Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
  • Huijaukset ja tilausansat
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/huijaukset/verkkokauppahuijaus/
Tietoa ja ohjeita
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
  • Huijaukset ja tilausansat
  • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa, posti- ja puhelinmyynti (etämyynti)
    • Ikäihmiset
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset ja tilausansat
      • Ilmoita huijauksesta
      • Tilausansa, ilmaiset näytepakkaukset
      • Opi tunnistamaan huijaus
      • Verkkokauppahuijaus
      • Henkilötietojen kalastelu
      • Pankki- ja luottokorttitietojen kalastelu
      • Valelaskut
      • Ikäihmiset huijauksen kohteena
      • Lomaklubi- ja lomaosakehuijaukset
      • Tekaistut avunpyynnöt
      • Yllättävät lotto- ja arpajaisvoitot
      • Pyramidihuijaus
      • Sijoitushuijaukset
      • Ihmetuotteet
      • Ansaintamahdollisuudet
    • Puhelin- ja laajakaistaliittymät
    • Kotimyynti
    • Asiakaspalvelun maksullisuus
    • Televisio
    • Kanavapaketit
    • Asuntokauppa
    • Asunnon vuokraaminen
    • Rakentaminen ja remontointi
    • Sähkösopimukset
    • Nuohous
    • Kuntosalisopimus
    • Lahjat ja lahjakortit
    • Konkurssit
  • Maksut, laskut ja perintä
  • Viat, viivästykset ja valitukset
  • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
  • Kilpailuasiat

Verkkokauppahuijaus

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

Tyypillisessä verkkohuijauksessa asiakas ei saa tilaamaansa ja etukäteen maksamaansa tuotetta. Hän ei myöskään saa myyjään enää yhteyttä. Sama kuvio esiintyy myös verkkohuutokaupoissa.

Sähköisistä palveluista kannattaa ennen tilausta selvittää perustiedot. Vaikka kyseessä ei olisi huijaus tai muu tietoturvauhka, ylimääräisen vaivan ja yllätysten välttämiseksi kannattaa selvittää, antaako yritys verkkosivuillaan selkeät vastaukset seuraaviin kysymyksiin: 

  • Kenen kanssa teen sopimuksen ja miten saan yritykseen yhteyttä? (yrityksen nimi, postiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite)
  • Mitä tuote sisältää ja mitä se maksaa?
  • Mitkä ovat toimitusehdot ja mainitaanko niissä tuotteeseen liittyviä rajoituksia tai yllättäviä ehtoja?
  • Miten tavara/palvelu toimitetaan ja millä aikataululla?
  • Onko kyseessä kertatilaus vai sitoudunko kestotilaukseen?
  • Miten maksu tapahtuu ja millä ehdoilla?
  • Miten tilauksen voi peruuttaa tai palvelun sulkea?
  • Minkälaiset takuu- ja huoltoehdot tilaamallani tuotteella on?

Muistilista

  • Jos epäilet yrityksen luotettavuutta, etsi esimerkiksi internetin keskustelupalstoilta muiden kokemuksia yrityksestä. Muista kuitenkin että myös yrityksen edustajat voivat yrittää osallistua nimimerkillä näihin keskusteluihin.  
  • Älä käy kauppaa pelkän postilokero- tai internetosoitteen kanssa, vaan varmista, että yritys kertoo myös katu- ja sähköpostiosoitteensa. Suhtaudu kuitenkin aina varauksella yrityksiin, jotka eivät anna oma-aloitteisesti yhteystietojaan. Voit hakea yrityksestä lisätietoja esimerkiksi
    • Patentti- ja rekisterihallituksen ja verohallituksen yhteisestä yritystietojärjestelmästä
    • Suomen Asiakastieto Oy:n maksullisista palveluista voit halutessasi tilata yrityksen kaupparekisteritiedot, talousraportin ja tietoa yrityksen maksuhäiriöistä. Maksuhäiriöiden puuttuminen ei kuitenkaan takaa luotettavuutta, varsinkaan jos yritys ei anna vastauksia yllä esitettyihin kysymyksiin ja edellyttää ennakkomaksuja pankkisiirrolla.
    • Postilokeroiden taustalla olevia tahoja ja niiden yhteystietoja voi tiedustella Postin asiakaspalvelusta
  • Älä tee tilausta, jos et ole lukenut toimitusehtoja tai ymmärtänyt niitä.
  • Jos yritys tarjoaa ainoana maksuvaihtoehtona ennakkomaksua pankkisiirrolla, riskisi on kaikkein suurin silloin, kun tuotetta ei toimiteta tai yritykseen ei saa yhteyttä.
  • Jos maksat luottokortilla, voit ongelmatilanteissa vaatia myyjän lisäksi hyvitystä aina myös luotonantajalta.
  • Älä luovuta pankkitili- tai luottokorttitietojasi, jos et ole varma vastaanottajan luotettavuudesta ja maksamisen turvallisuudesta.
  • Kiinnitä huomiota maksutapahtuman suojaamiseen. Etenkin verkkopankkien salauksen voi tarkistaa selaimen osoiterivin lukkoikonista ja https://-alkuisesta verkko-osoitteesta. Jos osoiterivillä ei ole lukkoikonia, kyseessä ei ole oikea verkkopankki. Ole varovainen, koska lukkoikoni tai https://-alku eivät tänä päivänä ole tae verkkosivun luotettavuudesta tai aitoudesta. Tietoliikenteen salauksellakin voidaan huijata. 
  • Tarkista, mitä yritys ilmoittaa henkilötietojen käytöstä ja suoramarkkinoinnista, ja mieti mitä tietoja itsestäsi haluat antaa – yleensä verkossa kannattaa antaa vain sellaisia tietoja kuin asioiminen edellyttää.
  • Tulosta ja säästä tilauksesi ja tilausvahvistuksesi sekä kaupan ehdot. Näin säilytät itselläsi tositteet siitä, mitä on sovittu – verkkosivujahan on helppo muuttaa.

Toimi

Jos olet maksanut tavaran/palvelun etukäteen luottokortilla ja se jää saamatta vaatimuksistasi huolimatta, voit vaatia rahaa takaisin luottokorttiyhtiöltäsi.

Jos haluat vaatia korvausta tai hyvitystä ostamastasi tuotteesta tai palvelusta, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
Kuluttajaneuvonta

Jos ostit tuotteen toisesta EU-maasta tai EU-alueen verkkokaupasta ja sinulla on maksunpalautus- tai muu korvausvaatimus myyjää tai palveluntarjoajaa kohtaan, tee valitus Eurooopan kuluttajakeskukselle.Valitus Euroopan kuluttajakeskukselle 


Asiasanat: Huijaus, Verkkokauppa
Päivitetty 22.1.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn

Muualla verkossa

  • Varo huijareita verkossa -kampanja

Muualla verkossa

  • Turvaohjeita senioreille (Rikoksentorjuntaneuvosto)
  • Näin meitä huijataan! (Viestintävirasto)
  • Nettihuijaukset: Välistäjävetäjä vaanii verkossa
Päivitetty 22.1.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV