Under garantitiden
Säljaren ansvarar för fel på en vara enligt garantivillkoren. Säljaren ansvarar också för tillverkarens eller importörens garanti, om säljaren inte uttryckligen har frånsagt sig detta innan köpet fastställdes.
För att bli befriad från ansvar ska garantigivaren påvisa sannolika skäl för att felet beror på köparen, till exempel:
- varan har använts fel
- köparen har försummat den service som föreskrivs i serviceanvisningarna
- varan har utsatts för yttre skada eller olycksfall
Under garantitiden kan säljaren inte uppbära någon avgift för felsökningen av köparen. Ett undantag är situationer där köparen uppenbart har lämnat in varan för reparation utan orsak eller själv har orsakat felet.
Ingen garanti har getts eller garantitiden har löpt ut
I lagen finns ingen tidsfrist för säljarens ansvar för fel, utan ansvarstiden beror på den förväntade livslängden hos varan eller en enskild del. Företagets ansvar för fel upphör alltså inte när garantin upphör.
Om ingen garanti har getts eller om den har löpt ut, är köparen vanligtvis skyldig att bevisa att det är fel på varan.