Konsumentombudsmannen begär en lösning från marknadsdomstolen angående Elisas ”Haukatut hinnat” och Black Friday-kampanjer. Elisa har använt rabattuttryck i sin marknadsföring utan att samtidigt ange vad varorna har kostat som lägst under de föregående 30 dagarna. Konsumentombudsmannen kräver att förfarandet förbjuds med vite på 100 000 euro.
Regeln om 30-dagars lägsta pris har varit i kraft i 2,5 år. Syftet är att öka prisöppenheten och förbättra konsumenternas möjlighet att bedöma erbjudandenas fördelaktighet.
”Regeln förhindrar prismanipulation och oäkta rabatter, där företag till exempel höjer priserna under en kort tid för att senare kunna sänka dem och skapa ett attraktivt erbjudande.”
Elisas kampanjer skapar intryck av rabatter
Konsumentombudsmannen anser att Elisas ”Haukatut hinnat”-kampanj ger konsumenterna intrycket av att priserna har sänkts. På samma sätt skapades intrycket av att de annonserade telefonerna var på rea under Black Friday-kampanjen. Kampanjen använde olika Black Friday-uttryck och hänvisade till ”kampanjpriser” och ”erbjudanden”.
30-dagarsregeln gäller oavsett om annonsen handlar om en mätbar prissänkning eller om den skapar intryck av en prissänkning. Den helhetsbild som skapas för den genomsnittliga konsumenten avgör när det är frågan om ett rabatterbjudande.
”Vi anser det nödvändigt att få marknadsdomstolens syn på huruvida vissa uttryck ger konsumenten intryck av en prissänkning. Beslutet kommer att göra det tydligare för företagen när 30-dagarsregeln måste följas.”
Konsumentombudsmannen kräver i sin ansökan att marknadsdomstolen ska förbjuda Elisas förfarande med vite på 100 000 euro. Om Elisa använder uttryck som hänvisar till rabatter i sin marknadsföring, såsom ”Haukatut Hinnat” eller ”Black Fridayn kirkkaimmat laitetarjoukset”, får de enligt kravet inte utelämna att ange 30-dagars lägsta pris.
Läs mer
- Pressmeddelande 22.1.2025: Konsumentombudsmannen kräver skärpning av reamärkningar – 30 dagars regeln kringgås fortfarande två år efter att lagen trätt i kraft
- Pressmeddelande 14.10.2024: Konsumentombudsmannen ingrep i möbel- och sportaffärernas vilseledande angivande av lågpriser på nätet
- Information om realisationer