Autokaupan ja korjausten vastuutahot

Tavallisesti vastaat autosi korjauskustannuksista itse, mutta joissakin tapauksissa auton myynyt liike, maahantuoja tai korjausliike on vastuussa kustannuksista.

Jos autosi menee rikki, auton omistajana olet tavallisesti vastuussa vian korjauskustannuksista.

Kuluttajansuojalaki ja autokaupan takuukäytännöt mahdollistavat sen, että joissakin tilanteissa sinulla on oikeus saada korjauskulut tai osa niistä auton myyneeltä liikkeeltä, auton maahantuojalta tai autoa korjanneelta yritykseltä vielä pitkänkin ajan kuluttua kaupasta tai auton korjauksesta. Korvausvastuun syntyminen edellyttää, että autossa tai korjauksessa on kuluttajansuojalain mukainen virhe.

Mahdollisen virheen ja korvausvastuun selvittäminen onnistuu parhaiten ennen vian korjaamista. Tilanteita, joissa kannattaa kääntyä auton myyneen liikkeen tai korjauksen tehneen korjaamon puoleen ennen vian korjauttamista muualla, ovat esimerkiksi auton ikään ja ajomäärään nähden ennenaikaiset moottori- tai vaihteistovauriot tai varaosan ennenaikainen rikkoutuminen.

Jos olet ostanut auton autoliikkeestä, voit kääntyä ongelmatilanteissa kuluttajaneuvonnan puoleen. Kuluttajaneuvonta ei käsittele yksityishenkilöiden välisiä autokauppoja.

Vastuutahot autokaupassa

 Uusi autoKäytetty auto
liikkeestä
Käytetty auto
yksityis­henkilöltä
Kuluttajansuoja­lainmukainen virhevastuu✔ Autoliike
✔ Maahantuoja
✔ Valmistaja
✔ Autoliike✔ Maahantuoja
✔ Valmistaja
Takuu✔ Autoliike
✔ Maahantuoja
✔ Valmistaja
✔ Autoliike
✔ Maahantuoja
✔ Valmistaja
Myyjäliikkeen antama takuu✔ Autoliike
Kaupan yhteydessä sovittu erillinen lisäturva / vakuutus (✔ Autoliike)✔ Muu taho
(esim. vakuutusyhtiö)