Ilmoita huijauksesta

Huijatuksi voi joutua kuka tahansa. Asiasta ei ole syytä vaieta vaan puhumalla voit auttaa muita. Kuluttajilta saadut tiedot ovat arvokkaita viranomaisille. Niiden avulla voidaan puuttua lainvastaisen toimintaan ja estää muita joutumasta saman huijauksen kohteiksi. 

Huijauksista on tullut arkipäivää ja kuka tahansa voi joutua huijauksen kohteeksi. Markkinoille kehitetään jatkuvasti uusia huijauskeinoja ja varsinkin verkossa esiintyy runsaasti ja nopeaan tahtiin muuttuvia huijauskampanjoita, joissa käytetään hyväksi ajankohtaisia ilmiöitä. Huijausyrityksiä tapahtuu myös puhelimessa. Huijauksen kohteeksi voi joutua myös kotonaan tai kivijalkaliikkeessä, mutta tätä tapahtuu harvemmin.

Kuluttajaviranomaisten roolina on auttaa sinua tunnistamaan huijaukset ajoissa

Huijausten selvittäminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta, sillä taustalla voi olla kansainvälistä järjestäytynyttä rikollisuutta. Tämän vuoksi on tärkeää, että osaat tunnistaa ja erottaa huijausyrityksen asiallisesta kaupankäynnistä ja tiedät miten toimia, jos olet joutunut huijauksen kohteeksi. Kuluttajaviranomaisen keskeinen tehtävä on tarjota tietoa huijauksista ja antaa toimintaohjeita ongelmatilanteissa.

Ilmoita huijauksesta