Ravintolisien markkinointi

Päivämäärä

19.8.2021

Diaarinumero

KKV/1280/14.08.01.02/2020

Osapuolet

NaturaMed Pharma AB

Tiivistelmä

Markkinaoikeuden ratkaisu MAO:197/21. Ei lainvoimainen.

Markkinaoikeus hylkäsi kuluttaja-asiamiehen vaatimukset. Kuluttaja-asiamies on hakenut muutosta korkeimmasta oikeudesta.

NaturaMed Pharma oli jakanut vuosina 2019 ja 2020 aikakauslehtien välissä kirjeitä, joissa se tarjosi mahdollisuutta tilata lahjakello ja ravintolisäpaketti 0 euron hintaan. Lahjaa tai tuotteita ei voinut tilata ilman, että samalla sitoutuisi ravintolisän kestotilaukseen.
Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnissa ei saa käyttää vastikkeettomuutta kuvaavia ilmaisuja, kuten ilmainen tai 0 euroa, jos kuluttajan on maksettava muuta kuin markkinointiin vastaamisesta, kulutushyödykkeen noutamisesta tai sen toimittamisesta aiheutuvat välttämättömät kulut.

Markkinaoikeuden mukaan tuotetta voi kuitenkin kuvata ilmaisena, jos se on aidosti erillinen ja muodostaa täydennyksen tuotteeseen, josta kuluttaja maksaa. Kuluttaja-asiamiehen mukaan ilmaisena kaupattiin kuitenkin päätuotetta, eli ravintolisää. Markkinointiin vastaamalla kuluttaja sitoutui samalla jatkuvaan tilaukseen, mikä tarkoitti ravintolisän toimitusta kahden kuukauden välein hintaan 36,90 euroa sekä postitus- ja toimituskulut.

Kuluttaja-asiamies oli vaatinut, että markkinaoikeus tuomitsee kuluttaja-asiamiehen 14.9.2010 määräämässä kiellossa asetetun 100.000 euron uhkasakon maksettavaksi. Lisäksi kuluttaja-asiamies oli vaatinut, että markkinaoikeus kieltää NaturaMed Pharma AB:ta 150.000 euron sakon uhalla vastaisessa kuluttajiin kohdistuvassa markkinoinnissaan käyttämästä ilmaisua ”lahjaksi”, ”0€”, postimaksun hinnalla tai muita vastikkeettomuutta kuvaavia ilmaisuja, kun kyse on maksullisesta toistaiseksi voimassa olevasta sopimuksesta.

Markkinaoikeuden ja kuluttaja-asiamiehen näkemyserot liittyvät siihen, miten markkinoinnissa voi käyttää maksuttomuutta kuvaavia ilmaisuja, kun kyseessä on kestotilaus.