KKV:s undersökning: Aktiv konkurrensutsättning av mobilabonnemang gynnar alla konsumenter

KKV:s telemarknadsundersökning är den första rapporten som publicerats i Finland om hur vanligt det är att privatpersoner konkurrensutsätter sina mobilabonnemang och vilka effekter detta har för olika konsumentgrupper. Finländarna konkurrensutsätter sina abonnemang aktivt, men undersökningen visar att det finns viss variation beroende på ålder och inkomstnivå.

Forskarna vid KKV ville ta reda på hur lönsamt det är att konkurrensutsätta abonnemang och hur utebliven konkurrensutsättning påverkar priset konsumenterna betalar för sina abonnemang.

"Vi har starka bevis för att konkurrensutsättning gynnar även passiva kunder på den finländska mobilmarknaden. Konsumenter sparar pengar genom att konkurrensutsätta sina tjänster, men när konkurrensutsättning är vanligt minskar också genomsnittspriserna – vilket gynnar alla konsumenter. Motsvarande analyser bör göras för andra marknader också."

Forskningsdirektör Jan Jääskeläinen

Unga konkurrensutsätter mest aktivt

Inom empirisk forskning har man framhållit att konsumenter med lägre inkomster konkurrensutsätter sina tjänster mer sällan än de med medelinkomster, vilket leder till att de betalar mer.

KKV:s undersökning granskar sambandet mellan socioekonomiska faktorer och graden av konkurrensutsättning. Unga konsumenter konkurrensutsätter sina abonnemang oftare än äldre. Konsumenter med låg eller hög inkomst konkurrensutsätter abonnemang mer sällan än de med medelinkomst.

Kunder som konkurrensutsätter sitt abonnemang minst en gång om året betalar i genomsnitt 1,34 euro mindre per månad i Finland. Ju dyrare abonnemang man konkurrensutsätter, desto större är oftast besparingen. Konkurrensutsättning kan också leda till att den nuvarande operatören erbjuder ett bättre avtal.

"Det borde vara enkelt och smidigt för konsumenter att konkurrensutsätta. Operatörernas praxis stöder dock inte alltid detta, eftersom det lägsta priset ofta bara erbjuds när man inleder en nummerflyttningsprocess."

Konsumentombudsman Katri Väänänen

Lång tradition av konkurrens på telemarknaden i Finland

Det statligt ägda fjärrnätmonopolet avskaffades i Finland och fjärrsamtal öppnades för konkurrens år 1994. Eftersom telemarknaden har nästan 30 års historia av konkurrensutsättning, är det naturligt att inleda forskningen om konsumentbeteende och konkurrens just där.

De skillnader i konkurrensutsättningsaktivitet som framkommit i KKV:s undersökning mellan olika ålders- och inkomstgrupper kan sannolikt generaliseras till andra liknande avtalsmarknader, såsom försäkringar och elavtal. Däremot kan resultaten om konkurrensutsättningens nytta eller utbredning inte direkt generaliseras, eftersom utbredningen troligen varierar mellan olika marknader.

Mer information

Anni Väättänen

Ekonom

Jan Jääskeläinen

Forskningsledare