Pidä verkossa huolta luottokorttitiedoistasi

Saat sähköpostiviestin,  jossa kehotetaan välittömästi kirjautumaan pankkitunnuksillasi palveluun tilin sulkemisen uhalla. Viestissä olevaa linkkiä klikkaamalla avautuvat verkkosivut, jotka näyttävät oman pankkisi sivuilta – kyseessä on todennäköisesti pankkitili-, luottokortti- tai henkilötietojasi kalasteleva huijari, joka aikoo käyttää antamiasi tietoja rikolliseen tarkoitukseen.

Phishing on taloudellisesti hyödynnettävän tiedon, kuten verkkopankkitunnusten, luottokorttinumeroiden tai henkilötietojen laitonta hankkimista.

Phishing-hyökkäyksessä

  • sähköpostiviestit on usein naamioitu näyttämään tunnettujen yritysten asiakaspalveluviesteiltä
  • myös verkkosivut, joihin tiedot pyydetään luovuttamaan, voivat olla rahoituslaitoksen sivujen näköiset
  • todellisuudessa sivustot ovat kuitenkin huijaussivustoja, jonne syötetyt tiedot päätyvät rikollisiin käsiin

Tietojen kyselyä perustellaan esimerkiksi sillä, että tunnuksia on päivitettävä tai muuten tarkistettava. Luottokorttiyhtiöt tai pankit eivät lähetä tällaisia viestejä asiakkailleen eivätkä koskaan kysy puhelimitse tai sähköpostitse luottamuksellisia tietoja, kuten verkkopankkitunnuksia, kortin numeroa, korttitunnuksia tai tilinumeroita.

Pharmingissa huijari yrittää saada tietoja jälkiä jättämättä 

Phishing-huijaukset ovat jo monille tuttuja, joten huijarit ovat alkaneet käyttää tehokkaampaa tietojen kalastelua nimeltä pharming. 

Pharming-huijauksessa kuluttaja ohjataan automaattisesti valesivustoon, jolloin hän luulee siirtyneensä aidon yrityksen sivulle. Valesivulla saatetaan pyytää antamaan käyttäjätunnus sivustoon kirjautumiseksi, tiliongelman korjaamiseksi tai kyselyyn vastaamiseksi. Luovutettujen tunnusten avulla hakkeri voi hyödyntää käyttäjän pankkitilejä ja saada muita etuuksia itselleen. 

Muistilista

  • Pidä palomuurisi ja virustorjuntasi ajan tasalla.
  • Anna itsestäsi vain sellaisia tietoja, joita asiointi tai ostaminen edellyttää.
  • Pyri varmistumaan käyttämäsi sivuston aitoudesta, ota huomioon, että huijari voi muuttaa myös osoitteitaan ja linkkejään näyttämään aidoilta.
  • Älä vastaa pop up -ikkunassa tai sähköpostiviestissä tuleviin kyselyihin, joissa pyydetään henkilötietojasi tai tili- ja luottokorttitietojasi. Älä myöskään klikkaa niissä olevia linkkejä.
  • Muista, että luotettavat yritykset eivät kysele tunnuksia, luottokorttinumeroita tai muita luottamuksellisia tietoja sähköpostilla. Jos viesti jää kaivelemaan, voit aina varmistaa pankistasi, onko se lähettänyt saamasi kyselyn.
  • Älä luota sähköpostin lähettäjätietokentän (FROM-kentän) sisältöön. Sähköpostin lähettäjätietokenttä voidaan helposti väärentää vaikkapa muotoon asiakaspalvelu@omapankkisi.fi.
  • Muistuta myös lapsiasi, että he eivät välitä verkossa eteenpäin henkilökohtaisia tietoja.
  • Jos internetissä kysytään henkilötietojasi, tarkista ensin kysyjän verkkosivustolta kohta "Tietosuoja" tai "Privacy Policy". Otsikon alla pitäisi olla tietoa siitä, mitä materiaalia sivulla kävijöistä kerätään, miten tietoja käytetään ja miten niitä säilytetään. Jos näitä tietoja ei löydy, harkitse tarkkaan, kannattaako tietoja luovuttaa.

Yhteystiedot

Ilmoita tili- ja luottokorttien tunnistetietojen huijauksista omalle pankillesi tai luottokorttiyhtiöllesi. Luottokorttiyhtiöillä ja pankeilla on sulkupalveluja, joihin soittamalla voi kuolettaa tunnukset ja estää niiden väärinkäytön.

Jos epäilet joutuneesi pharming-kaappauksen uhriksi, raportoi sivuston ylläpitäjiä, joiden verkkopalveluja on käytetty väärin.

Jos sinulla ei ole syytä tehdä varsinaista ilmoitusta, voit saattaa tietoon kohdallesi sattuneen huijauksen tai huijausyrityksen.
Kerro tarinasi

Henkilötietojen väärinkäytöksistä tai muista tietosuojarikkomuksista voit tehdä ilmoituksen Tietosuojavaltuutetun toimistoon.
Tietosuojavaltuutettu

Jos uskot, että olet joutunut rikoksen uhriksi, voit ottaa yhteyttä paikalliseen poliisiin. 
Poliisi


Asiasanat: Huijaus
Päivitetty 7.5.2014 Tulosta

Auta torjumaan huijaukset