Konsumenter gör klokt i att vara extra noggranna och eftertänksamma när de väljer elavtal.
I Konkurrens- och konsumentverkets (KKV) och Energimyndighetens undersökning granskas hur elpriset bildas, vilka typer av avtal som erbjuds konsumenter och vilka problem konsumenter har stött på med elavtal.
Den ökade produktionen av förnybar energi har lett till kraftigt svängande elpriser. Kriget i Ukraina som började 2022 orsakade plötsliga marknadschocker som ytterligare förstärkte variationerna.
De ökade prisrörelserna på elens detaljmarknad syns särskilt i börselavtal, men påverkar också andra avtalsformer och den allmänna marknadsutvecklingen.
Efter elkrisen har skillnaderna mellan olika avtal ökat avsevärt. Därför lönar det sig för konsumenter att vara extra noggranna när de väljer avtal. Ett avtal som passar ens egen förbrukning kan spara hundratals euro per år.
Att välja elavtal kräver självkännedom
Efter elkrisen har börselavtal i genomsnitt varit det billigaste alternativet. Priset på börsel varierar ändå mycket.
När man väljer elavtal är det bra att känna till hur mycket risk och osäkerhet kring elpriset man klarar av, och hur mycket den egna ekonomin tål en eventuell prisuppgång. Om osäkerheten kring elpriset oroar eller om prisökningar skulle orsaka ekonomiska problem, är ett tidsbundet avtal ofta ett bättre alternativ eftersom priset hålls stabilt.
Förutom riskerna lönar det sig att fundera på hur aktivt man vill följa elmarknaden och om man har möjlighet att styra sin förbrukning till billigare timmar.
Om man inte orkar konkurrensutsätta sitt avtal eller granska det regelbundet, är det bättre att undvika till exempel avtal som är i kraft tills vidare, vars pris påverkas mest av konkurrensutsättning. Om marknadsläget är osäkert och priserna ovanligt höga lönar det sig att undvika långa tidsbundna avtal med högt pris.
Innan man ingår något elavtal ska man ta reda på vilka prisvariationer avtalet innebär och hur priset och andra villkor kan ändras. Förstår man inte innehållet i avtalet ska man inte välja det.
Problemen med elavtal syns i konsumentrådgivningen
KKV:s konsumentrådgivning och konsumentombudsmannen får årligen hundratals kontakter som gäller el. Antalet kontakter ökade avsevärt under elkrisen.
Undersökningen visar att de vanligaste problemen uppstår när konsumenten byter elavtal eller elbolag.
Elavtal är komplicerade produkter och det lönar sig att ingå dem med eftertanke. Bland försäljningssätten orsakar särskilt telefonförsäljning och ståndförsäljning ofta problem för konsumenter. Bristfällig kundservice kan också göra det svårare att lösa problemen.
Man ska inte ingå elavtal på stående fot. Även om ett erbjudande låter lockande vid första anblicken är det viktigt att ta tid på sig, gå igenom avtalet i lugn och ro och förstå vad man binder sig till.
Ta hänsyn till elöverföringspriset när du flyttar
Elöverföringen utgör en stor del av elräkningen för konsumenten. Skillnaderna mellan nätbolagens prissättning är stora, och gränserna mellan nätområden följer inte alltid kommungränser. Nätbolaget kan inte konkurrensutsättas. Däremot lönar det sig att beakta prissättningen redan när man flyttar.
Kontaktuppgifter:
Forskningsledare Jan Jääskeläinen, KKV
tfn 029 505 3134
fornamn.efternamn@kkv.fi
Ledande sakkunnig Katja Järvelä, KKV
tfn 029 505 3654
fornamn.efternamn@kkv.fi
Ekonom Jonatan Kanervo, Energimyndigheten
tfn 029 5050 069
fornamn.efternamn@energiavirasto.fi