Konkurrens- och konsumentverket (KKV) bedömer att det handlade om införandet av en ny tjänst i samband med upphandlingen av Helsingfors stads ekonomihanteringssystem, och inte om en versionsuppdatering eller utveckling av ett tidigare använt system.
Helsingfors stad anskaffade år 2023, utan upphandling, ett projekt för införande och underhåll av ett ekonomisk planerings- och budgeteringssystem som molntjänst. Staden angav värdet av upphandlingen till totalt cirka 200 000 euro, men KKV bedömde att det verkliga värdet av upphandlingen var cirka 330 000 euro. Det ursprungliga ekonomihanteringssystemet hade anskaffats år 2004 och var skräddarsytt för stadens social-, hälsovårds- och räddningssektor.
Enligt staden handlade det om en versionsuppdatering av systemet till en molntjänst, och uppdateringen hade en grund för direktupphandling enligt upphandlingslagen.
“Även om lagen i sig tillåter tidsbundna avtal, är utgångspunkten för upphandlingslagstiftningen att upphandlande enheter ska konkurrensutsätta sina inköp. Långvariga avtal medför en stor sannolikhet för att väsentliga ändringar görs i avtalet i strid med upphandlingslagen."
KKV ansåg att det handlade om införandet av en helt ny tjänst och inte om en versionsuppdatering eller utveckling av ett tidigare använt system. Det fanns alltså ingen grund för direktupphandling enligt upphandlingslagen, och det handlade inte om en avtalsändring som lagen tillåter, vilket innebär att staden borde ha konkurrensutsatt ekonomihanteringssystemet. KKV uppmärksammade Helsingfors stad på kraven i upphandlingslagen.