Resenärer kan ansöka om ersättning från Konkurrens- och konsumentverket om en researrangör som ställt säkerhet i Finland går i konkurs.
Ersättning kan sökas
- för paketresor som avbrutits eller
- för paketresor som inte genomförts.
Konkurser och anvisningar för ansökan om ersättning hittar du bland KKV:s meddelanden:
- Kammarkollegiet som sköter utbetalningen av Deturs ersättningar förväntar sig mer information av finländska konsumenter
- Researrangören Etelä-Hämeen Lomat Oy i konkurs – ersättning kan sökas från KKV
- Deturs konkurs – anmälan av kundernas fordringar till konkursboet
- Deturs konkurs: Anvisningar för kunder
- Detur ansöker om konkurs – mer information till konsumenter kommer på tisdag
- Deturs situation fortfarande oklar - instruktioner för kunder den 14 oktober 2022
- Resebyrån Detur avbryter sin verksamhet för resten av året - instruktioner för resenärer den 23 september 2022
- KKV utreder resebyrån Deturs betalningsproblem – instruktioner till resenärer kommer inom kort
- Researrangören Töysän linja Oy i konkurs – ersättning kan sökas från KKV