Kuluttaja-arvosteluiden aitouden varmistaminen
Sivulle on koottu vastauksia verkkokauppiaille olennaisiin kysymyksiin. Vastauksissa on myös aiheeseen liittyviä linkkejä, joista pääset perehtymään tarkemmin aiheeseen.
Muista antaa palautetta ja ehdotuksia uusista sisällöistä.
-
Kuluttaja-arvosteluita tarjoavan yrityksen on annettava kuluttajille tieto siitä,
- onko julkaistujen kuluttaja-arvostelujen varmistettu olevan peräisin kuluttajilta, jotka ovat tosiasiallisesti käyttäneet kulutushyödykettä tai ostaneet sen
- miten kuluttaja-arvostelun aitous on varmistettu. Jos yritys ei varmista kuluttaja-arvosteluiden aitoutta, yrityksen on ilmoitettava siitä, että se ei ole varmistanut arvion aitoutta.
-
Myyjän verkkosivuilla olevien kuluttaja-arvostelujen on vastattava todellisten kuluttajien osto- tai käyttökokemuksia.
Vaatimus koskee arvosteluita, joissa käsitellään tavaroita tai palveluita sekä yrityksen niiden myyntiin liittyvää palvelua, kuten luotettavuutta tai toimitusaikoja.
Myynnin edistämiseksi on kiellettyä
- tekaistujen kuluttaja-arvostelujen tai suosittelujen esittäminen
- kuluttaja-arvostelujen tai suosittelujen ostaminen
- kuluttaja-arvostelujen tai sosiaalisen median suosittelujen vääristeleminen. Arvioiden hylkäämiselle, muokkaamiselle tai poistamiselle on oltava perusteltu syy, kuten epäasiallinen kielenkäyttö tai perusteltu epäily arvion aitoudesta.
Muualla palvelussamme
Tietoa ja ohjeita yrityksille
Hanki verkkokaupan osaamista - KKV Kampus
Opit hyödyntämään kuluttajansuojan periaatteita, jotka parantavat asiakaskokemusta. Kurssit ovat maksuttomia.
Verkkokurssit verkkokauppiaille - KKV Kampus on ulkoinen linkki