Päivitetty 9.9.2024
Tältä sivulta löydät vastauksia yleisiin ja ajankohtaisiin kysymyksiin sähköstä. Kysymyksiä päivitetään tarpeen mukaan.
Sähkösopimukset
-
Emme voi antaa suosituksia, minkälainen sopimus sinun kannattaa tehdä, vaan joudut itse asian päättämään. Vertaile huolellisesti tarjolla olevia vaihtoehtoja ja huomioi eri sopimustyyppien edut ja riskit.
Lue lisää eri sähkösopimustyypeistä ja sähkön kilpailuttamisesta esimerkiksi Energiaviraston Sähkönhinta.fi -palvelusta.
-
Myyjä voi sopimusta tehtäessä vaatia sinulta vakuutta tai ennakkomaksua vain erittäin painavista syistä. Erittäin painava syy voi olla esimerkiksi se, että sinulla on huomattava määrä erääntyneitä, maksamattomia sähkölaskuja tai luottotiedoistasi ilmenee, että et ilmeisesti pysty suoriutumaan myyntisopimukseen perustuvista maksuista.
Vakuuden tai ennakkomaksun on oltava kohtuullinen ja se saa vastata sähkölaskusi määrää enintään ajalta, joka alkaa laskutuskauden (esim. 1, 2 tai 3 kk) alusta ja ulottuu siihen, kun myyjä voi sähkönmyyntiehtojen mukaan aikaisintaan keskeyttää sähköntoimituksen (tämä aika voi vaihdella kuudesta viikosta neljään kuukauteen).
Käytännössä vakuuden tai ennakkomaksun määrään vaikuttaa siten paitsi sähkölaskusi suuruus myös se miten pitkää laskutuskautta sopimukseesi sovelletaan sekä se, missä ajassa myyjä voi keskeyttää sähköntoimituksesi (kohdat 7.1–7.5 sähkönmyyntiehdoissa).
Vakuuden laskemistavasta seuraa, että sen määrä voi vaihdella huomattavasti eri kuluttajilla ja esimerkiksi sähkölämmitystaloudelta vaadittava vakuus on yleensä selvästi suurempi kuin kerrostalossa asuvalta.
-
Normaalisti uuden myyjän sähköntoimitus voi alkaa aikaisintaan 14 vuorokauden kuluttua sopimuksen solmimisesta. Sähköntoimitus voi alkaa nopeamminkin, jos sähkönkäyttäjän sähkönkäyttöpaikka vaihtuu muuton seurauksena tai jos kyseisellä käyttöpaikalla ei ole voimassa olevaa tai alkavaksi ilmoitettua sähkönmyyntisopimusta.
Energiavirasto on antanut sähköyhtiöille suosituksen, että ne aloittaisivat uusien asiakkaiden sähköntoimitukset mahdollisimman pian.
-
Määräaikaista sopimusta ei yleensä voi irtisanoa ennen sopimuskauden umpeutumista. Saat kuitenkin irtisanoa määräaikaisen myyntisopimuksen, jos sähkönkäytön tarpeesi on olennaisesti muuttunut vakavasta sairastumisesta, lähiomaisesi kuolemasta tai näihin rinnastettavista painavista syistä ja jos myyntisopimuksen jatkuminen tällöin on kannaltasi kohtuutonta. Yli kahdeksi vuodeksi tehdyn määräaikaisen sopimuksen voi irtisanoa kahden viikon irtisanomisajalla, kun sopimusta on takana vähintään kaksi vuotta.
Käyttöpaikan vaihtuessa toiseksi esimerkiksi käyttäjän muuton takia kumpikin sopijapuoli saa irtisanoa määräaikaisen myyntisopimuksen kahden viikon irtisanomisajalla, ellei muuta ole sovittu.
Sähköyhtiö voi kuitenkin sallia myös sen, että kuluttaja siirtää määräaikaisen sopimuksensa uuteen sähkönkäyttöpaikkaan.
Määräaikainen myyntisopimus jatkuu määräajan umpeutumisen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana ellei muuta ole sovittu, et ole tehnyt myyjän kanssa uutta myyntisopimusta, eikä kumpikaan sopijaosapuoli ole irtisanonut sopimusta kahden viikon irtisanomisajalla.
-
Jos sopimus puretaan aloitteestasi ja ilman pätevää perustetta, myyjällä oikeus periä sinulta kohtuullinen sopimussakko, jos siitä ja sen määrästä on myyntisopimuksessasi erikseen sovittu.
-
Myyjä saa muuttaa määräaikaisen sähkönmyyntisopimuksen mukaisia hintoja ja muita sopimusehtoja vain, jos muutos perustuu sellaiseen lainsäädännön muuttumiseen tai viranomaisen päätökseen, jota myyjä ei ole voinut ottaa huomioon sopimusta tehtäessä.
Myyjällä on lisäksi oikeus tehdä sopimusehtoihin vähäisiä muutoksia, joilla ei ole vaikutusta sopimuksen keskeiseen sisältöön.
-
Myyjällä on oikeus purkaa myyntisopimus,
- jos olet olennaisesti rikkonut myyntisopimukseen perustuvia velvoitteitasi etkä ole oikaissut sopimusrikkomusta myyjän kirjallisesti ilmoittamassa kohtuullisessa määräajassa.
- jos olet syyllistynyt sähkön anastamiseen tai verkonhaltijan tai myyjän vastuulla olevien laitteiden tahalliseen vahingoittamiseen.
- jos toimitus sähkönkäyttöpaikkaan on keskeytetty maksu- tai muun sopimuslaiminlyöntisi takia ja keskeytys on kestänyt vähintään kuukauden tai mikäli keskeytystä ei ole voitu sinusta tai jakeluverkonhaltijasta johtuvasta syystä teknisesti toteuttaa ja keskeytyksen edellytysten täyttymisestä on kulunut vähintään kuukausi.
- jos verkonhaltija on purkanut käyttöpaikkasi verkkosopimuksen.
-
Sähkönmyyntisopimuksessa voidaan sopia, että myyntisopimus pysyy voimassa muutosta tai muusta sähkönkäyttöpaikan vaihdoksesta huolimatta. Jos sopimuksessasi ei ole mainintaa sen jatkumisesta muuton jälkeen ja toivot sopimuksen jatkuvan, voit tiedustella sähkönmyyjältä siirron mahdollisuutta uuteen käyttöpaikkaan.
Toimitusvelvollisuuden piirissä tehtyä myyntisopimusta et kuitenkaan voi siirtää sähkönkäyttöpaikasta toiseen
-
Kumpikin sopijapuoli voi irtisanoa toimitusvelvollisuuden ulkopuolella olevan myyntisopimuksen kahden viikon irtisanomisajoin, jollei muuta ole sovittu. Myyjän irtisanomisaikaa ei voida sopia kahta viikkoa lyhyemmäksi.
Saat irtisanoa myös toimitusvelvollisuuden piirissä olevan myyntisopimuksen kahden viikon irtisanomisajalla. Myyjä ei voi irtisanoa kuluttajan toimitusvelvollisuuden piirissä olevaa myyntisopimusta.
-
Myyjä saa muuttaa toistaiseksi voimassa olevan sähkönmyyntisopimuksesi hintoja ja muita sopimusehtoja sopimuksessa yksilöidyllä perusteella. Tällainen peruste on muun muassa sähkönmyyntiehdoissa mainittu myyjän sähkönhankintakustannusten muutos. Sopimuksen sisältö ei kuluttajan kannalta saa kuitenkaan olennaisesti muuttua.
Myyjän tulee lähettää sinulle ilmoitus siitä, miten ja mistä ajankohdasta lukien hinnat muuttuvat ja mikä on muutoksen peruste. Muutos saa tulla voimaan aikaisintaan kuukauden kuluttua ilmoituksen lähettämisestä.
Isoja kertakorotuksia voidaan pitää kuluttajan kannalta kohtuuttomina. Kuluttajariitalautakunnan linjauksen mukaan korotusta on yleensä pidettävä kohtuuttomana, jos hinnankorotus on vuositasolla yli 15 prosenttia ja korotus on samalla määrällisesti enemmän kuin 150 euroa vuodessa. Voit vaatia myyjää alentamaan uutta hintaa siten, ettei korotus ylitä näitä rajoja.
Kuluttajariitalautakunnan suositus: Sähkönmyyjän oikeus korottaa hintaa toistaiseksi voimassa olevassa sähkösopimuksessa
Jos myyjä on korottanut sähkösopimuksesi hintaa lautakunnan linjaamia määriä enemmän,
- voit reklamoida asiasta myyjälle ja neuvotella hinnan kohtuullistamisesta.
- voit tehdä ratkaisupyynnön kuluttajariitalautakuntaan, jos et pääse asiasta myyjän kanssa sopuun. Huomioi kuitenkin, että kuluttajariitalautakunnan ratkaisu on suositus. Useat sähkönmyyjät ovat ilmoittaneet, etteivät tule kuluttajariitalautakunnan linjausta noudattamaan.
Sinun kannattaa myös huomioida, että sähköyhtiö saa irtisanoa toimitusvelvollisuuden ulkopuolella olevan toistaiseksi voimassa olevan sähkösopimuksen kahden viikon irtisanomisajalla. Jos riitautat hinnankorotuksen, on mahdollista, että sähköyhtiö irtisanoo vanhan sopimuksesi ja tarjoaa sinulle uutta sopimusta korotetulla hinnalla.
-
Vaikka olisit puhelimessa hyväksynyt myyjän tarjoaman sähkönmyyntisopimuksen, sinulla on oikeus peruuttaa sopimus. Ilmoita peruuttamisesta myyjälle viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun teit sopimuksen puhelimessa.
Voit kokonaan kiistää sopimuksen pätevyyden esimerkiksi silloin, jos myyjä lähettää sinulle sopimusta koskevan kirjallisen vahvistuksen tai laskun, vaikka et ole puhelimessa nimenomaisesti hyväksynyt sopimusta. Kiistämisen voit tehdä, vaikka 14 päivän peruuttamisaika olisi jo päättynyt. Voit ilmoittaa myös sähkön siirtoa alueellasi hoitavalle verkkoyhtiölle, että kiistät kyseisen myyjän sähkönmyyntisopimuksen pätevyyden. Voit vaatia, ettei verkkoyhtiö toteuta myyjänvaihtoa ja jos muutos on ehditty jo tehdä, verkkoyhtiön tulee palauttaa sinut aiemman sähkönmyyjäsi asiakkaaksi.
Lue lisää sähkön puhelinmyynnistä verkkosivuiltamme.
Toimitusvelvollisuus
-
Jokaisella verkkoyhtiön vastuualueella toimii yksi toimitusvelvollinen sähkönmyyjä, jonka on toimitettava sähköä alueen kotitalouksille julkisilla hinnoilla ja ehdoilla. Hintojen pitää olla kohtuullisia.
Voit tarkistaa sähköverkkoyhtiösi alueen toimitusvelvollisen myyjän Energiaviraston sivuilta.
-
Energiavirasto ei ole toistaiseksi linjannut, mitä kohtuullinen hinta tarkoittaa. Tähän kysymykseen ei ole tällä hetkellä vastausta. Toimitusvelvollisuuden piirissä olevan sähkön hinnan kohtuullisuuden arvioinnissa otettaneen huomioon mm. yleinen hintataso ja sähkönmyyjän omat sähkönhankintakustannukset.
KKV ei voi ottaa kantaa toimitusvelvollisen sähkön hinnan kohtuullisuuteen.
-
Asiasta ei ole ratkaisukäytäntöä. Jos Energiavirasto ottaa kantaa toimitusvelvollisen sähkön hinnan kohtuullisuuteen, voi myös tämä kysymys tulla arvioitavaksi.
-
Verkkoyhtiön pitää ilmoittaa sinulle etukäteen myyjästä johtuvasta sähkönjakelun keskeyttämisestä. Verkkoyhtiö huolehtii, että sinulle toimitetaan sähköä vähintään kolmen viikon ajan ilmoituksen lähettämisestä. Tämän jälkeen sähköntoimitus loppuu, ellet tee uutta sopimusta.
-
Jos et hyväksy toimitusvelvollisen sähkönmyyjän sopimusta, joudut etsimään toisen sähköntoimittajan.
Sähkön laskutus ja sähköjen katkaisu
-
Tämä on omassa harkinnassasi. Sinun kannattaa kuitenkin huomioida, että ennakkomaksamiseen liittyy riskejä.
Yrityksen toiminta voi esimerkiksi päättyä taloudellisten ongelmien takia, jolloin et välttämättä saa ylimääräisiä maksusuorituksia takaisin.
-
Ole perintäkirjeen lähettäjään yhteydessä ja ilmoita, ettet ole saanut alkuperäistä laskua. Jos laskua ei ole sinulle lähetetty, ei sinulla ole velvollisuutta maksaa huomautus- tai perintäkuluja eikä viivästyskorkoja. Myyjän tulee luotettavasti osoittaa, että se on lähettänyt sinulle laskun oikea-aikaisesti ja ilmoittamillasi yhteystiedoilla. Jos laskutusosoitteesi muuttuu, ilmoita uudet laskutustietosi aina sähkönmyyjälle ja verkkoyhtiölle, joilta sähkölaskuja saat .
-
Laskun kanssa ei kannata viivytellä vaan sinun kannattaa olla mahdollisimman nopeasti yhteydessä sähköyhtiöön ja pyrkiä sopimaan maksujärjestelyistä sen kanssa. Voit ehdottaa sähköyhtiölle esimerkiksi eräpäivän siirtoa tai laskun jakamista useampaan erään.
Jos sähköyhtiö ilmoittaa sähkön katkaisusta, kannattaa selvittää Kelasta, voitko saada toimeentulotukea sähkölaskun maksamiseen.
-
Myyjän on toimitettava loppulasku sinulle kuuden viikon kuluessa sähkönmyynnin päättymisestä. Mikäli loppulaskun perusteella myyjä on velvollinen suorittamaan sinulle hyvitystä, on hyvityssuoritus maksettava sinulle viimeistään kahden viikon kuluessa siitä, kun olet toimittanut hyvityksen maksamiseen tarvittavat tiedot myyjälle.
-
Sähköyhtiö voi katkaista sähkösi vain, jos olet olennaisesti rikkonut tekemääsi sähkösopimusta. Tällainen olennainen sopimusrikkomus on esimerkiksi se, että olet laiminlyönyt sähkölaskujesi maksamisen pitkältä ajalta.
Lue lisää sähköjen katkaisemisesta verkkosivuiltamme.
Määräaikaisten sopimusten kohtuullistaminen
-
Kilpailu- ja kuluttajavirasto on julkaissut laskurin, jolla kuluttaja voi arvioida määräaikaisen kiinteähintaisen sähkösopimuksensa hinnan kohtuullisuutta. Laskuri on tarkoitettu ensisijaisesti kuluttajille, jotka ovat tehneet määräaikaisen kiinteähintaisen sopimuksen vuosien 2022 ja 2023 hintakriisin aikana.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston laskurilla voit arvioida, onko määräaikainen kiinteähintainen sähkösopimuksesi hinta ollut kohtuuton ja kannattaako sinun vaatia sähköyhtiöltä hyvitystä.
Laskuri perustuu kuluttajariitalautakunnan ratkaisukäytäntöön. Laskurissa verrataan sähkösopimuksesi hintaa Energiaviraston tilastoon sähkön tarjoushintojen kehityksestä.
Kuluttajariitalautakunta on määritellyt ratkaisuissaan vähimmäisedellytykset sille, milloin hinta voi muodostua kohtuuttomaksi ja milloin sopimuksen voi irtisanoa ennenaikaisesti:
- Jos sähkösopimuksesta maksamasi hinta on ollut vähintään 15 % suurempi kuin vertailuhinta ja samalla hintojen välinen ero on ollut vähintään 150 euroa, voit olla oikeutettu hinnan sovitteluun ja hyvitykseen.
- Jos sähkösopimuksesta maksamasi hinta on ollut vähintään 60 % suurempi kuin vertailuhinta ja samalla hintojen välinen ero on ollut vähintään 600 euroa, voit olla oikeutettu irtisanomaan sopimuksen ennen sopimuskauden päättymistä.
Vaikka sähkösopimuksen hinta ylittäisikin edellä sanotut vähimmäisrajat, sähkösopimuksen hinnan sovittelu tai sopimuksen irtisanominen edellyttävät myös niin sanottua tapauskohtaista kohtuuttomuutta.
Esimerkiksi sopimuksen hinnan ja vertailuhinnan eron pitää olla selkeä. kotitalouden maksukykyyn nähden. Sähkölaskun pitää vaikuttaa merkittävästi kuluttajan talouteen ja sähkön käyttötarkoituksen tulee lähtökohtaisesti olla välttämätön. Myös kuluttajan talouteen vaikuttava sosiaalinen tai terveyssyy, kuten esimerkiksi työttömyys tai pitkäaikaissairaus, voi puoltaa sopimuksen kohtuuttomuutta.
Sopimuksen kohtuullistaminen ei välttämättä tule kyseeseen, jos sähkönmyyjä tarjoaa sinulle mahdollisuuden irtaantua sopimuksesta sopimussakkoa vastaan. Sopimussakon tulee olla määrältään kohtuullinen. Sopimusehto on kohtuuton, jos joudut irtisanomistilanteessa maksamaan koko jäljellä olevan sopimuskauden arvioidun kulutuksen suuruisen sopimussakon. Tarkempaa ratkaisukäytäntöä sopimussakon kohtuullisesta määrästä ei toistaiseksi ole olemassa.
Jos laskurin mukaan sinun kannattaa vaatia sopimuksen kohtuullistamista tai irtisanomista, voit itse olla sähkönmyyjään yhteydessä ja neuvotella hinnan alentamisesta tai sopimuksen ennenaikaisesta päättämisestä.
Useat sähkönmyyjät ovat ilmoittaneet, etteivät ne noudata kuluttajariitalautakunnan linjauksia. Tästä syystä myöskään KKV:n kuluttajaneuvonta ei voi sovittelulla auttaa yksittäisissä riitatilanteissa.
Jos asia ei etene reklamoinnilla, voit tehdä ratkaisupyynnön kuluttajariitalautakuntaan. Ohjeet ratkaisupyynnön tekemiseen löydät kuluttajariitalautakunnan verkkosivuilta.
Laskuri
Laskuri määräaikaisen sähkösopimuksen hinnan kohtuullisuuden arviointiin
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut:
Määräaikaisen sähkönmyyntisopimuksen kohtuullisuus olosuhteiden muuttuessa
Määräaikaisen sähkönmyyntisopimuksen irtisanominen ennenaikaisesti olosuhteiden muuttuessa
Määräaikaisen sähkönmyyntisopimuksen hinnan kohtuullistaminen olosuhteiden muututtua
Sähkönsiirto
-
Sähköstä maksettava lopullinen summa muodostuu sähköenergian hinnan ja verojen lisäksi siirtohinnasta, jota ei voi kilpailuttaa. Siirtomaksun laskuttaa verkkoyhtiö, joka huolehtii alueellisesta sähkön jakelusta.
Energiavirasto valvoo sähköverkkoyhtiöiden verkkopalveluiden hinnoittelua kokonaisuutena neljän vuoden jaksoissa. Virasto vahvistaa etukäteen kahdeksaksi vuodeksi sähköverkkoyhtiöille valvontamenetelmät.
Valvontamenetelmät perustuvat tuottokattoon. Tuottokatto määritellään sallimalla sähköverkkoon sitoutuneelle pääomalle kohtuullinen tuotto. Sähköverkkoyhtiön keräämistä maksuista saatujen tulojen ja verkkopalvelun tuottamisesta aiheutuneiden kustannusten on pysyttävä tuottokaton alla nelivuotiskauden. Kyseessä ei siis ole hintakatto.
Kulutusvaikutussopimus
-
Kulutusvaikutussopimuksessa sähkön lopullinen hinta määräytyy sovitun energiamaksun ja muuttuvan kulutusvaikutuksen perusteella.
Sopimustyyppi yhdistää kiinteän hinnan ennustettavuuden ja vakauden, mutta antaa asiakkaalle mahdollisuuden vaikuttaa hintaan jonkin verran oman kulutuksensa ajoituksella.
- Jos kulutus keskittyy tunneille, jolloin pörssisähkön hinta on alhainen, sähkön hinta laskee.
- Jos kulutus keskittyy tunneille, jolloin pörssisähkön hinta on korkea, hinta nousee.
-
Kulutusvaikutussopimukset kannustavat kotitalouksia kulutusjoustoon, mikä hyödyttää kaikkia sähkönkäyttäjiä.
Kulutusjoustolla tarkoitetaan sähkönkäytön ajoittamista halvempaan ajankohtaan. Voit tutustua tarkemmin kulutusjouston mahdollisuuksiin Motivan verkkosivuilla.
Kulutusvaikutussopimus sopii erityisesti niille, jotka haluavat suojautua sähkön markkinahintojen nousulta ja pystyvät ajoittamaan sähkönkulutustaan. Kulutusvaikutussopimus myös tasaa sähkölaskun vaihtelua verrattuna pörssisähkösopimukseen.
Sähkönkulutuksen tasainen vähentäminen vaikuttaa luonnollisesti sähkönlaskun suuruuteen, mutta se ei itsessään tuota kulutusvaikutushyötyä. Kulutusvaikutuksesta saatava hyöty on sitä suurempi, mitä enemmän sähkön käyttöä pystyy ajoittamaan kuukauden sisällä halvemmille tunneille.
- Todennäköisiä hyötyjiä ovat kuluttajat, jotka pystyvät ohjaamaan esimerkiksi käyttöveden lämmitystä, sähköauton latausta tai muuta kulutusta yön tunneille tai välttämään hintapiikit esimerkiksi kulutuksen ohjausjärjestelmän avulla.
- Kulutusvaikutussopimuksesta eivät hyödy kuluttajat, jotka eivät pysty kohdistamaan kulutustaan halvempiin ajankohtiin tai jotka haluavat pitää hinnan täysin kiinteänä.
-
Kulutusvaikutus on erotus asiakkaan kuukausittain kuluttaman sähkön keskimääräisestä hankintahinnasta (sähkön pörssihinnalla mitattuna) ja sähkön pörssihinnan keskiarvosta.
Voit lukea aiheesta tarkemmin KKV:n blogista Kulutusvaikutussopimukset ovat tervetullut lisä sähkömarkkinoille
-
Kulutusvaikutusta voi arvioida oman kulutushistorian perusteella. Kulutusdata on yleensä saatavilla sähkönmyyjän asiointipalvelusta.
-
Myyjän on kerrottava kuluttajalle siitä, että kulutusvaikutussopimuksessa kokonaishintaan vaikuttavat kiinteä hinta ja kulutusvaikutus.
Lisäksi myyjän on kerrottava selkeästi ja ymmärrettävästi siitä, että kulutusvaikutuksen merkitys kokonaishintaan riippuu siitä, onko kuluttaja ajoittanut kuukausittaisen sähkönkäyttönsä keskimäärin halvoille vai kalliille tunneille.