Kuluttajat edelleen ongelmissa sähkönmyyntiyhtiö Fi-Nergyn kanssa: kuluttaja-asiamies aloittanut kuluttajien avustamisen

Useat kuluttajat ovat edelleen ongelmissa sähkönmyyntiyhtiö Fi-Nergy Voiman kanssa. Kuluttaja-asiamies on aloittanut sellaisten kuluttajien avustamisen, joille yritys ei ole palauttanut heidän maksamiaan ennakkomaksuja. Yhtiön toimintatavat ovat myös markkinaoikeuden arvioitavana.

Fi-Nergyn toiminta poikkeaa muista sähkönmyyntiyhtiöistä siinä, että se laskuttaa asiakkaitaan ennakkoon. Yhtiö ei ole palauttanut asiakkailleen heidän liikaa maksamiaan ennakkomaksuja, vaikka asiakkuus on päättynyt. Kuluttaja-asiamies vei huhtikuussa 2020 sähkönmyyntiyhtiö Fi-Nergyn markkinaoikeuteen kuluttajansuojasäännösten rikkomisesta. Markkinaoikeus piti ensimmäisen istunnon asiassa huhtikuussa 2021.

Markkinaoikeudessa kuluttaja-asiamies vaatii yhtiön menettelylle uhkasakolla tehostettua kieltoa. Markkinaoikeus ei kuitenkaan käsittele yhtiön ja kuluttajien välisiä yksittäisiä sopimuksia ja siksi kuluttaja-asiamies on aloittanut sellaisten kuluttajien avustamisen, jotka eivät ole saaneet heille kuuluvia rahanpalautuksia.

Helmikuussa 2021 kuluttaja-asiamies toimitti Fi-Nergylle ensimmäisen listan henkilöistä, joita kuluttaja-asiamies avustaa käräjäoikeudessa saatavien oikeudellisessa perinnässä, ellei yhtiö palauta rahoja. Kuluttaja-asiamies toimittaa Fi-Nergylle lisää samantyyppisiä maksuvaatimuksia kevään aikana.

Avustaminen aloitettu kuluttajista, joilla on eniten kiinni rahaa yhtiössä

Vireillä olevien avustusjuttujen tavoitteena on, että Fi-Nergy palauttaisi ennakkomaksut takaisin lopuillekin asiakkailleen oma-aloitteisesti. Avustaminen on aloitettu niistä kuluttajista, joilla on saamatta eniten palautuksia. Osalla heistä on yhtiössä kiinni satoja euroja liikaa maksettuja ennakkomaksuja, vaikka asiakkuus olisi päättynyt aikaa sitten. Avustettavien suuren määrän vuoksi kaikille ei voida välttämättä tarjota apua.

Ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan

Kuluttaja voi itsekin laittaa asiaa koskevan velkomuskanteen vireille käräjäoikeudessa. Ohjeet siihen löytyvät käräjäoikeuden asiointipalvelusta.

Kuluttajaneuvontaan ennätysmäärä yhteydenottoja

Ennen avustusjuttuja kuluttaja-asiamies lähestyi Fi-Nergyä kirjeitse ja edellytti yhtiön maksavan palautukset asiakkailleen vuoden 2020 loppuun mennessä. Samalla kuluttaja-asiamies vaati yhtiötä muuttamaan käytäntöjään niin, ettei KKV:n kuluttajaneuvontaan tule enää ilmoituksia ennakkomaksujen palauttamisen laiminlyönneistä.

Fi-Nergy ei ole vastannut kuluttaja-asiamiehelle eikä muuttanut käytäntöjään. Yhtiön toiminta poikii edelleen runsaasti yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan. Yhteydenottoja on tullut tämän vuoden aikana yli 300. Edeltävänä vuonna yhteydenottoja tuli reilut 900. Kaikki yhteydenotot eivät liity maksunpalautuksiin, vaan kuluttajat ovat kertoneet myös esimerkiksi sopimusten ja asiakaspalvelun ongelmista.

”Yritykseen liittyvien kuluttajayhteydenottojen määrä on täysin poikkeuksellinen muihin sähkönmyyntiyhtiöihin verrattuna. Yhteydenottojen määrä ja se, ettei yhtiö vastaa viranomaiselle kielivät räikeästä kuluttajansuojasäännöksistä piittaamattomuudesta”, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo.

Markkinaoikeuden ratkaisu ei välttämättä tuo kuluttajien rahoja takaisin, joten tällä hetkellä toimivin keino on kuluttajien avustaminen. Kuluttaja-asiamies kertoo aiheen edetessä lisää avustusjuttujen edistymisestä ja markkinaoikeuden lopullisesta päätöksestä.