Konsumentombudsmannen har ingripit kraftigt i ogrundad indrivning av beställningsfällor

Beställningsfällor är situationer där ett företag hävdar att en konsument har beställt någonting som konsumenten enligt egen uppfattning inte har beställt. Många betalar även fakturor trots att de upplevs som ogrundade eftersom företagen hotar med stora indrivnings- och rättegångskostnader vid utebliven betalning. Därför har konsumentombudsmannen i år ingripit kraftigt i ogrundad indrivning i anslutning till beställningsfällor och bistått tiotals enskilda konsumenter i dessa fordringsärenden i tingsrätten. Konsumentombudsmannen har vunnit alla mål. Konsumentombudsmannen har också med gott resultat effektiviserat marknadsövervakningen för att identifiera och rensa bort beställningsfällor.

Om konsumentombudsmannens arbete mot beställningsfällor, bevis i rätten och uppnådda resultat berättas närmare i konsumentombudsmannens nyhetsbrev 5/2015 (på finska) som utkommer i dag och är ett temanummer om distanshandel. I brevet finns flera artiklar om beställningsfällor och även konsumentombudsmannens lösningar i allmänhet i anslutning till telefonmarknadsföring och webbhandel.

I nyhetsbrevet berättas också bland annat om två gemensamma övervakningskampanjer som EU:s konsumentskyddsmyndigheter har ordnat. Den ena gällde10 företag som förmedlar flygresor på sina hemsidor (i Finland  Apollomatkat, Aurinkomatkat, Ebookers, Finnmatkat, Lomamatkat, OK-Matkat/Nordic Ferry Center, Skytours, Suomen Matkavaraukset, Tjäreborg och Travellink) och den andra kampanjen gällde 10 företag som säljer hushållsmaskiner och elektronik online (Gigantti, NetAnttila, CDON.com, Musta Pörssi, Hobby Hall, Tekniset (euronics.fi), Pixmania, Prisma, Markantalo och Verkkokauppa.com).