Stora besparingsmöjligheter inom offentliga upphandlingar – KKV uppmuntrar till marknadsdialog med företag

Det skulle vara möjligt att spara hundratals miljoner euro inom offentliga upphandlingar om konkurrensen ökade. Enligt Konkurrens- och konsumentverket (KKV) skulle konkurrensen öka om upphandlande enheter utnyttjade marknadsdialog i större utsträckning och säkerställde att det finns tillräckligt med experter och kompetens för att genomföra upphandlingarna.

KKV har undersökt vilka besparingar en ökad konkurrens inom offentliga upphandlingar skulle kunna medföra. I modelleringen användes tre metoder, som visade att ett ytterligare anbud från en leverantör skulle spara skattebetalarnas pengar med i genomsnitt 10 % av upphandlingens värde.

Upphandlande enheter spelar en central roll när man vill öka konkurrensen. KKV:s undersökning bekräftar att det i många upphandlingar skulle ha funnits fler potentiella leverantörer än de företag som deltog i upphandlingen.

"Att endast få ett eller några få anbud i en upphandling beror inte nödvändigtvis på att det inte finns mer utbud på marknaden. För att uppnå besparingar är det viktigt att upphandlande enheter noggrant har valt kriterierna för upphandlingen och säkerställt att informationen om upphandlingen når alla potentiella leverantörer."

Forskningsledare Jan Jääskeläinen

Det är tillåtet att diskutera med företag före upphandlingen

Genom att diskutera med potentiella leverantörer innan upphandlingen kan den upphandlande enheten öka företagens medvetenhet om upphandlingen. Genom dialogen kan den upphandlande enheten också säkerställa att onödiga kriterier inte läggs till i upphandlingen, vilket skulle minska antalet leverantörer.

Många som genomför upphandlingar har upplevt det som svårt att genomföra marknadsdialog. Det genomförs kanske inte eftersom man inom upphandlande enheter bedömer att diskussioner med företag före upphandlingen kan vara diskriminerande.

Marknadsdialog med företag är tillåten och ofta också rekommenderad. I det webbilaga som publicerades i samband med KKV:s undersökning [länk] klargörs hur marknadsundersökningar och -dialoger kan genomföras på ett icke-diskriminerande sätt utan att äventyra konkurrensen.

På grund av den stora upphandlingsvolymen är det viktigt att resurserna riktas tillräckligt

Effektivitet i upphandlingarna kan också uppnås genom att resurserna för upphandlingsverksamheten tilldelas tillräckligt. KKV och regionförvaltningsverken har undersökt hur offentliga upphandlingar organiseras i kommunerna. Enligt en enkät [länk till översikten] finns det många medelstora kommuner i Finland som gör offentliga upphandlingar för tiotals miljoner euro per år, men där det inte arbetar en enda expert specialiserad på upphandlingar.

"Det är värt att satsa på upphandlingskompetens, eftersom de resurser som används sannolikt kommer att betala sig tillbaka i form av bättre upphandlingar och besparingar."

Ledande ekonom Antti Saastamoinen

Resursering kan, beroende på organisationens storlek och upphandlingsvolym, innebära att man förutom att anställa en expert också utnyttjar upphandlingssamverkan och gemensamma upphandlingsenheter. Det kan också vara värt att överväga att anlita extern expertis, särskilt när man gör dyra och för organisationen atypiska upphandlingar.

Mer information

Jan Jääskeläinen

Forskningsledare

Antti Saastamoinen

Ledande ekonom