Pysäköintivalvontamaksun peruminen
Yksityisen pysäköinninvalvontamaksun antamisen edellytyksenä on, että alueella on selkeä opastus pysäköinnin ehdoista ja yrityksellä on näyttö siitä, että kuljettaja on menetellyt vastoin opasteita.
Maksun perumista voi vaatia, jos
- pysäköintialueen opastus on ollut puutteellinen, esim. alueella noudatettavia pysäköintisääntöjä ja niiden rikkomisen seuraamuksia ei ole pysäköintialueella selkeästi esillä.
- pysäköinti ei ole ollut ohjeistuksen vastaista
- maksun saanut henkilö ei ole ollut virheellisestä pysäköinnistä vastaava kuljettaja
Jos teet valituksen yksityiselle pysäköinninvalvonnalle, voit hyödyntää reklamoinnissa Kilpailu- ja kuluttajaviraston valituslomaketta. Kuluttajaneuvonnasta saat tarvittaessa opastusta riitatilanteessa, mutta neuvottele aina ensin yrityksen kanssa.
Reklamaation tekeminen
Jos reklamoit, voit jättää maksun maksamatta kunnes valitus on käsitelty
Jos teet valituksen maksusta, sinulla on oikeus jättää maksu maksamatta kunnes valitus on käsitelty. Mikäli valitus hylätään, sinulla on oikeus saada selkeä perustelu hylkäämiselle.
Myöskään yrityksen käyttämä perintätoimisto ei saa periä maksua ennen kuin valitus on käsitelty. Jos yritys ryhtyy perintätoimiin ennen kuin maksun asiallisuus on selvitetty, reklamoi asiasta sekä yritykselle että yrityksen käyttämälle perintätoimistolle.
Kuluttajaneuvonnasta saat opastusta riitatilanteessa, mutta neuvottele aina ensin yrityksen kanssa.
Perinnästä valittaminen