Kontrollera om värderingstjänsten för bilpriset är avgiftsbelagd innan du beställer

Konsumentmyndigheterna har mottagit många anmälningar mot tjänsten Autonatvio.com Konsumenterna har överraskats av att tjänsten är avgiftsbelagd, att man inte kan ångra på samma sätt som inköp i en webbhandel.

Autonarvio.com -tjänsten meddelar att den ger bilens värde bland annat på basen av årsmodell, mätarställning och insamlade registeruppgifter I det finstilta på webbsidorna meddelas att tjänsten kostar 69 euro.

Alla konsumenter som beställt tjänsten märkte dock inte prisuppgifterna, utan har trott att tjänsten är gratis. Fakturan har kommit till dem som en överraskning, liksom även det att tjänsten inte kan återtas.

Konsumentombudsmannen uppmanar konsumenterna att noggrant överväga innan de ger sina kontaktuppgifter eller gör beställningar i webbmiljö.

– I webben kan du inte bara anta att tjänster som erbjuds där är gratis. Innan du godkänner beställningen eller börjar beställa lönar det sig alltid att läsa avtalsvillkoren omsorgsfullt och kontrollera om tjänsten är avgiftsbelagd, säger konsumentombudsmannen Päivi Hentunen.

Enligt konsumentskyddslagen har majoriteten av produkterna i webbhandeln en ångerrätt på 14 dagar. Denna rätt gäller dock inte tjänster som Autonarvio.com där tjänsten har börjat verkställas eller levereras elektroniskt med konsumentens samtycke innan ångerfristen löpt ut och där konsumenten i beställningsbekräftelsen har meddelats att ångerrätt saknas.

Det lönar sig också alltid att kontrollera om företaget ger sina kontaktuppgifter till dess kundservice och en geografisk adress. Att döma av företagets webbplats ser det ut som om företaget bakom Autonarvio.com finns i USA.

Konsumenterna kan vid behov reklamera direkt till företaget om deras bristfälliga uppgifter. Vid behov kan de också föra saken till konsumenttvistenämnden för behandling. Mer information om konsumenttvistenämnden www.kuluttajariita.fi.

Som tillsynsmyndighet för marknadsföring utreder konsumentombudsmannen ärendet och vidtar vid behov åtgärder om hon anser att det finns betydande brister i företagets marknadsföring.