen inställda resor låg mellan 0,05 % och 0,23 % under åren 2018–2022.

FPA följer regelbundet upp kvaliteten på taxiresorna via rapporter som förmedlingscentralerna lämnar in varje månad.

Mer information

Anni Väättänen

Ekonom

Jan Jääskeläinen

Forskningsledare