Neuvontaa yrityksille kuluttajaoikeudellisissa asioissa

Yritykset saavat kuluttajaneuvonnasta opastusta kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä ja neuvoja kuluttajan kanssa syntyneen riidan ratkaisemiseksi.

Yritykset saavat kuluttajaneuvonnasta opastusta kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä ja neuvoja kuluttajan kanssa syntyneen riidan ratkaisemiseksi.

Saat selvitettyä asiasi mahdollisimman sujuvasti, kun etenet seuraavassa järjestyksessä:

Tarkista, löytyykö kysymykseesi vastaus verkkosivuiltamme

Yhteydenotto kuluttajaneuvontaan

Yritys voi saada kuluttajaneuvonnasta yleisluonteista tietoa yksittäiseen kuluttajaoikeudelliseen kysymykseen.

Asiakkaan voi ohjata ottamaan yhteyttä kuluttajaneuvontaan, jos yrityksen ja asiakkaan välillä syntyy erimielisyys, joka ei ratkea keskinäisin neuvotteluin.

  • Kuluttajaneuvonta selvittelee ja sovittelee yksittäisiä riitatilanteita vain kuluttajan aloitteesta, jos sovittelun edellytykset täyttyvät.
  • Sovittelun yhteydessä yritys saa asiasta arvion.

Kuluttajaneuvonta auttaa

  • tavaraa tai palvelua koskevassa kiistatilanteessa, jossa osapuolina ovat kuluttaja ja yritys. Neuvonnasta saa tietoa muun muassa virheen hyvittämisestä, sopimuksista ja maksamisesta
  • kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä, jotka liittyvät markkinointia tai sopimusehtoja koskevien lakien soveltamiseen.

Kuluttajaneuvonta ei käsittele

  • elinkeinonharjoittajien välisiä riitoja. Näihin voi tiedustella toimintaohjeita edunvalvontajärjestöiltä
  • yksityisten henkilöiden välisen kaupankäynnin riitoja (poikkeuksia ovat asuntokauppa- ja vuokrariidat
  • taloyhtiön ja asukkaan välisiä riitoja
  • arvopaperi- ja osakekauppoja
  • valtion ja kunnan palveluita koskevia asioita.

Kuluttajaneuvonnan yhteystiedot

Jos asiasi on jo käsittelyssä kuluttajaneuvonnassa ja olet saanut asiantuntijan suorat yhteystiedot, ota yhteyttä suoraan asian käsittelijään.

  • Kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelu

    Palveluaika ma, ti, ke, pe klo 9–12, to klo 12–15.

    Kuluttajaneuvonnassa voit asioida puhelimitse soittamalla numeroon 09 5110 1200 (ma, ti, ke, pe klo 9–12, to 12–15).

    Otathan asiaan liittyvät paperit valmiiksi esille, kun soitat kuluttajaneuvontaan. Puheluihin vastataan soittojärjestyksessä.

    Puheluiden hinta

    Soittaminen ja jonotus 09-numeroihin maksaa lankapuhelimesta ja matkapuhelimesta soitettuna kotimaan puheluhinnan mukaan. Hinta määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Puhelu sisältyy yleensä puhepaketteihin, jos soittajalla on tällainen käytössä.

     

  • Kuluttajaneuvonnan yhteydenottolomake

    (norm. 24 h)

    Asiantuntija vastaa yhteydenottoon puhelimitse tai sähköpostilla viimeistään viiden työpäivän kuluessa. Vastauksen saat pääsääntöisesti puhelimitse. Soitto tulee 029-alkuisesta numerosta tai soittajana saattaa näkyä ”tuntematon numero”. Jos kuluttajaneuvonnan yhteydenottoa ei kuulu, etsi sähköpostiviestiä roskapostikansiosta ja muista kansioista ennen kuin olet uudelleen yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

Ohita upotettu sisältö

Your Europe

Tämä verkkosivu on osa Euroopan komission Your Europe -portaalia.

Löysitkö etsimäsi? Anna palautetta!