Estä henkilötietojesi päätyminen internetissä vääriin käsiin

Henkilötietosi ovat rahanarvoista tavaraa, joten huolehdi niistä samalla tavalla kuin käteisestä tai luottokortista. Ethän luovuta luottokorttiasikaan toiselle, joten älä myöskään luovuta henkilötietojasi, jos et ole varma pyytäjästä.

Henkilötietoja voidaan käyttää rikoksen tekemisen välineenä: huijauksen tarkoituksena on varastaa henkilötiedot ja käyttää niitä sähköpostilla tai verkkopalveluissa. Myös salasanojen, tunnusten ja puhelinnumeroiden kalastelun tarkoituksena on saada taloudellista hyötyä.

Henkilötiedoillasi huijari voi

  • hakea luottokorttia nimiisi
  • ostaa osamaksulla nimiisi
  • tyhjentää pankkitilisi
  • käyttää luottokorttiasi luottorajaan saakka

Tietoja käytetään myös roskapostispämmäykseen, rahanpesuun ja muihin talousrikoksiin.

Huijausten keinoja on useita erilaisia ja ne kehittyvät nopeasti. Esimerkiksi profiilihuijauksessa anastetulla henkilöllisyydellä luodaan profiili, jolla profiilin tuntevia houkutellaan mm. klikkaamaan haitallisia linkkejä. Linkkejä yritetään levittää mm. muiden käyttäjien blogeissa. Kyseessä voi olla esimerkiksi virus tai henkilötietojen kalastelu.

Torju huijaus

  • Muista, että rahalaitokset, viranomaiset tai muut asialliset tahot eivät koskaan pyydä tilitietoja, tunnuksia tai muita salassa pidettäviä tietoja sähköpostilla.
  • Älä vastaa henkilötietoja pyytäviin sähköpostiviesteihin
    • älä anna henkilötietojasi tai täydennä tai vahvista niitä, jos et ole varma sähköpostiviestin lähettäjästä.
    • älä soita epäilyttävässä sähköpostiviestissä annettuun numeroon. Soita sen sijaan esimerkiksi omasta tiliotteesta tai muusta tositteesta ilmenevään puhelinnumeroon. Älä luovuta koskaan henkilötietoja puhelimitse, jos et ole täysin varma soittajan henkilöllisyydestä.
  • Älä napsauta epäilyttävien sähköpostiviestien linkkejä.
    • Linkki saattaa ohjata sinut väärennetylle web-sivustolle, jossa pyydetään antamaan henkilökohtaisia tietojasi. Sivustot muistuttavat käyttämäsi yrityksen sivuja ja niissä voi olla yrityksen logoja ja tuotemerkkejä, joiden tarkoituksena on herättää luottamauksesi.
    • myös sosiaalisissa verkkoyhteisöissä viesteihin pitää suhtautua kriittisesti. Klikkaamalla linkkiä voit saada vakoiluohjelman tai virusohjelman koneellesi tai liityt maksulliseen kerhoon. Esim. Facebookissa voit saada ”ystäväsi” pistemäärän ÄÖ-testissä ja haasteen: Pystytkö parempaan? Tekstin vieressä on pieni laatikko, jossa kehotetaan ottamaan haaste vastaan. Klikkauksen jälkeen kysytään operaattoria ja puhelinnumeroa, jotta tulos voitaisiin lähettää puhelinnumeroosi. Liitytkin samalla esim. maksulliseen soittoäänikerhoon, josta eroon pääseminen on vaikeaa.
  • Älä koskaan luovuta tunnuksia, salasanojasi, puhelinnumeroasi tai muitakaan henkilötietojasi verkossa, jos et ole varma vastaanottajasta.
  • Suhtaudu aina varovaisesti kaverisi avunpyyntöihin ja varmistu pyynnön aitoudesta ennen kuin lähetät rahaa tai annat tietojasi sähköisesti tai muullakaan tavalla.

Ota yhteyttä

Ilmoita luottokorttien tunnistetietojen huijauksista omalle pankillesi tai luottokorttiyhtiöllesi. Luottokorttiyhtiöillä ja pankeilla on sulkupalveluja, joihin soittamalla voi kuolettaa tunnukset ja estää niiden väärinkäytön. Jos olet hävittänyt ajokortin, passin tai henkilöllisyystodistuksen ilmoita poliisin lisäksi siitä myös omalle pankillesi. 

Jos epäilet henkilötietojesi joutuneen vääriin käsiin, raportoi sivuston ylläpitäjiä, joiden verkkopalveluja on käytetty väärin. Vaihda tunnukset ja salasanasi.

Henkilötietojen väärinkäytöksistä tai muista tietosuojarikkomuksista voit tehdä ilmoituksen Tietosuojavaltuutetun toimistoon.
Tietosuojavaltuutettu

Jos uskot, että olet joutunut rikoksen uhriksi, voit ottaa yhteyttä paikalliseen poliisiin. 
Poliisi


Päivitetty 7.5.2014 Tulosta

Auta torjumaan huijaukset