Ohjeistus yksityisten terveyspalveluiden hintojen esittämiseen ja ajanvaraukseen liittyvistä velvoitteista
2023 (päivitetty 11/2025)
Tausta
Kuluttaja-asiamies on kiinnittänyt huomiota siihen, että yksityisten terveyspalveluiden verkkoajanvarauksessa ei aina anneta tietoja, jotka kuluttajansuojalain mukaan pitää antaa.
Erityisen usein ajanvarauksen yhteydessä ei kerrota varattavan palvelun hintaa, vaikka hinta on yksi tärkeimmistä kuluttajan päätöksentekoon vaikuttavista tiedoista.
Varattavan palvelun hinnan ilmoittamisessa olennaista on muun muassa se, missä vaiheessa varausprosessia hinta ilmoitetaan ja mitä siihen sisältyy. Ilman selkeää hintatietoa kuluttajan on myös esimerkiksi mahdotonta vertailla palveluita keskenään.
Tässä ohjeistuksessa käsitellään etenkin hinnan ilmoittamista yksityisten terveyspalveluiden ajanvarauksessa. Lisäksi ohjeistuksessa käsitellään sitä, mikä merkitys kuluttajan kannalta on sillä, onko terveyspalvelun tarjoava asiantuntija työsuhteessa terveyspalveluyritykseen vai itsenäinen ammatinharjoittaja.
Ohjeistuksessa kiinnitetään myös huomiota erityisesti yksityisissä hammaslääkäripalveluissa esiintyneeseen kiellettyyn käytäntöön varata kuluttajalle vastaanottoaika ilman nimenomaista suostumusta.
Ohjeistuksessa käsiteltävät asiat ovat nousseet esille muun muassa kuluttaja-asiamiehen terveyspalveluja tarjoavien yritysten valvonnassa. Lue lisää Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteista:
-
Kuluttaja-asiamiehen ohjeistukset auttavat yrityksiä korjaamaan markkinoilla havaitut ongelmat, tai niissä kerrotaan uuden lainsäädännön tai ratkaisukäytännön vaikutuksista yritysten toimintaan.
Ohjeistuksen tarkoituksena on antaa yrityksille ohjeistusta, neuvontaa ja tietoa lain säännösten sisällöstä ja erityisesti käytäntöön soveltamisesta. Ohjeistuksissa esitetyt periaatteet auttavat yrityksiä toimimaan lainmukaisella tavalla.
Kuluttaja-asiamies voi laatia ohjeistuksen muun muassa seuraavista syistä:
- Markkinoilla on yritysten toiminnassa havaittu ongelma, johon kuluttaja-asiamies haluaa puuttua.
- Uusi lainsäädäntö tuo muutoksia kuluttajansuojaan, josta yritysten tai tietyn alan pitää olla tietoisia.
- Tuomioistuimen ratkaisu on tuonut jollekin alalle uusia oikeusohjeita, jotka vaikuttavat alan käytäntöihin.
-
Kuluttaja-asiamies on viranomainen, jonka tehtävänä on turvata kuluttajien asemaa ja valvoa kuluttajansuojalain ja useiden muiden kuluttajan suojaksi säädettyjen lakien noudattamista. Kuluttaja-asiamiehenä toimii Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttaja-asioiden vastuualueen ylijohtaja.
Kuluttaja-asiamiehen keskeisiä tehtäviä ovat elinkeinonharjoittajien markkinoinnin, sopimusehtojen ja perinnän lainmukaisuuden valvominen, kun kyse on kuluttajiin suunnatusta toiminnasta. Tavoitteena on, että yritys lopettaa lainvastaisen menettelynsä.
Kuluttaja-asiamiehen valvonta on kollektiivista valvontaa: Kuluttaja-asiamies ei yleensä käsittele yksittäisiä riita-asioita, joissa kuluttaja hakee hyvitystä tavaran tai palvelun virheestä. Näissä tapauksissa kuluttajan apuna ovat kuluttajaneuvonta, Euroopan kuluttajakeskus ja kuluttajariitalautakunta.
-
1. Hankittavan palvelun hinta esitettävä selkeästi varausnäkymässä
-
Kuluttajansuojalain 2 luvun 7 §:n mukaan markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa jättää antamatta sellaisia asiayhteys huomioon ottaen olennaisia tietoja, jotka kuluttaja tarvitsee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen tekemiseksi ja joiden puuttuminen on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee päätöksen, jota hän ei olisi riittävin tiedoin tehnyt.
Kuluttajansuojalain 2 luvun 8 §:n 3 kohdan mukaan tarjottaessa yksilöityä kulutushyödykettä tiettyyn hintaan markkinoinnista on käytävä ilmi kulutushyödykkeen kokonaishinta veroineen tai, jos täsmällistä hintaa ei hyödykkeen luonteen takia kohtuudella voida ilmoittaa, hinnan määräytymisen perusteet.
Kuluttajansuojalain 6 luvun 9 §:n 6 kohdan mukaan ennen etämyyntisopimuksen tekemistä kuluttajalle on annettava tiedot kulutushyödykkeen kokonaishinta veroineen tai, jos täsmällistä hintaa ei hyödykkeen luonteen takia kohtuudella voida laskea etukäteen, hinnan määräytymisen perusteet sekä tarvittaessa tieto siitä, että hinta on määritelty yksilöllisesti automaattisen päätöksenteon perusteella.
Kuluttajansuojalaki edellyttää, että kuluttajalle annetaan markkinoinnissa ja asiakassuhteessa sellaiset olennaiset tiedot, jotka kuluttaja tarvitsee päätöksentekoaan varten. Olennaiset tiedot on kerrottava kuluttajalle riittävän ajoissa ja oikeassa yhteydessä.
Palvelun hinta on kuluttajan päätöksenteon kannalta yksi olennaisimmista tiedoista, minkä vuoksi hinta on kerrottava, kun kuluttaja on ostamassa tai varaamassa verkkosivujen kautta palvelun.
Olennaisia tietoja ei pidä joutua etsimään erikseen palvelua hankittaessa. Hinta on kerrottava riittävällä huomioarvolla verkkosivuilla kohdassa, jossa kuluttaja on varaamassa tai ostamassa palvelun. Hinnalla tarkoitetaan palvelun kokonaishintaa tai hinnan määräytymisen perusteita (ks. tarkemmin tämän ohjeistuksen kohta 2).
Varattavan palvelun hinnan täytyy olla esillä nimenomaan varausnäkymässä, eikä esimerkiksi linkin tai pudotusvalikon takana, yleisessä hinnastossa tai muussa verkkosivuston osiossa.
- Varattavan palvelun hinta on sijoitettava varausnäkymässä niin, että kuluttaja ei voi vahingossa ohittaa hintatietoa edetessään ajanvarauksessa – riippumatta siitä, käytetäänkö verkkopalvelua mobiililaitteella, tietokoneella tai muulla laitteella. Hintatiedon on oltava esillä siten, että se näkyy ilman sivun vierittämistä.
- Jos varausnäkymässä esitetään kuluttajan informoimiseksi myös muita hintatietoja, kuluttajan nimenomaisesti valitseman palvelun hinta on kerrottava suuremmalla huomioarvolla ja erillään muista hintatiedoista.
- Vaikka varausnäkymässä esitettäisiin asiantuntijan kaikki palvelut kattava hinnasto, tämä ei korvaa tarvetta kertoa kuluttajan nimenomaisesti valitseman palvelun hintaa selkeästi omana tietonaan. Hinnastot voivat olla laajoja, eikä niissä esitetyissä hinnoissa välttämättä ole huomioitu kuluttajan hintaan vaikuttavia erityispiirteitä, kuten vastaanottotyypin tai viikonlopun vaikutusta valitun vastaanottokäynnin hintaan.
Kuvaesimerkki 1.
Kuvaesimerkki 2.
2. Kuluttajalle on ilmoitettava lopullinen hinta tai hinnan muodostumisen perusteet
-
Kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §:n mukaan markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt.
Totuudenvastaiset tai harhaanjohtavat tiedot voivat koskea erityisesti mm. kulutushyödykkeen hintaa tai sen määräytymisen perusteita, erityistä hintaetua ja maksuehtoja.
Kuluttajansuojalain 2 luvun 7 §:n mukaan markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa jättää antamatta sellaisia asiayhteys huomioon ottaen olennaisia tietoja, jotka kuluttaja tarvitsee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen tekemiseksi ja joiden puuttuminen on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee päätöksen, jota hän ei olisi riittävin tiedoin tehnyt.
Kuluttajansuojalain 2 luvun 10a §:n mukaan ennen sopimuksen tekemistä elinkeinonharjoittajan on pyydettävä kuluttajan nimenomainen suostumus kaikkiin lisämaksuihin, jotka eivät sisälly kulutushyödykkeestä perittäväksi ilmoitettuun hintaan. Nimenomaisena suostumuksena ei pidetä sitä, että kuluttaja ei ole hylännyt elinkeinonharjoittajan käyttämää oletusvalintaa lisämaksun hyväksymisestä.
2.1. Lopullisen hinnan ilmoittaminen on ensisijaista
Ensimmäisessä yhteydenotossaan kuluttajan on yleensä mahdollista varata vain tietty ennalta määritelty palvelu, esimerkiksi ”Yleislääkäri, 30 min”. Tämän nimenomaisen palvelun hinta tai hinnan määräytymisen perusteet ovat tässä vaiheessa palveluntarjoajan tiedossa ja kerrottavissa myös kuluttajille.
- Jos palvelun hinta on kiinteä tilanteesta riippumatta (esim. Y euroa), varausnäkymässä on ilmoitettava lopullinen hinta.
- Jos palvelun lopullista hintaa ei voida ilmoittaa, on ilmoitettava hinnan määräytymisen perusteet (esim. X € / tunti tms.).
Edellä olevissa esimerkeissä ”palvelun kokonaishinnasta” puhuttaessa tarkoitetaan palvelulla sitä palvelua, jonka kuluttaja on hankkimassa verkosta (esim. ”Yleislääkäri, 30 min”).
Hinnan ilmoittamisessa on huomioitava myös tilanteet, joissa ajanvarauksen jokin ominaisuus vaikuttaa hintaan, esimerkiksi ajankohta. Jos ajanvaraus esimerkiksi tehdään viikonlopulle ja viikonloppuisin hinta on 30 % arkipäiviä korkeampi, hintatietoa ei saa jättää kuluttajan päässälaskun varaan, vaan kuluttajan on saatava varausnäkymässä tietoonsa korkeampaan hintaan perustuva lopullinen hinta. Muutoin kuluttaja voi virheellisesti luulla joutuvansa maksamaan vain hinnan osan, josta on kerrottu varausprosessissa näkyvämmin.
Kuvaesimerkki 3.
2.2. Hinnan ilmoittaminen päivystys- ja tapaturma-aikoina
Päivystys- ja tapaturma -aikoihin liittyy erityispiirteitä, jotka voivat asettaa hinnan ilmoittamiselle haasteita. Ongelmia on havaittu esimerkiksi hammaslääkäripalveluissa.
Hinnan ilmoittamisessa päivystys- ja tapaturma-ajoissa on noudatettava seuraavia periaatteita:
- Varattavan palvelun lopullinen hinta on ilmoitettava ajanvarauksen yhteydessä aina, kun se on mahdollista.
- Joissakin tapauksissa, kuten hammaslääkäripäivystyksessä tai hammassärkyaikojen yhteydessä, tarkkaa hintaa ei voida välttämättä ilmoittaa etukäteen. Tällöin ajanvarauksen yhteydessä on kerrottava selkeästi, mitkä tekijät vaikuttavat hinnan muodostumiseen. Näitä voivat olla esimerkiksi:
- vastaanotolla tehtävien toimenpiteiden laajuus
- tarvittavat tutkimukset
- käytettävät materiaalit.
- Hinnan määräytymisen perusteiden lisäksi palveluntarjoaja voi käyttää hintahaarukkaa, jotta kuluttajat voivat arvioida, palvelun hinnan suuruusluokkaa . Hintahaarukan avulla on mahdollista ilmoittaa palvelun eri variaatioiden hintavälejä (esimerkiksi ”Hammaslääkäripäivystys 45 min X – Y €”).
Hinnan esittäminen voi olla harhaanjohtavaa esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
- Hintahaarukkaa käytettäessä alinta tai ylintä hintaa peritään vain murto-osassa käynneistä, jolloin hintahaarukka ei anna todellista kuvaa palvelun hinnasta.
- Hintahaarukka on kohtuuttoman lavea, esimerkiksi ”Hammaslääkäripäivystys 45 min 150–900 €”.
-
Hintahaarukoiden on oltava kapeita ollakseen informatiivisia kuluttajien kannalta.
-
Hintahaarukassa on huomioitava kaikki pakolliset elementit, jotka on valittava ajanvarausprosessin aikana, kuten palvelun ajankohta, toimipiste ja lääkärin erikoisala sekä kanta- ja poliklinikkamaksut. Tämä mahdollistaa myös kapeampien hintahaarukoiden esittämisen.
-
- Kuluttajalle ei kerrota nimenomaisesti valitun palvelun hintahaarukkaa, jos ajanvarausnäkymässä ilmoitetaan useita eri hintahaarukoita tai muita hintatietoja.
- Ajanvarauksessa voi ilmoittaa myös muita hintatietoja esimerkiksi eri ajankohdille ”hammaslääkäripäivystys 45 min arkisin X-Y €, lauantaisin X-Y €, sunnuntaisin X-Y €”. Nimenomaisesti varattavan palvelun hintahaarukka tulee kuitenkin esittää suuremmalla huomioarvolla ja erillään muista hintatiedoista.
- pelkän alkaen-hinnan ilmoittaminen tilanteessa, jossa palvelut ovat saatavilla ilmoitetulla hinnalla vain murto-osassa tilanteista. Alkaen-hinnan on annettava todellinen kuva palvelun hinnasta ja edustettava hintaa, jolla palvelu on tyypillisesti saatavilla.
Kuluttajalle ei saa tulla yllätyksenä palvelun lopullinen hinta kassalla.
- Jos palvelun lopulliseen hintaan vaikuttavat vastaanotolla tehtävät toimenpiteet, erikseen hinnoiteltujen palveluiden suorittamisesta ja hinnasta on sovittava kuluttajan kanssa nimenomaisesti ennen toimenpiteiden tekemistä.
- Jos lisämaksullisten toimenpiteiden tekemisestä ja hinnasta ei ole sovittu, kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa niistä aiheutuvaa lisämaksua.
Kuvaesimerkki 4.
3. Palvelumaksut ja muut vastaavat maksut on huomioitava kokonaishinnassa
-
Kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §:n mukaan markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt. Totuudenvastaiset tai harhaanjohtavat tiedot voivat koskea erityisesti mm. kulutushyödykkeen hintaa tai sen määräytymisen perusteita, erityistä hintaetua ja maksuehtoja.
Markkinointi ja menettelyt asiakassuhteessa eivät saa olla kuluttajan kannalta harhaanjohtavia. Yksi tällainen harhaanjohtava menettely on ns. hinnan pilkkominen. Tällä tarkoitetaan menettelyä, jossa lopullisen kokonaishinnan sijaan ilmoitetaan hinta esimerkiksi muodossa X € + Y €, vaikka kuluttajan on kyseisen kulutushyödykkeen saadakseen maksettava X + Y = Z euroa, jolloin hyödykkeen hinnaksi olisi tullut ilmoittaa Z €.
Hinnan pilkkominen on kuluttajien kannalta harhaanjohtavaa, koska kuluttajalle syntyy sen nojalla virheellinen käsitys palvelun hinnan edullisuudesta. Näin tapahtuu esimerkiksi silloin, kun
- kuluttajan huomio kiinnitetään erityisesti vain yhteen hinnan osatekijään
- hinnan osatekijöistä sinänsä kerrotaan, mutta lopullinen kokonaishinta jätetään esittämättä.
Vaikka eri hintatekijöiden yhteenlasku edellyttäisi kuluttajalta vain yksinkertaista yhteenlaskua, menettelyn harhaanjohtavuus ei poistu, sillä hinnasta syntyvä vaikutelma ei pidä paikkaansa. Pahimmillaan hinnan pilkkominen voi johtaa siihen, että kuluttaja luulee joutuvansa maksamaan vain sen hinnan osan, josta on kerrottu osto- tai varausprosessissa näkyvimmin. Hinnan pilkkomista on käsitelty tarkemmin muun muassa Euroopan Unionin tuomioistuimen ratkaisussa C-611/14.
Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan yksityisten terveyspalveluyritysten sivustoilla ilmoitetaan usein hinnat siten, että niihin ei ole laskettu mukaan esimerkiksi Kanta-maksua ja / tai palvelu-, poliklinikka-, toimistomaksua.
Palvelu- tms. maksu ja Kanta-maksu ovat hinnan osatekijöitä, jotka kuluttajan on maksettava saadakseen valitsemansa palvelun. Jos ne ilmoitetaan hankittavan palvelun kokonaishinnasta erillisinä eli hinta pilkotaan, kuluttajalle syntyy väärä käsitys tosiasiassa maksettavasta hinnasta ja markkinointi on harhaanjohtavaa.
- Kun verkkosivujen ajanvarauksessa on tarjolla jokin nimenomainen palvelu tiettynä ajankohtana (esim. yleislääkäri 30 min päivämääränä ja kellonaikana X), palvelun hintaan on laskettava mukaan myös palvelumaksu ja Kanta-maksu, jos sellaiset peritään kuluttajan valitsemasta vastaanottotyypistä.
- Hinnastoissa voi kertoa, että palvelu- tms. maksu veloitetaan vain tietyn vastaanottotyypin ollessa kyseessä. Tällöin on ymmärrettävää, ettei kyseistä maksua ole laskettu mukaan suoraan hinnastossa näkyviin hintoihin, vaan hinnaston yhteydessä kerrotaan, missä tilanteissa maksut veloitetaan.
Kela -korvaukseen hinnan ilmoittamisessa on myös kiinnitettävä huomiota. Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan yksityisten terveyspalveluyritysten verkkoajanvarauksessa tyypillisesti ilmoitetaan hinta, josta on valmiiksi vähennetty Kela-korvaus.
Kela-korvauksen huomioiminen hinnassa edellyttää seuraavaa:
- Korvauksen voi vähentää suoraan ilmoitetusta hinnasta, jos kaikkien kuluttajien on mahdollista saada Kela-korvaus varatusta ajasta, eikä sen saaminen ole ehdollista.
- Korvausta ei voi vähentää etukäteen ilmoitetusta hinnasta, jos korvauksen saamista käynnistä ei voida taata. Muutoin kuluttajalle voi syntyä väärä käsitys tosiasiassa maksettavaksi tulevasta hinnasta. Hinnan ilmoittamisen yhteydessä voi kertoa mahdollisuudesta saada Kela-korvaus käynnistä, jos käynti on korvauksen piirissä.
Kuvaesimerkki 5.
4. Kuluttajalle voi olla olennaista tietää, mitä palvelu ei sisällä
-
Kuluttajansuojalain 2 luvun 7 §:n mukaan markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa jättää antamatta sellaisia asiayhteys huomioon ottaen olennaisia tietoja, jotka kuluttaja tarvitsee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen tekemiseksi ja joiden puuttuminen on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee päätöksen, jota hän ei olisi riittävin tiedoin tehnyt.
Kuluttajalle voi olla olennainen tieto myös se, mitä kaikkea valitun palvelun hinta ei pidä sisällään.
Yksityisten terveyspalveluyritysten sivustoilla on usein maininta siitä, että esimerkiksi vastaanottokäynnillä tehtävistä lausunnoista, rokotteista sekä tarvikkeista tms. veloitetaan erikseen. Nämä elementit voivat olla luonteeltaan sellaisia, että kuluttaja saattaa olettaa niiden sisältyvän valitun palvelun hintaan.
Kuluttaja saattaa esimerkiksi mieltää varaavansa vastaanottoajan saadakseen lääkärinlausunnon, jolloin kuluttajan kannalta on olennainen tieto siitä, ettei valitun palvelun hintaan sisälly lääkärilausuntoa. Näin ollen tieto erikseen veloitettavasta lääkärinlausunnosta on kuluttajan kannalta olennainen ja tieto on annettava palvelun verkkovarausnäkymässä.
Jos hintaan sisältymättömiä elementtejä on tapauskohtaisesti paljon, varausnäkymän yhteydessä voi mainita yleisimmät hintaan kuulumattomat lisäpalvelut ja ohjata tutustumaan muihin yksilöllisen hoitopolun hintaan vaikuttaviin tekijöihin linkin takaa löytyvältä sivulta esimerkiksi saatteella: Huomaathan, että palvelun hintaan eivät sisälly muun muassa vastaanotolla mahdollisesti tehdyt tutkimukset ja toimenpiteet. Lue lisää palveluiden hinnoittelusta [linkki sivulle, jossa asiaa on selostettu tarkemmin]”.
- Olennaista on, että kuluttaja osaa riittävän varhaisessa vaiheessa kiinnittää huomiota siihen, että hänen valitsemansa palvelun hinta ei välttämättä kerro koko totuutta siitä, paljonko lääkärikäynti kokonaisuudessaan maksaa.
- On myös huomattava, että keskeisimmät tiedot on kerrottava varausnäkymässä, eikä kuluttajaa voi ohjata katsomaan esimerkiksi hintaa linkin takaa.
Kuvaesimerkki 6.
5. Vahva sähköinen tunnistautuminen ja olennaisten tietojen antaminen
-
Kuluttajansuojalain 2 luvun 7 §:n mukaan markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa jättää antamatta sellaisia asiayhteys huomioon ottaen olennaisia tietoja, jotka kuluttaja tarvitsee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen tekemiseksi ja joiden puuttuminen on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee päätöksen, jota hän ei olisi riittävin tiedoin tehnyt.
Pykälässä mainittu ”muu kulutushyödykkeeseen liittyvä päätös” on laaja käsite. Säännöksellä on implementoitu harhaanjohtavia kaupallisia menettelyjä koskevan direktiivin 2005/29/EY 7 artiklan 1–3 kohdat. Direktiivin 7 artiklan 1 kohdan mukaan kaupallista menettelyä pidetään harhaanjohtavana, jos sen asiayhteydessä, kun otetaan huomioon kaikki seikat ja olosuhteet sekä viestintävälineen rajoitukset, jätetään mainitsematta olennaisia tietoja, joita keskivertokuluttaja tarvitsee asiayhteyden mukaan perustellun kaupallisen ratkaisun tekemiseen, ja jos se näin saa tai todennäköisesti saa keskivertokuluttajan tekemään kaupallisen ratkaisun, jota hän ei muuten olisi tehnyt.
”Kaupallisen ratkaisun” on määritelty direktiivin 2 artiklan k alakohdassa tarkoittavan ratkaisua, jonka kuluttaja tekee siitä, aikooko hän ostaa sekä miten ja millä ehdoilla hän ostaa, maksaa kokonaisuudessaan tai osittain, pitää tuotteen tai luopua siitä tai käyttää sopimuksesta johtuvaa tuotteeseen kohdistuvaa oikeutta, tai siitä, päättääkö kuluttaja toimia tai pidättyä toimimasta.
Euroopan Unionin tuomioistuin on ottanut käsitteeseen ja sen laajuuteen kantaa muun muassa ratkaisussaan C-281/12, jossa on todettu seuraavasti:
”Direktiivin 2005/29 2 artiklan k alakohdan sanamuodostakin ilmenee, että ”kaupallisen ratkaisun” käsite määritellään laajasti. Kyseisen säännöksen mukaan kaupallinen ratkaisu on nimittäin mikä tahansa ”ratkaisu, jonka kuluttaja tekee siitä, aikooko hän ostaa sekä miten ja millä ehdoilla hän ostaa”. Tämän käsitteen soveltamisalaan ei siis kuulu yksinomaan ratkaisu tuotteen hankkimisesta tai hankkimatta jättämisestä vaan myös siihen suoraan liittyvä ratkaisu eli astuminen sisään kauppaan.”
Näin ollen myös kuluttajansuojalain 2 luvun 7 §:n tarkoittamana ”muuna kulutushyödykkeeseen liittyvänä päätöksenä” voidaan pitää esimerkiksi sitä, meneekö kuluttaja mainoksen perusteella sisään kivijalkamyymälään tai tunnistautuuko hän verkkopalveluun.
Kuluttajansuojalain olennaisten tietojen antamisvelvollisuuden tarkoituksena on varmistaa, että kuluttaja tekee palveluun liittyviä päätöksiä vasta, kun hänellä on tiedossaan keskeiset seikat, joilla voi olla merkitystä hänen päätöksentekoonsa.
Jotta kuluttaja voisi siis ennen päätöksentekoa esimerkiksi vertailla palveluita keskenään, hänelle on kerrottava palveluiden vertailemiseen tarvittavat palveluita koskevat keskeiset tiedot. Olennaiset tiedot on kerrottava jo ennen kuin kuluttajalta edellytetään kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen tekemistä, esimerkiksi hinta.
Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan yksityisten terveyspalveluiden varaus- tai ostoprosessissa edellytetään usein kuluttajalta vahvaa sähköistä tunnistautumista. Kuten edellä on kerrottu, olennaiset tiedot on kerrottava kuluttajalle riittävän ajoissa ja oikeassa yhteydessä. Jos varattavia tai ostettavia palveluita koskevien olennaisten tietojen saaminen edellyttää kuluttajalta erityisiä toimenpiteitä, kuten vahvaa sähköistä tunnistautumista, tiedot on annettu kuluttajalle liian myöhään.
- Vahva sähköinen tunnistautuminen edellyttää kuluttajalta tietoista valintaa ja nimenomaisia toimenpiteitä, jotka vahvistavat kuluttajan sitoutumista palvelun hankintaan. On todennäköistä, että kuluttaja tekee vahvan sähköisen tunnistautumisen vasta siinä vaiheessa, kun hän on valmis sitoutumaan palvelun hankkimiseen.
- Erilaisten palveluiden sähköisille varausprosesseille on myös tyypillistä, että varaus on verkkosivulla voimassa vain tietyn ajan ja keskeytyy tämän jälkeen. Kuluttaja voi vahvan tunnistautumisen tehtyään olla huolissaan siitä, että hän menettää mahdollisuuden saada valittu palvelu haluamanaan ajankohtana ja jatkaa varausprosessiaan loppuun asti, vaikka hinta olisikin esimerkiksi korkeampi kuin mihin hän oli varautunut.
Vahvan tunnistautumisen edellyttäminen myöhemmin varaus- tai ostoprosessissa voi olla perusteltua esimerkiksi palvelun luonteen vuoksi. Olennaiset tiedot, kuten palvelun hinta, pitää kuitenkin kertoa jo ennen kuin kuluttajalta edellytetään tunnistautumista palveluun. Vahvan tunnistautumisen edellyttäminen prosessin myöhemmässä vaiheessa ei siis ole kiellettyä.
6. Kuluttajalle annettava tieto sopimuskumppanista
Terveyspalveluyrityksissä usein osa asiantuntijoista on työsuhteessa yritykseen ja osa puolestaan työskentelee itsenäisenä ammatinharjoittajana. Käytäntö itsessään ei ole kuluttajansuojan kannalta ongelmallinen, mutta kuluttajan asemaan voi vaikuttaa se, onko asiantuntija työsuhteessa vai itsenäinen ammatinharjoittaja.
Kuluttajan asemaan vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka terveyspalveluyrityksen sisäiset menettelytavat reklamaatioiden käsittelyssä on järjestetty. Joissain tilanteissa kuluttaja ei esimerkiksi voi tehdä reklamaatiota suoraan terveyspalveluyritykselle, koska hän on asioinut itsenäisen ammatinharjoittajan kanssa.
Tieto sopimuskumppanista on tyypillisesti olennainen tieto, jolla on merkitystä kuluttajan päätöksenteon kannalta. Keskeistä on, että kuluttaja tietää esimerkiksi sen, mille taholle hänen on maksettava kauppahinta tai mihin hän voi tehdä reklamaation.
Sopimuskumppani on myös taho, joka kuluttajasopimuksissa yleensä päättää sopimuksen keskeisistä ehdoista, kuten hankittavan palvelun pääominaisuuksista ja hinnasta.
- Jos asiantuntijan roolilla on vaikutusta kuluttajan asemaan, kuluttajalle on kerrottava asiasta selkeästi ja oikea-aikaisesti varausprosessissa. Jos sopimuskumppanista ei kerrota kuluttajalle, vaarana on esimerkiksi se, että ongelman kohdatessaan kuluttaja ei tiedä kenen puoleen kääntyä ja eri tahot pyrkivät vetoamaan siihen, ettei vastuu asiasta kuulu niille.
- Jos asiantuntijan roolilla käytännössä ei ole vaikutusta kuluttajan asemaan, asiantuntijoiden eri rooleista ei ole tarpeen kertoa nimenomaisesti varauksen yhteydessä. Riittävää on, että asiasta kerrotaan esimerkiksi sopimusehdoissa. Terveyspalveluyritys on esimerkiksi voinut järjestää menettelynsä niin, että maksamiseen, reklamointiin yms. liittyvät menettelyt ovat kuluttajalle samanlaisia riippumatta siitä, mikä asiantuntijan rooli on.
7. Hinnastossa esitetyt tiedot
-
Kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §:n mukaan markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt.
Hinnaston esillä pitäminen ja verkossa ostettavan tai varattavan yksittäisen palvelun hinnan kertominen ovat kaksi eri asiaa.
Hinnasto on osa markkinointia ja asiakassuhteessa annettavia tietoja. Verkkosivuilla tai toimitiloissa esitetyn hinnaston, siinä annettavien tietojen on oltava selkeitä ja ymmärrettäviä riippumatta siitä, onko elinkeinonharjoittajalla nimenomainen velvollisuus hinnaston esittämiseen.
Annetut tiedot eivät myöskään saa olla harhaanjohtavia. Tämä tarkoittaa, että hinnaston ja sen yhteydessä annettujen tietojen on annettava oikea kuva palveluiden hinnoista ja esimerkiksi siitä, kuinka hinnat muodostuvat.
Esimerkiksi alkaen-hintojen käyttämisessä on huomattava, että hinnasto voi olla harhaanjohtava, jos vain huomattavan pieni osa tuoteryhmän tuotteista on tosiasiassa saatavissa sanotulla hinnalla.
Harhaanjohtavaa voi olla esimerkiksi:
- palvelutyyppi, josta hinnastossa esitettyä alkaen-hintaa perisi vain murto-osa yrityksen kautta palvelujaan tarjoavista ammatinharjoittajista.
- hintahaarukan käyttäminen tilanteessa, jossa haarukan alinta hintaa perisi vain murto-osa ammatinharjoittajista. Hintahaarukalla tarkoitetaan tilannetta, jossa palveluhinnastossa palveluiden hinnat esitetään muodossa X – Y € (esim. ”Yleislääkäri 30 min 60–85 €”).
- alkaen-hintojen ilmoittaminen ilman niihin sisältyvää palvelu- tms. maksua, jonka maksamiselta kuluttaja ei voi välttyä missään olosuhteissa saadakseen palvelun.
8. Palvelun varaaminen kuluttajalle ilman suostumusta
-
Kuluttajansuojalain 2 luvun 10 §:n mukaan markkinoinnissa ei saa tarjota kulutushyödykkeitä toimittamalla niitä kuluttajille ilman nimenomaista tilausta ja edellyttämällä kuluttajalta maksua, hyödykkeen palauttamista tai säilyttämistä taikka muuta toimenpidettä.
Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan etenkin hammaslääkäriyritykset lähettävät kuluttajille esimerkiksi kirjeitä tai tekstiviestejä, joissa kerrotaan yrityksen varanneen kuluttajalle ajan hammastarkastukseen ja kehotetaan kuluttajaa perumaan varaus, jos hän ei voi tai halua tulla vastaanotolle.
Kuluttajalle ei voi varata vastaanottoaikaa ilman tämän etukäteen antamaa nimenomaista suostumusta ja edellyttää häneltä jotakin toimenpidettä, kuten paikalle saapumista, varatun ajan maksamista, ajan peruuttamista tms. Tällaista ns. negatiivista myyntimenetelmää pidetään sopimattomana markkinointina, ja se on kiellettyä ja kuluttajansuojalain vastaista.
Jos yritys tekee kuluttajalle ajanvarauksen ilman suostumusta, yritys ei voi edellyttää kuluttajalta mitään toimenpiteitä. Vaikka kuluttaja jättäisi reagoimatta viestiin eikä saapuisi vastaanotolle, häneltä ei saa edellyttää ajan peruuttamista, maksua tai mitään muutakaan menettelyä. Viestistä ei myöskään saa syntyä käsitystä, että kuluttajalle voisi tulla jotakin sanktioita siitä, jos hän jättää reagoimatta viestiin.
Jos kuluttajalle halutaan varata tuleva aika ja esimerkiksi kutsua hänet ajanvaraukseen, häneltä on saatava suostumus varauskutsun lähettämisestä etukäteen.
- Kuluttajan kanssa voi esimerkiksi vastaanottokäynnillä sopia, että hänelle lähetetään seuraava ajanvarauskutsu puolen vuoden kuluttua. Kun kutsun lähettämisestä hammastarkastuksen tai muun hoitokäynnin yhteydessä sovitaan, yrityksen on varmistettava, että kuluttaja ymmärtää, mihin hän antaa suostumuksensa.
- Yrityksen on kyettävä näyttämään toteen se, mitä kuluttajan kanssa on nimenomaisesti sovittu. Jos kutsuväli on hyvin pitkä, ongelmien välttämiseksi on aiheellista kertoa jo kutsukirjeessä siitä, että kirjeen lähettämisestä ja ajan varaamisesta on nimenomaisesti sovittu aikaisemmin.
On myös syytä huomioida, että ylipäätään kaikki sähköinen suoramarkkinointi, kuten sähköposti- tai soittojärjestelmien avulla toteutetut puhelut eli robottipuhelut ovat sähköistä suoramarkkinointia ja edellyttävät vastaanottajan suostumusta.
Yritys voi poikkeuksellisesti lähettää ilman kuluttajan lupaa sähköistä suoramarkkinointia, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:
- yhteystiedot on saatu tuotteen myynnin yhteydessä ja viestissä markkinoidaan ainoastaan vastaavia tuotteita kuin yritys aikaisemman kaupan yhteydessä on myynyt
- kuluttajalle on kaupan yhteydessä kerrottu markkinointiviestien lähettämisestä
- kuluttajalle on selvästi ja erottuvasti kerrottu jokaisen sähköisen markkinointiviestin yhteydessä oikeudesta kieltää viestien lähettäminen.
Vaikka kuluttaja olisi antanut luvan sähköiseen suoramarkkinointiin, se ei oikeuta käyttämään negatiivista myyntimenetelmää, eli varaamaan vastaanottoaikaa ilman kuluttajan etukäteen antamaa nimenomaista suostumusta.