Konsumentombudsmannen krävde ändringar i Powers marknadsföring av prissänkningar

Power Finland Oy presenterade vilseledande information om prissänkningar i sin tryckta marknadsföring. Power åtog sig att korrigera bristerna i marknadsföring av prissänkningar på det sätt som konsumentombudsmannen förutsatte. 

I den reklambilaga som Power publicerade i april 2025 angavs att erbjudandets giltighetstid var 28.4.–4.5.2025. I nedre kanten av bilagan angavs att de lägsta priserna, till vilka varorna sålts under de 30 dagar som föregick rabatten, hade kontrollerats den 16.4.2025.

I marknadsföring av prissänkningar måste det tydligt anges det lägsta pris med vilket varan har marknadsförts under de 30 dagar som föregår prissänkningen. Säljaren måste också beräkna prisnedsättningen från det lägsta priset till vilket produkten har sålts under de 30 dagar som föregår prissänkningen. Kravet på tydlighet innebär till exempel att det lägsta priset eller relaterad information, såsom kontrolldatum, inte får ges på ett tolkningsbart sätt. I marknadsföringen får man inte heller ge osann eller vilseledande information om rabatter.

Konsumentombudsmannen ansåg att sättet på vilket Power angav kontrolldatumet kunde ge intryck av att det lägsta priset inte var det pris till vilket varan hade marknadsförts under de 30 dagar som föregick rabatten. Därför var Powers marknadsföring av prissänkingar i strid med bestämmelsen om skyldigheten att ange det lägsta priset och vilseledande. Konsumentombudsmannen krävde att Power inte ska ge vilseledande information om det lägsta prisets kontrolldatum.

"Syftet med 30-dagarsregeln är att motverka konstgjorda rabatter och öka transparensen så att konsumenten får information om den verkliga prissänkningen."

Konsumentombudsmannen Katri Väänänen

Man får inte ge felaktig information om prissänkingens varaktighet

På framsidan av Powers nätbutik fanns det en länk med texten ”Se veckans reklambilaga”. Genom att klicka på länken öppnades en reklambilaga där erbjudandets giltighetstid angavs som 28.4.–4.5.2025. Trots detta presenterades varor i bilagan vars erbjudandeperiod översteg en vecka.

Det är viktigt för konsumenterna att få tydlig information om erbjudandemarknadsföring, inklusive erbjudandets giltighetstid, villkor och andra krav för att köpa produkten till erbjudandepriset. Konsumenterna måste kunna lita på att villkoren för erbjudandemarknadsföringen är korrekta. Det är förbjudet att ge falsk eller vilseledande information om prissänkningar.

Konsumentombudsmannen ansåg att Powers marknadsföring av prissänkningar, där giltighetstiden för rabatterna på varor som presenterades i reklambilagan angavs som 28.4–4.5.2025, när reklambilagan i verkligheten också innehöll varor vars erbjudandeperiod var längre, var i strid med konsumentskyddslagen. Konsumentombudsmannen krävde att Power inte ska ge falsk information om erbjudandets giltighetstid.

Upprepade erbjudanden är förbjudna

I Powers redogörelse framgick det att företaget fortsätter erbjudandets giltighetstid i vissa situationer. Konsumentombudsmannen uppmärksammade Power på att falska begränsade erbjudanden inte är tillåtna. Marknadsföring som ger en falsk uppfattning om erbjudandens kortvarighet och unikhet är vilseledande och därmed förbjuden.

Läs mer

Konsumentombudsmannens beslut 7.11.2025: Angivande av det lägsta priset under 30 dagar (på Finska)