Lomaklubihuijaus tulee kalliiksi

Rantalomakohteissa törmää usein raaputusarpoja tarjoavaan tai asiakaskyselyä tekevään nuoreen, jonka tarjoamaa arpavoittoa tai palkintoa kyselyyn osallistumisesta pitää lähteä lunastamaan. Perillä odottaa lähes poikkeuksetta jonkinlainen lomatuotteen myyntiesittely. Perinteisten lomaosakkeiden lisäksi tarjolla on lomaklubijäsenyyksiä, joiden ostaja ei osta käyttöoikeutta tiettyyn kohteeseen esim. viikoksi vuosittain, vaan hän ostaa jäsenyyden, jonka ehdot ja kesto vaihtelevat. Jakson aikana jäsenellä on mahdollisuus käyttää klubin tarjoamia lomakohteita ja oheispalveluja.

Valitettavasti osaa klubijäsenyyksistä myydään tarkoituksellisen harhaanjohtavasti ja joissakin saattaa olla kyse silkasta huijauksesta. Haasteena on varmistaa, saako klubijäsenyyden kalliille hinnalle vastinetta. Pahimmissa tapauksissa kuluttajat ovat huomanneet ostaneensa luvattujen luksuslomien sijasta kasan papereita tuhansien eurojen hintaan.

Hälytyskellojen pitäisi soida jos:

  • myyjä pyytää tuhansien eurojen arvoista jäsenmaksua etukäteen useiden vuosien jäsenkaudelta tai mitä tahansa muuta etukäteismaksua, kuten käsirahaa.
  • lomaklubia markkinoidaan tuottoisana sijoituskohteena, jonka arvo nousee ja on helppo myydä eteenpäin. Lupaukset ovat lähes aina katteettomia ja lomaklubin markkinointi sijoituksena on kiellettyä Euroopan Unionissa.
  • kauppaan mainostetaan liittyvän ”rahat takaisin”-periaatteella toimiva talletus-, takuu- tai sijoitusjärjestelmä. Näitä järjestelmiä ei yleensä hoida lomaklubin myyjä, vaan toinen yritys, jonka toiminnasta ei anneta asiakkaalle juurikaan mitään tietoja. On epätodennäköistä, että asiakas saisi luvatut voitot tai edes sijoittamansa rahat takaisin.
  • lomaklubin myyjä antaa suullisia lupauksia, joita hän ei kuitenkaan kirjaa sopimukseen.
  • myyjä esittelee upeita katalogeja jäsenyyden piiriin kuuluvista lomakohteista, mutta ei anna kirjallisesti tietoja kohteista, niiden osoitteista, lukumäärästä, varausjärjestelmistä eikä varausehdoista ja kaikista jäsenyyteen tai kohteiden käyttöön liittyvistä kuluista. Euroopan Unionissa lainsäädäntö edellyttää tiettyjen tietojen antamista vakiomuotoisella tietolomakkeella (s. 9).
  • myyjä vaatii sopimuksen allekirjoittamista heti ilman perehtymisaikaa, eikä anna 14 päivän peruutusoikeutta tai tietoa irtisanomismahdollisuudesta.

Muistilista

  • Varmista, minkälaista lomatuotetta sinulle kaupataan: kuinka pitkäksi aikaa sitoudut, mitä palveluja saat, mistä kohteesta ja milloin?
  • Älä luota myyjän lupauksiin, joita et saa kirjallisina.
  • Älä laita nimeäsi sopimukseen, jota et ole ehtinyt lukea, joka on vieraalla kielellä tai josta et ymmärrä kaikkea.
  • Vaadi aina etukäteen kirjallisesti ja omalla kielelläsi tarkat tiedot myyjästä, kaupan kohteesta, käyttövastikkeista ja niiden määräytymisestä sekä muista kaupan ehdoista. Euroopan Unionissa myyjän pitää antaa omalla kielelläsi kaupan kohteesta vakiomuotoinen tietolomake.
  • Selvitä kaikki lomaosakkeen tai -klubin käytön kustannukset (alkusijoitus, käyttövastike, vuosittainen jäsenmaksu, lentomatkat jne.) ja vertaa niitä muiden lomanviettotapojen kustannuksiin.
  • Älä maksa mitään esittelyssä tai 14 päivän peruutusoikeuden aikana! 
  • Varo, jos lomaosaketta tai klubijäsenyyttä markkinoidaan sijoituksena, jolle luvataan vuosikorkoa, huomattavia vuokratuottoja tai arvonnousua tai jos sinulle luvataan, että osake/jäsenyys on helppo myydä eteenpäin.
  • Varo, jos esittelyssä todetaan, että vanhalle lomaosakkeellesi on jo olemassa ostaja, joka on valmis maksamaan siitä hyvän hinnan, kun vain ensin ostat uuden osakkeen tai klubijäsenyyden. Ostajaa ei välttämättä ole ja saatat jäädä kahden lomapaikan loukkuun.
  • Varmista, että saat kirjallisesti lupauksen 14 päivän peruutusoikeudesta ja ohjeet siitä, miten ja mihin peruutuksen voi tehdä. Peruutus on tehtävä kirjallisesti, mieluiten kirjattuna kirjeenä. 

Yhteydenotot

Jos haluat peruuttaa kaupan, mutta olet jo ehtinyt maksaa käsirahaa luottokortilla, ilmoita peruutuksesta myyjän lisäksi luottokorttiyhtiölle ja pyydä myös sitä peruuttamaan tai palauttamaan maksu.

Jos myyjä tai markkinoija sijaitsee toisessa EU-maassa voit olla ongelmatilanteessa yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen. 
Euroopan kuluttajakeskus 


Asiasanat: Huijaus
Päivitetty 7.5.2014 Tulosta

Auta torjumaan huijaukset