Kuluttaja-asiamiehen ohjeistukset
Ohjeistukset auttavat yrityksiä korjaamaan markkinoilla havaitut ongelmat, tai niissä kerrotaan uuden lainsäädännön tai ratkaisukäytännön vaikutuksista yritysten toimintaan.
Ohjeistuksen tarkoituksena on antaa yrityksille ohjeistusta, neuvontaa ja tietoa lain säännösten sisällöstä ja erityisesti käytäntöön soveltamisesta. Ohjeistuksissa esitetyt periaatteet auttavat yrityksiä toimimaan lainmukaisella tavalla.
Kuluttaja-asiamies voi laatia ohjeistuksen muun muassa seuraavista syistä:
- Markkinoilla on yritysten toiminnassa havaittu ongelma, johon kuluttaja-asiamies haluaa puuttua.
- Uusi lainsäädäntö tuo muutoksia kuluttajansuojaan, josta yritysten tai tietyn alan pitää olla tietoisia .
- Tuomioistuimen ratkaisu on tuonut jollekin alalle uusia oikeusohjeita, jotka vaikuttavat alan käytäntöihin.
Ohjeistukset
- Ohjeistus eläinlääkäripalveluiden hintojen esittämiseen ja ajanvaraukseen liittyvistä velvoitteista
- Myyjän velvollisuudet kuluttajan reklamoidessa virheellisestä tavarasta
- Ohjeistus yksityisten terveyspalveluiden hintojen esittämiseen ja ajanvaraukseen liittyvistä velvoitteista
- Ohjeistus kuluttajansuojan vaatimuksista valokuituliittymien sopimusehdoissa ja markkinoinnissa
- Ohjeistus puhelinmyyntiin liittyvistä velvoitteista
- Ohjeistus korjaus- ja remonttialan kotimyyntiä harjoittaville yrityksille: Kuluttajalle tulee antaa riittävät tiedot tuotteesta eikä myyntitilanteessa saa olla painostava
- Ohjeistus älytelevisiomyyjille: Älytelevisioiden markkinoinnissa on annettava olennaiset tiedot älytelevisioista eikä markkinointi saa johtaa kuluttajaa harhaan
- Ohjeistus autokouluille: Henkilöauton ajokortin hinnan ilmoittaminen
- Yhteistyössä laaditut kosmetiikan mainonnan itsesäätelyohjeet (2012) Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki