Konsumentombudsmannen granskade presentationen av betalningssätten i tio nordiska nätbutiker i december 2024 och januari 2025. Tillsynskampanjen undersökte hur nätbutikerna följer den bestämmelse i konsumentskyddslagen som trädde i kraft 2023, vilken ställer krav på ordningen för presentation av betalningssätt och förbjuder användningen av förvalda betalningssätt. Syftet med bestämmelsen är att vägleda konsumenterna att i första hand använda andra betalningssätt än de som ger möjlighet till betalningsanstånd.
När ett företag säljer varor och tjänster till konsumenter online, måste företaget säkerställa att det presenterar de tillgängliga betalningssätten i en viss ordning i samband med slutande av avtal.
Först ska betalningssätten som inte innefattar möjlighet att ansöka om eller använda kredit eller att få annat betalningsanstånd (till exempel debit-kort) presenteras, följt av betalningssätten som kan innefatta en möjlighet att ansöka om eller använda kredit eller att få annat betalningsanstånd (till exempel kombinationskort), och sist betalningssätten som innebär ansökan om eller användning av kredit eller annat betalningsanstånd (till exempel kreditkort). Företaget får inte förinställa ett visst betalningssätt som standardval, utan kunden ska få välja betalningssätt fritt. Förvalda betalningssätt får inte heller baseras på ett tidigare val som konsumenten själv har gjort.
Förutom nätbutikerna måste även betalningstjänstleverantörer, kreditgivare och andra tredje parter följa lagens krav när de kan påverka presentationen av betalningssätten.
I tillsynskampanjen upptäcktes följande brister:
- Alla granskade nätbutiker hade brister i presentationen av betalningssättens ordning. Olika betalningssätt som bank- och kreditkort presenterades ofta samlat, trots att de ska presenteras separat i den ordning som lagen kräver.
- I en av de granskade nätbutikerna användes förvalda betalningssätt, trots att standardval av betalningssätt är olagligt.
- Betalningssätten ska vara i den ordning som lagen kräver oavsett vilken part som genomför varje betalningssätt. Vissa nätbutiker grupperade betalningssätten efter vilket företag som genomförde respektive betalningssätt. Olika betalningssätt som genomfördes av olika företag var i korrekt ordning, men ordningen för betalningssättens meny som innehöll alla betalningssätt följde inte lagens krav.
Konsumentombudsmannen har i ett vägledande brev till de granskade nätbutikerna krävt att företagen säkerställer att presentationen av de tillgängliga betalningssätten uppfyller lagens krav.
”Den lagliga presentationsordningen för betalningssätten i nätbutiker är viktig så att konsumenten medvetet kan välja ett betalningssätt som passar dem och inte använder betalningsanstånd utan särskild övervägning.”
Vägledning om presentation av betalningssätten online ges på följande sidor:
Konsumentombudsmannens vägledning om betalningssätt
Konsumentombudsmannens riktlinjer: Betalning i nätbutik
Information och vägledning till nätbutiker (på finska)