Enligt Konkurrens- och konsumentverket (KKV) var Sastamala stads direktupphandling av skoltransporter och servicetrafik i strid med upphandlingslagen. Förutsättningarna för direktupphandling i en extremt brådskande situation uppfylldes inte.
Sastamala stad upphandlade i december 2024 skoltransporter och servicetrafik som direktupphandling utan upphandling för läsåret 2025–2026. Det totala värdet av direktupphandlingen för avtalsperioden var 2,22 miljoner euro.
Staden motiverade direktupphandlingen med extrem brådska enligt upphandlingslagen. Brådskan att genomföra upphandlingen berodde enligt staden på att den tidigare valda tjänsteproducenten hade meddelat i oktober 2024 att den säger upp det upphandlade avtalet innan den tillfälligt giltiga optionsperioden börjar. Därmed upphör tjänsteproduktionen enligt det upphandlade avtalet på grund av uppsägningen senast i slutet av juli 2025. Sastamala stad motiverade också direktupphandlingen med att det hade gjorts förändringar i skolverket, vilket krävde mer tid för planeringen av elevtransporterna för läsåret.
KKV gav Sastamala stad en anmärkning angående detta.
Enligt verkets bedömning uppfylldes inte de villkor som föreskrivs i upphandlingslagen för direktupphandling i brådskande situationer. Sastamala stad visste att avtalet kunde sägas upp innan optionsperioden, och staden hade nio månader på sig att förbereda sig för att tjänsteproduktionen skulle upphöra efter att uppsägningen mottagits. Inte heller förändringarna i skolverket uppfyllde de villkor som upphandlingslagen ställer för brådska.
”För att en direktupphandling ska kunna göras på grund av extrem brådska måste brådskan vara plötslig, oförutsedd och oberoende av upphandlingsenheten.”
Dessutom ansåg verket att Sastamala stad faktiskt hade haft tid att genomföra en upphandling i enlighet med upphandlingslagens tidsfrister.