Marknadsdomstolen har i enlighet med konsumentombudsmannens yrkande förbjudit Verisure Oy, som tillhandahåller säkerhetstjänster för hemmen, att i avtal som ingås med konsumenter använda avtalsvillkor enligt vilka ett avtal som gäller tills vidare kan sägas upp av konsumenten med tre månaders uppsägningstid. För förbudet har förelagts ett vite på 100 000 euro.
Konsumentombudsmannen ansökte hos marknadsdomstolen om förhandsbeslut för huruvida Verisures uppsägningsvillkor som gällde konsumenten ensidigt gynnade Verisure till nackdel för konsumenten och om villkoret redan som sådant orsakade en betydande obalans mellan avtalsparterna i fråga om rättigheter och skyldigheter i anslutning till avtalet. Inom säkerhetstjänsterna finns inga specialbestämmelser om uppsägningstidens längd, så bedömningen av uppsägningstidens skälighet måste göras med stöd av konsumentskyddslagen.
Villkoret om avtalets giltighetstid och uppsägningstid ingick i avtalshandlingen och avtalsvillkoren. I Verisures villkor var det fråga om ett standardavtal där konsumenten vanligtvis inte har någon verklig möjlighet att förhandla om innehållet i ett enskilt villkor. Konsumenten kan antingen godkänna villkoret som sådant eller avstå från att ingå ett avtal överhuvudtaget. Ärendet handlade inte om eventuella brister i marknadsföringen av tjänsten eller om att konsumenten inte skulle ha känt till uppsägningsvillkoret och vad hen förband sig till.
Begränsningen av uppsägningsrätten tjänade inte konsumentens intresse
Marknadsdomstolen konstaterade i sitt beslut av den 22 november 2024 (MAO:667/2024) att det i det avtalsvillkor som används i Verisures allmänna avtalsvillkor, enligt vilket ett avtal som gäller tills vidare kan sägas upp av konsumenten med tre månaders uppsägningstid, är fråga om ett så kallat typoskäligt villkor. Som ett självständigt avtalsvillkor är villkoret oskäligt för konsumenterna på det sätt som avses i konsumentskyddslagen.
”Uppsägningsförfarandet som tillämpas i stor utsträckning inom säkerhetsbranschen är ett bevis på hur man försöker försvåra konsumenternas möjligheter att frigöra sig från avtalen. Det är lätt att bli kund, men man försöker bromsa upp processen att bli av med avtalet.”
Enligt marknadsdomstolens bedömning är den uppsägningstid på tre månader som allmänt fastställts för konsumenter inom säkerhetsbranschen klart längre än normalt inom andra branscher. Säkerhetsbranschens verksamhetsmiljö innehåller dock inte sådana särdrag som avviker från andra branscher och som talar för en rimlig uppsägningstid på tre månader.
Marknadsdomstolen beaktar dessutom i sitt beslut bland annat att den månadsavgift som konsumenten betalade för säkerhetstjänsten under uppsägningstiden inte var en merkostnad av ringa betydelse för konsumenten i en situation där konsumenten av en eller annan orsak har behov av att säga upp avtalet. Det påvisades inte heller att konsumenten får några särskilda förmåner för en lång uppsägningstid jämfört med att uppsägningstiden skulle vara kortare. Avtalsvillkoret om uppsägning begränsade helt och hållet konsumentens valfrihet oberoende av hur länge konsumenten har varit kund hos Verisure.
Enligt Verisures utredning används inom säkerhetsbranschen allmänt ett tre månader långt uppsägningsvillkor som marknadsdomstolen nu förbjuder i sitt beslut. Konsumentombudsmannen förväntar sig att även andra aktörer inom branschen på eget initiativ anpassar sina avtalsvillkor så att de motsvarar beslutet senast när beslutet vunnit laga kraft.
Marknadsdomstolens förbud ska iakttas från och med 9.12.2024. Beslutet har inte vunnit laga kraft. Tidsfristen för att begära besvärstillstånd och anföra besvär löper ut 21.1.2025.