Ångerrätt vid hemförsäljning behöver klargöras – konsumentombudsmannen söker förhandsavgörande från marknadsdomstolen

Hur beräknas den 14 dagar långa ångerrätten om konsumenten ingår ett avtal vid hemförsäljning som omfattar både varor och tjänster? Konsumentombudsmannen tar ett företag som säljer ventilationsanläggningar till marknadsdomstolen för att få klarhet i frågan.

Marknadsdomstolen ombeds att avgöra vilken typ av avtal det rör sig om när ett företag säljer både varor och tjänster till konsumenten i samma avtal. I det aktuella fallet handlar det om försäljning och installation av ventilationsanläggningar.

Avtalstypen påverkar konsumentens ångerrätt. Enligt lag har konsumenten 14 dagars ångerrätt vid hem- och distansförsäljning. Vid köpeavtal för varor börjar ångerrätten löpa från det att konsumenten tar emot varan eller den sista varuleveransen. För tjänsteavtal börjar ångerrätten däremot att löpa från avtalets ingående. I praktiken innebär detta att ångerrätten vid tjänsteavtal ofta löper ut tidigare än vid köpeavtal för varor.

Otydlig reglering försvagar konsumenternas ångerrätt

Enligt EU:s direktiv om konsumenträttigheter räknas även avtal som omfattar både varor och tjänster som köpeavtal för varor. Med tjänsteavtal avses andra avtal där en tjänst säljs till konsumenten.

Konsumentombudsmannen anser att konsumentskyddslagen bör tolkas med hänsyn till unionsrätten så att om ett avtal omfattar både försäljning av varor och tjänster, så är det alltid ett köpeavtal.

Konsumentombudsmannen stöter ofta på situationer där företag anser att deras avtal är tjänsteavtal, medan konsumentombudsmannen anser att det handlar om köpeavtal. Detta leder till att konsumenterna inte kan utnyttja sin ångerrätt fullt ut. Ångerrätten kan löpa ut innan konsumenten har mottagit de varor han eller hon har köpt, eller så kan avtalet begränsa ångerrätten på sätt som inte skulle vara möjliga i köpeavtal.

Konsumentombudsmannen anser att det är viktigt att få ett avgörande från marknadsdomstolen på grund av de motstridiga tolkningarna.

”Ångerrätt är en central rättighet för konsumenten vid hem- och distansförsäljning. Därför är det viktigt att få marknadsdomstolens ställningstagande om hur ångerrätten ska beräknas när avtalet omfattar både varor och tjänster.”

konsumentombudsman Katri Väänänen

Den ansökan som skickats till marknadsdomstolen berör Freshin Oy, som erbjuder ventilationsanläggningar och installationer till konsumenter. Freshin meddelade under tillsynsärendet att de anser sina avtal vara tjänsteavtal. När konsumentombudsmannen hörde Freshin om att ta ärendet till marknadsdomstolen ändrade företaget sin ståndpunkt. Eftersom situationen är otydlig anser konsumentombudsmannen att det är motiverat att ta ärendet till marknadsdomstolen.