KKV:s undersökning: Inkassobyråer missbrukar sin ställning i skuldstämningar

KKV:s undersökning visar att det har uppstått en obalans i skuldstämningar mellan inkassobyråer och konsumenter. Ogrundade yrkanden från inkassobyråer och de advokatbyråer de använder godkänns lätt i domstol. Många gäldenärer vågar inte eller vet inte hur de ska bestrida en stämningsansökan.

I KKV:s undersökning granskas konsumenternas rättsliga ställning och deras möjligheter att få sin rätt i summariska indrivningsärenden.

Det summariska förfarandet är ett förenklat domstolsförfarande där käranden – ofta en inkassoaktör – inleder ärendet, som förutsätts vara ostridigt. Förfarandet är enklare och mindre omfattande än ett normalt rättegångsförfarande. Om svaranden – ofta en enskild konsument – inte bestrider kravet, kan det summariska ärendet avgöras genom tredskodom. En tredskodom ger borgenären rätt att driva in fordran via utsökning.

"Käranden i ett indrivningsärende har tillgång till färdiga system, ett förmånligt och riskfritt förfarande samt möjlighet att dra tillbaka sina yrkanden utan konsekvenser. Svaranden, som typiskt är en enskild konsument, har däremot bristfällig information och riskerar kostnader, vilket försvagar hens möjligheter att försvara sig."

ledande sakkunnig Ari Luukinen

Tusentals summariska betalningsförelägganden årligen

Åren 2022–2024 har tusentals tvivelaktiga summariska fordringsmål inletts. Fallen handlar ofta om konsumentkrediter, som sedan snabblånens intåg på marknaden orsakat olika problem.

Konsumenter har bestridit käromålet i hundratals fall, men bolagen har fortsatt att driva ärendena trots bestridandet.

"Den övergripande bilden av de senaste årens händelser i det summariska förfarandet är oroande. I flera fall finns det anledning att misstänka att de indrivna fordringarna till stor del är obefogade. Många betalar obefogade skulder eller svarar inte på föreläggandet, varpå det avgörs genom tredskodom till borgenärens fördel."

Ledande sakkunnig Jari Suurla

Lagstiftningen och praxis måste utvecklas

Baserat på undersökningsmaterialet och erfarenheterna från konsumentmyndigheternas tillsynsarbete krävs bättre informationsflöde, tydligare grunder för summariska förfaranden samt en bättre balans i skyldigheter och ansvar mellan kärande och svarande. Situationen kan förbättras genom att utveckla både lagstiftning och praxis.

Mer om ämnet

Missförhållanden och eventuellt missbruk i summariska indrivningsärenden gällande konsumenter (Forskningsrapporter 4/2025. På finska)

Mer information:

Ari Luukinen

Ledande sakkunnig