Ihmetuotteet

Ihmetuotteilla tarkoitetaan tuotteita, joiden ominaisuuksista annetaan katteettomia lupauksia. Ihmetuotteina myydään erityisesti laihdutus- ja potenssivalmisteita. Näitä markkinoidaan yleensä vetoamalla ihmisten toiveeseen parantaa elämänlaatuaan nopealla, helpolla ja edullisella tavalla. Ole tarkkana, jos tuotteen käytöstä ja sen vaikutuksista kerrotaan liioittelevaan sävyyn.

Ihmetuotteen tilaaminen johtaa usein tilausansaan

Ihmetuotteiden kerrotaan usein olevan uusia huippukeksintöjä ja niiden käytöllä luvataan uskomattomia vaikutuksia. Tyypillisiä ihmetuotteita, kuten vitamiinivalmisteita tai kosmetiikkaa, markkinoidaan yleensä sähköpostilla ja sosiaalisessa mediassa. Tavallisesti ihmetuotteen huokea tutustumistarjous johtaa tilausansaan, jolloin kuluttaja tulee vastoin tahtoaan sidotuksi pitkäaikaiseen tilaukseen.

Ravintolisien markkinointi

Ravintolisät ovat elintarvikkeita, joiden markkinoinnissa saa käyttää vain hyväksyttyjä ravitsemus- tai terveysväitteitä. Väitetyistä ominaisuuksista tulee olla riittävää ja luotettavaa tieteellistä tutkimusnäyttöä ja väitteiden tulee kuulua EU:n hyväksyttyjen väitteiden listalle. Ravintolisien markkinoinnissa ei saa myöskään esittää/viitata sairauksien ennalta ehkäisemiseen, hoitamiseen tai parantamiseen liittyviin ominaisuuksiin. Ravintolisissä ei saa siten käyttää lääkkeellisiä väitteitä, vaikka taustalta löytyisikin tieteellistä näyttöä asialle.