Konsumentombudsmannen utreder Omaksi-boendes ställning i eventuella konkurser av Lakeas bostadsaktiebolag

Flera bostadsaktiebolag som ägs av Lakea Oy har ansökts i konkurs i början av maj. De 19 bostadsaktiebolag som ansökts i konkurs är så kallade Omaksi-objekt, för vilka det finns befintliga avtal mellan boende och Lakea.

Omaksi-boende betalar först en Omaksi-avgift för sin bostad, som är 7 % av bostadens totala pris. Efter detta blir de boende Omaksi-hyresgäster. Månadshyran inkluderar en avbetalning som beaktas om de boende senare vill köpa bostaden.

Lakea förväntas klargöra sitt avtalsansvar

Konsumentombudsmannen övervakar förfaranden i kundrelationer och har därför begärt en redogörelse från Lakea om situationen. Lakea har två veckor på sig att svara på begäran om redogörelse.

Lakea har ombetts att ge information om hur eventuella konkurser av bostadsaktiebolagen påverkar avtalsförhållandet mellan Lakea och Omaksi-boenden, samt hur Lakea ser på sitt avtalsansvar gentemot Omaksi-boenden. Lakea ska också informera om hur de kommunicerar med de boende och svarar på deras förfrågningar.

Konsumentombudsmannen kommer senare att informera om rättigheterna för konsumenter som är boende, när situationen utvecklas och mer information blir tillgänglig.

Lakea har tidigare meddelat att återbetalningarna till dem som sagt upp avtal har försenats. När det gäller återbetalningarna rekommenderar konsumentombudsmannen boende att fortsättningsvis kontakta Lakea.