Lakea Oy och 24 bostadsaktiebolag som ägs av Lakea har ansökt om sanering. Konsumentombudsmannen meddelade tidigare att man skulle utreda Omaksi-invånarnas ställning i bostadsbolagens eventuella konkurser, men situationen har förändrats i och med Lakea Oy:s saneringsansökan.
När saneringsansökan behandlas och ett eventuellt saneringsförfarande inleds, kommer Lakeas invånares ställning att avgöras enligt företagssaneringslagen. Hur konsumenternas fordringar beaktas i ett eventuellt saneringsförfarande ligger utanför konsumentombudsmannens befogenheter.
Bolagens saneringsansökningar behandlas för närvarande vid Österbottens tingsrätt. Tingsrätten har utfärdat ett tillfälligt betalningsförbud av skulder för de företag som ansökt om sanering.
Lakeas invånares situation är komplicerad och flera av dem har fordringar mot Lakea. Lakea har bland annat låtit bli att återbetala betalningar till invånare som sagt upp sina avtal, trots att de enligt avtalet har rätt att få pengarna tillbaka.
Enligt konsumentombudsmannens uppfattning påverkar saneringssituationen inte Lakeas hyresavtal och invånarnas boende.