Tyypillisessä verkkohuijauksessa asiakas ei saa tilaamaansa ja etukäteen maksamaansa tuotetta. Hän ei myöskään saa myyjään enää yhteyttä. Sama kuvio esiintyy myös verkkohuutokaupoissa.
Sähköisistä palveluista kannattaa ennen tilausta selvittää perustiedot. Vaikka kyseessä ei olisi huijaus tai muu tietoturvauhka, ylimääräisen vaivan ja yllätysten välttämiseksi kannattaa selvittää, antaako yritys verkkosivuillaan selkeät vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
- Kenen kanssa teen sopimuksen ja miten saan yritykseen yhteyttä? (yrityksen nimi, postiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite)
- Mitä tuote sisältää ja mitä se maksaa?
- Mitkä ovat toimitusehdot ja mainitaanko niissä tuotteeseen liittyviä rajoituksia tai yllättäviä ehtoja?
- Miten tavara/palvelu toimitetaan ja millä aikataululla?
- Onko kyseessä kertatilaus vai sitoudunko kestotilaukseen?
- Miten maksu tapahtuu ja millä ehdoilla?
- Miten tilauksen voi peruuttaa tai palvelun sulkea?
- Minkälaiset takuu- ja huoltoehdot tilaamallani tuotteella on?
Muistilista
- Jos epäilet yrityksen luotettavuutta, etsi esimerkiksi internetin keskustelupalstoilta muiden kokemuksia yrityksestä. Muista kuitenkin että myös yrityksen edustajat voivat yrittää osallistua nimimerkillä näihin keskusteluihin.
- Älä käy kauppaa pelkän postilokero- tai internetosoitteen kanssa, vaan varmista, että yritys kertoo myös katu- ja sähköpostiosoitteensa. Suhtaudu kuitenkin aina varauksella yrityksiin, jotka eivät anna oma-aloitteisesti yhteystietojaan. Voit hakea yrityksestä lisätietoja esimerkiksi
- Patentti- ja rekisterihallituksen ja verohallituksen yhteisestä yritystietojärjestelmästä
- Suomen Asiakastieto Oy:n maksullisista palveluista voit halutessasi tilata yrityksen kaupparekisteritiedot, talousraportin ja tietoa yrityksen maksuhäiriöistä. Maksuhäiriöiden puuttuminen ei kuitenkaan takaa luotettavuutta, varsinkaan jos yritys ei anna vastauksia yllä esitettyihin kysymyksiin ja edellyttää ennakkomaksuja pankkisiirrolla.
- Postilokeroiden taustalla olevia tahoja ja niiden yhteystietoja voi tiedustella Postin asiakaspalvelusta
- Älä tee tilausta, jos et ole lukenut toimitusehtoja tai ymmärtänyt niitä.
- Jos yritys tarjoaa ainoana maksuvaihtoehtona ennakkomaksua pankkisiirrolla, riskisi on kaikkein suurin silloin, kun tuotetta ei toimiteta tai yritykseen ei saa yhteyttä.
- Jos maksat luottokortilla, voit ongelmatilanteissa vaatia myyjän lisäksi hyvitystä aina myös luotonantajalta.
- Älä luovuta pankkitili- tai luottokorttitietojasi, jos et ole varma vastaanottajan luotettavuudesta ja maksamisen turvallisuudesta.
- Kiinnitä huomiota maksutapahtuman suojaamiseen. Etenkin verkkopankkien salauksen voi tarkistaa selaimen osoiterivin lukkoikonista ja https://-alkuisesta verkko-osoitteesta. Jos osoiterivillä ei ole lukkoikonia, kyseessä ei ole oikea verkkopankki. Ole varovainen, koska lukkoikoni tai https://-alku eivät tänä päivänä ole tae verkkosivun luotettavuudesta tai aitoudesta. Tietoliikenteen salauksellakin voidaan huijata.
- Tarkista, mitä yritys ilmoittaa henkilötietojen käytöstä ja suoramarkkinoinnista, ja mieti mitä tietoja itsestäsi haluat antaa – yleensä verkossa kannattaa antaa vain sellaisia tietoja kuin asioiminen edellyttää.
- Tulosta ja säästä tilauksesi ja tilausvahvistuksesi sekä kaupan ehdot. Näin säilytät itselläsi tositteet siitä, mitä on sovittu – verkkosivujahan on helppo muuttaa.
Toimi
Jos olet maksanut tavaran/palvelun etukäteen luottokortilla ja se jää saamatta vaatimuksistasi huolimatta, voit vaatia rahaa takaisin luottokorttiyhtiöltäsi.
Jos haluat vaatia korvausta tai hyvitystä ostamastasi tuotteesta tai palvelusta, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
Kuluttajaneuvonta
Jos ostit tuotteen toisesta EU-maasta tai EU-alueen verkkokaupasta ja sinulla on maksunpalautus- tai muu korvausvaatimus myyjää tai palveluntarjoajaa kohtaan, tee valitus Eurooopan kuluttajakeskukselle.Valitus Euroopan kuluttajakeskukselle