På den här sidan hittar du svar på allmänna och aktuella frågor om el. Frågorna uppdateras efter behov.
Elavtal
-
Vi kan inte ge rekommendationer om hurdant avtal du ska ingå, utan du måste själv fatta beslut i ärendet. Jämför noggrant de alternativ som erbjuds och beakta fördelarna och riskerna med olika avtalstyper. Läs mer om olika typer av elavtal och konkurrensutsättning av el till exempel i Energimyndighetens tjänst sahkonhinta.fi.
-
När ett avtal ingås kan försäljaren endast av synnerligen vägande skäl kräva säkerhet eller förskottsbetalning av dig. Ett synnerligen vägande skäl kan till exempel vara att du har en betydande mängd obetalda elräkningar som förfallit till betalning eller att det framgår av dina kreditupplysningar att du uppenbarligen inte kan betala de avgifter som grundar sig på försäljningsavtalet.
Säkerheten eller förskottsbetalningen ska vara skälig och får till sitt belopp i allmänhet motsvara en uppskattad elräkning för högst tre månader.
-
Normalt kan en ny försäljare börja leverera el tidigast 14 dygn efter att avtalet har ingåtts. Elleveransen kan inledas snabbare om elförbrukningsplatsen byts till följd av flytt eller om det inte finns något gällande elavtal eller något elavtal som har meddelats att ska inledas för förbrukningsplatsen i fråga.
Energimyndigheten har rekommenderat elbolagen att börja leverera el till nya kunder så snabbt som möjligt.
-
Ett tidsbundet avtal kan i allmänhet inte sägas upp förrän avtalsperioden löpt ut. Du får dock säga upp ett försäljningsavtal för viss tid, om ditt behov av el har förändrats väsentligt på grund av allvarlig sjukdom, en nära anhörigs död eller av därmed jämförbara vägande skäl och om det är oskäligt för dig att fortsätta försäljningsavtalet i denna situation. Ett tidsbundet avtal som ingåtts för längre tid än två år kan sägas upp med en uppsägningstid på två veckor när avtalet har varit i kraft i minst två år.
Om förbrukningsplatsen ändras till exempel på grund av att användaren flyttar, får vardera avtalsparten säga upp ett försäljningsavtal för viss tid med två veckors uppsägningstid, om inte annat har avtalats. Elbolaget kan dock också tillåta att konsumenten överför ett tidsbundet avtal till en ny förbrukningsplats.
Ett försäljningsavtal för viss tid fortsätter att gälla tills vidare efter att den utsatta tiden löpt ut om inte annat avtalats, om du inte har ingått ett nytt försäljningsavtal med försäljaren och ingendera avtalsparten har sagt upp avtalet med två veckors uppsägningstid.
-
Om avtalet hävs på ditt initiativ och utan giltig grund, har försäljaren rätt att kräva dig på ett skäligt avtalsvite, om det i ditt försäljningsavtal finns separata bestämmelser om detta och om vitesbeloppet.
-
Försäljaren får ändra priserna och övriga avtalsvillkor i ett tidsbundet elavtal endast om ändringen grundar sig på en sådan ändring av lagstiftningen eller ett sådant myndighetsbeslut som försäljaren inte har kunnat beakta när avtalet ingicks.
Försäljaren har dessutom rätt att göra sådana små ändringar i avtalsvillkoren som inte påverkar det centrala innehållet i avtalet.
-
Försäljaren har rätt att häva försäljningsavtalet
- Om du på ett väsentligt sätt har brutit mot dina skyldigheter enligt försäljningsavtalet och du inte har korrigerat avtalsbrottet inom den skäliga tid som försäljaren skriftligen har meddelat.
- Om du har gjort dig skyldig till stöld av el eller till uppsåtlig skada på utrustning som nätinnehavaren eller försäljaren ansvarar för.
- Om leveransen till elförbrukningsplatsen har avbrutits på grund av betalnings- eller annan avtalsförsummelse och avbrottet har varat minst en månad eller om avbrottet av skäl som beror på dig eller innehavaren av distributionsnätet inte har kunnat genomföras tekniskt och det har gått minst en månad sedan förutsättningarna för avbrottet uppfylldes.
- Om nätinnehavaren har hävt nätavtalet för din förbrukningsplats.
-
I ett elavtal kan man avtala om att avtalet förblir i kraft trots att man flyttar eller byter förbrukningsplats av någon annan orsak. Om det i ditt avtal inte nämns att avtalet fortsätter efter en flytt och du önskar att det fortsätter, kan du fråga elförsäljaren om möjligheten att överföra det till den nya förbrukningsplatsen. Ett försäljningsavtal som ingåtts inom ramen för leveransskyldigheten kan dock inte överföras från en förbrukningsplats till en annan.
-
Vardera avtalsparten kan säga upp ett försäljningsavtal som inte omfattas av leveransskyldigheten med två veckors uppsägningstid, om inte något annat har avtalats. För försäljarens del kan man inte avtala om en kortare uppsägningstid än två veckor.
Du får säga upp även ett försäljningsavtal som omfattas av leveransskyldigheten med två veckors uppsägningstid. Försäljaren kan inte säga upp ett försäljningsavtal som omfattas av leveransskyldigheten.
-
Försäljaren får ändra priserna och övriga avtalsvillkor i ditt elavtal som gäller tills vidare på den grund som specificeras i avtalet. En sådan grund kan bland annat vara en förändring i försäljarens elanskaffningskostnader, som angetts i elförsäljningsvillkoren. Avtalets innehåll får dock inte ändras väsentligt för konsumentens del.
Försäljaren ska skicka dig ett meddelande om hur och från vilken tidpunkt priserna ändras och om grunden till ändringen. Förändringen får träda i kraft tidigast en månad efter att meddelandet skickats ut.
Stora engångsförhöjningar kan anses vara oskäliga för konsumenten. Enligt konsumenttvistenämndens linjedragning ska förhöjningen vanligtvis anses vara oskälig om prishöjningen på årsnivå är över 15 procent och samtidigt mer än 150 euro om året. Du kan kräva att försäljaren sänker priset så att förhöjningen inte överstiger dessa gränser.
Konsumenttvistenämndens rekommendation: Elförsäljarens rätt att höja priset i ett elavtal som gäller tills vidare
Om försäljaren har höjt priset på ditt elavtal mer än nämndens linjedragningar,
- kan du reklamera ärendet till försäljaren och förhandla om ett rimligare pris.
- kan du begära om avgörande av konsumenttvistenämnden, om du inte lyckas förhandla ärendet med försäljaren. Observera dock att kondumenttvistenämndens avgörande är en rekommendation. Flera elförsäljare har meddelat att de inte tänker följa konsumenttvistenämndens linjedragning.
Du bör också beakta att elbolaget får säga upp ett elavtal som inte omfattas av leveransskyldigheten och som gäller tills vidare med en uppsägningstid på två veckor. Om du bestrider prishöjningen är det möjligt att elbolaget säger upp ditt gamla elavtal och erbjuder dig ett nytt avtal med ett förhöjt pris.
-
Även om du per telefon har godkänt det elförsäljningsavtal som försäljaren erbjuder har du ångerrätt. Meddela försäljaren om att du vill åberopa ångerrätt senast 14 dagar efter att du ingått avtalet per telefon.
Du kan helt bestrida avtalets giltighet till exempel om försäljaren skickar dig en skriftlig bekräftelse på avtalet eller en räkning även om du inte uttryckligen har godkänt avtalet per telefon. Du kan bestrida det även om ångerfristen på 14 dagar redan har löpt ut. Du kan också meddela nätbolaget som sköter elöverföringen i ditt område att du bestrider giltigheten hos elavtalet från försäljaren i fråga. Du kan kräva att nätbolaget inte genomför bytet av försäljare och om ändringen redan har hunnit göras ska nätbolaget återställa dig som kund hos din tidigare elförsäljare.
Läs mer om telefonförsäljning av el på kkv.fi
Leveransskyldighet
-
Inom varje nätbolags ansvarsområde finns en leveransskyldig elförsäljare som ska leverera el till hushållen i området till offentliga priser och villkor. Priserna måste vara skäliga. Du kan kontrollera området för ditt elnätsbolag på Energimyndighetens webbplats
-
Energimyndigheten har tills vidare inte slagit fast vad ett skäligt pris innebär. För närvarande finns det inget svar på denna fråga. Vid bedömningen av skäligheten hos det elpris som omfattas av leveransskyldigheten torde bl.a. den allmänna prisnivån och elförsäljarens egna elanskaffningskostnader beaktas.
KKV kan inte ta ställning till om den leveransskyldigas elpris är skäligt.
-
Det finns ingen beslutspraxis i ärendet. Om Energimyndigheten tar ställning till skäligheten i den leveransskyldigas elpris, kan även denna fråga bedömas.
-
Nätbolaget ska på förhand meddela dig om ett avbrott i eldistributionen som beror på försäljaren. Nätbolaget ser till att el levereras till en konsument under minst tre veckor efter att meddelandet har sänts. Därefter upphör elleveransen om du inte ingår ett nytt avtal.
-
Om du inte godkänner den leveransskyldiga elförsäljarens avtal måste du söka en annan elleverantör.
Elfakturering och avstängning av elen
-
Det måste du själv bedöma. Det är dock bra att beakta att förskottsbetalning är förknippad med risker. Företagets verksamhet kan till exempel upphöra på grund av ekonomiska problem, och då får du inte nödvändigtvis extra betalningar tillbaka.
-
Kontakta avsändaren av indrivningsbrevet och meddela att du inte har fått den ursprungliga räkningen. Om räkningen inte har skickats till dig är du inte skyldig att betala anmärknings- eller indrivningskostnader eller dröjsmålsräntor. Försäljaren ska på ett tillförlitligt sätt visa att räkningen har skickats till dig i rätt tid och med de kontaktuppgifter du uppgett.
-
Det är inte värt att skjuta upp räkningen utan du gör klokt i att kontakta elbolaget så snabbt som möjligt och försöka komma överens om ett betalningsarrangemang. Du kan till exempel föreslå för elbolaget att förfallodagen senareläggs eller att räkningen delas upp i flera poster.
Om du får ett avbrottsvarsel av elbolaget, lönar det sig att kontakta FPA och utreda om du kan få utkomststöd för att betala elräkningen.
-
Försäljaren ska skicka en slutfaktura till dig inom sex veckor efter att elförsäljningen upphört. Om försäljaren på basis av slutfakturan är skyldig att betala gottgörelse till dig, ska gottgörelsen betalas till dig senast inom två veckor efter att du har lämnat de uppgifter som behövs för betalningen till försäljaren.
-
Elbolaget kan bara stänga av din el om du i väsentlig grad har brutit mot ditt elavtal. Ett sådant väsentligt avtalsbrott är till exempel att du har försummat att betala dina elräkningar under en lång tid. Läs mer om att avbryta elleveransen på kkv.fi
Jämkning av tidsbundna avtal
-
Konkurrens- och konsumentverket har publicerat en räknare som konsumenten kan använda för att bedöma om priset på ett tidsbundet elavtal med fast pris är skäligt. Räknaren är i första hand avsedd för konsumenter som har ingått ett tidsbundet avtal med fast pris under priskrisen 2022 och 2023.
Med Konkurrens- och konsumentverkets räknare kan konsumenten beräkna om priset på ett tidsbundet elavtal med fast pris eventuellt har blivit oskäligt när prisnivån har sjunkit och om det lönar sig att kräva gottgörelse av elbolaget.
Räknaren grundar sig på konsumenttvistenämndens avgörandepraxis och jämför elavtalets pris med Energimyndighetens statistik över utvecklingen av anbudspriserna på el.
Konsumenttvistenämnden har i sina avgöranden fastställt minimikrav för när priset kan vara oskäligt och när ett avtal kan sägas upp i förtid:
- Om det pris konsumenten betalat för elavtalet har varit minst 15 procent högre än det ordinarie priset och prisskillnaden samtidigt har varit minst 150 euro, kan konsumenten ha rätt till jämkning av priset och gottgörelse.
- Om det pris konsumenten betalat för elavtalet har varit minst 60 procent högre än det ordinarie priset och prisskillnaden samtidigt har varit minst 600 euro, kan konsumenten ha rätt att säga upp avtalet före avtalsperiodens slut.
Även om priset på elavtalet skulle överskrida ovan nämnda minimigränser, förutsätter jämkning av priset på elavtalet eller uppsägning av avtalet också så kallad oskälighet i det enskilda fallet.
Till exempel ska skillnaden mellan avtalets pris och det ordinarie priset vara tydlig. Elräkningen ska ha en betydande inverkan på konsumentens ekonomi och elens användningsändamål ska i princip vara nödvändigt. Även sociala orsaker eller hälsoskäl som påverkar konsumentens ekonomi, såsom arbetslöshet eller långvarig sjukdom, kan tala för en jämkning av avtalet.
Det blir inte nödvändigtvis aktuellt att jämka avtalet om elförsäljaren erbjuder dig möjlighet att lösgöra dig från avtalet mot avtalsvite. Avtalsvitet ska vara skäligt till sitt belopp. Ett avtalsvillkor är oskäligt om du i en uppsägningssituation är tvungen att betala ett avtalsvite som är lika stort som den uppskattade förbrukningen under hela den återstående avtalsperioden. Det finns tills vidare ingen noggrannare beslutspraxis om avtalsvitets skäliga belopp.
Om du utifrån kalkylen har möjlighet att kräva jämkning av priset eller uppsägning av avtalet, kan du själv kontakta elförsäljaren och förhandla om att sänka priset eller avsluta avtalet i förtid.
Flera elförsäljare har meddelat att de inte följer konsumenttvistenämndens riktlinjer. Därför kan KKV:s konsumentrådgivning inte heller hjälpa till med medling i enskilda tvister.
Om ärendet inte framskrider med en reklamation kan du be om ett avgörande av konsumenttvistenämnden. Anvisningar för hur man ber om ett avgörande finns på konsumenttvistenämndens webbplats.
Räknare
Räknare för bedömning av skäligheten i priset på ett tidsbundet elavtal
Konsumenttvistenämndens avgöranden:
Skäligheten hos ett tidsbundet elförsäljningsavtal när förhållandena förändras (på finska)
Uppsägning av ett tidsbundet elförsäljningsavtal i förtid när förhållandena förändras (på finska)
Jämkning av priset på ett tidsbundet elavtal när förhållandena har förändrats (på finska)
Elöverföring
-
Den slutliga summan som betalas för el består förutom av priset på elenergi och skatter även av överföringspriset, som inte kan konkurrensutsättas. Överföringsavgiften faktureras av det nätbolag som sköter den regionala eldistributionen. Energimyndigheten övervakar prissättningen av elnätsbolagens nättjänster som helhet i perioder på fyra år. Myndigheten fastställer tillsynsmetoder för åtta år på förhand för elnätsbolagen. Tillsynsmetoderna grundar sig på ett avkastningstak. Avkastningstaket fastställs genom att en skälig avkastning på det kapital som är bundet till elnätet tillåts. Inkomsterna från de avgifter som elnätsbolaget tar ut och kostnaderna för produktionen av nättjänsten ska ligga under avkastningstaket under en fyraårsperiod. Det handlar alltså inte om ett pristak.
Avtal med förbrukningsinverkan
-
I ett avtal med förbrukningsinverkan fastställs det slutliga elpriset utifrån den avtalade energiavgiften och den föränderliga förbrukningsinverkan.
Avtalstypen förenar förutsebarheten och stabiliteten hos ett fast pris, men ger kunden möjlighet att påverka priset till viss del genom att förlägga sin förbrukning till en viss tid.- Om förbrukningen koncentreras till timmar då börselpriset är lågt, sjunker elpriset.
- Om förbrukningen koncentreras till timmar då börselpriset är högt, stiger priset.
-
Avtal med förbrukningsinverkan uppmuntrar hushållen att vara flexibla med sin förbrukning, vilket gynnar alla elkonsumenter.
Flexibel förbrukning innebär att man förlägger elanvändningen till en billigare tidpunkt. Du kan läsa mer om möjligheterna med flexibel förbrukning på Motivas webbplats (på finska).
Ett avtal med förbrukningsinverkan passar speciellt dem som vill skydda sig mot höjda elmarknadspriser och kan påverka när de förbrukar el. Avtalet jämnar också ut variationer i elräkningen jämfört med ett börselavtal.
En jämn minskning av elförbrukningen påverkar naturligtvis storleken på elräkningen, men ger i sig inte någon nytta av förbrukningsinverkan. Nyttan av förbrukningsinverkan blir större ju mer man kan förlägga elanvändningen till de billigare timmarna inom en månad.
- De som sannolikt gynnas av detta är de konsumenter som kan styra till exempel uppvärmningen av hushållsvatten, laddningen av elbilen eller annan förbrukning till nattens timmar eller undvika pristoppar till exempel med hjälp av ett förbrukningsstyrningssystem.
- Avtalet gynnar inte konsumenter som inte kan förlägga förbrukningen till billigare tidpunkter eller som vill ha ett helt fast pris.
-
Förbrukningsinverkan är skillnaden mellan det genomsnittliga inköpspriset på den el som kunden förbrukar per månad (mätt i elbörspriset) och elbörsprisets medelvärde.
Du kan läsa mer om ämnet i KKV:s blogg Kulutusvaikutussopimukset ovat tervetullut lisä sähkömarkkinoille (på finska)
-
Man kan uppskatta sin förbrukningsinverkan baserat på sin förbrukningshistorik. Man kan vanligtvis få tillgång till sina förbrukningsdata i elförsäljarens e-tjänst.
-
Säljaren ska informera konsumenten om att det fasta priset och förbrukningsinverkan påverkar det totala priset i avtalet med förbrukningsinverkan.
Försäljaren ska dessutom tydligt och förståeligt berätta att förbrukningsinverkans betydelse för det totala priset beror på om konsumenten har förlagt sin månatliga elanvändning till i genomsnitt billigare eller dyrare timmar.