Postin lakko – tietoa kuluttajille

Julkaistu 18.11.2019, päivitetty 25.11.2019

Postin lakko aiheuttaa jopa viikkojen viivästyksiä etenkin kirjeiden, aikakauslehtien ja mainosten jakeluun. Myös paperilomakkeella tehdyt muutokset postin jakeluun, kuten osoitteenmuutos, jakelun keskeytys ja määräaikainen edelleenlähetys, voivat viivästyä. Tukilakot vaikuttavat muun muassa liikenteeseen.

Kuluttajien kannattaa seurata Postin verkkosivujen tiedotusta lakon vaikutuksista. Tukilakot aiheuttavat peruutuksia lento-, laiva ja bussiliikenteeseen ja matkustajien kannattaa seurata oman matkayhtiön tiedotusta, kuten Finnairin matkustustiedotteita. KKV:n verkkosivuilta löytyy tietoa siitä, mitä voi tehdä, jos lentolaiva– tai bussimatka peruuntuu tai matkapakettiin tulee muutoksia.

Laskujen maksaminen

Jos yrityksen ja kuluttajan välinen laskutus perustuu postitse tulevaan paperilaskuun ja laskun saapuessa eräpäivä on mennyt, ei kuluttajalta voi vaatia viivästysseuraamuksia. Elinkeinonharjoittaja ei voi yksipuolisesti siirtää laskutusta paperilaskusta sähköiseksi, esimerkiksi sähköpostilaskuksi, vaikka olisit antanut sähköpostiosoitteesi elinkeinonharjoittajalle esimerkiksi markkinointisuostumuksen yhteydessä.

Jos lasku tulee lakon jälkeen niin myöhässä, ettei maksaminen ajoissa onnistu, ole yhteydessä laskun lähettäjään. Tällaisessa poikkeustilanteessa yritysten tulisi huolehtia siitä, että sinulle jää kohtuullisesti maksuaikaa. Voit itsekin olla yhteydessä niihin tahoihin, joilta odottelet paperilaskua, mutta laskua ei ole vielä tullut. Jos saat aiheettomia viivästysseuraamuksia tai perintäkuluja, niistä kannattaa reklamoida.

Koska lakon uhka on ollut jo pitkään tiedossa, yrityksillä on ollut aikaa varautua siihen. Tarpeettomien ja perusteettomien viivästysseuraamusten ja perintäkulujen vaatiminen kuluttajalta on sopimatonta menettelyä ja vastoin hyvää perintätapaa.

Aikakauslehtien viivästyminen

Aikakauslehtien ja muiden päiväjakelun yhteydessä jaettavien lehtien jakelussa tulee myös olemaan viivästyksiä ja lehdet jaetaan todennäköisesti tilaajille vasta lakon päätyttyä. Viivästystilanteissa oikeutesi hyvitykseen arvioidaan tapauskohtaisesti. Jos lehti jää kokonaan toimittamatta, sinulla on oikeus hyvitykseen.

Verkkokauppa- ja muiden etämyyntitilausten peruutus ja ostosten palautus

Kuluttajalla on etämyynnissä, kuten verkkokaupoissa ja puhelinmyynnissä, yleensä oikeus peruuttaa tilaus kahden viikon kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Tilaus on mahdollista peruuttaa myös ennen tuotteen toimittamista. Jos haluat peruuttaa tilauksen, ilmoita peruutuksesta myyjälle. Pelkkä tuotteen palauttaminen ei riitä, eikä myöskään se, että jättää hakematta paketin postista. Jos mahdollista, tee peruuttamisilmoitus sähköpostilla tai myyjän nettisivuston kautta. Paketin voi palauttaa postiin; postin mukaan osa paketeista kulkee lakon aikana normaalisti, mutta osassa voi olla useampien päivien viiveitä.

Postin vastuu vahingoista

Postilain mukaan Posti vastaa tiettyyn euromäärään asti vahingoista, jotka viivästyminen aiheuttaa postin saajalle tai lähettäjälle. Posti vapautuu kuitenkin vastuusta, jos se näyttää vahingon aiheutuneen sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta. Lakkotilanteessa Postin korvausvelvollisuus on tulkinnanvarainen. Harmi ja muu ei-rahallinen haitta jää joka tapauksessa Postin korvausvastuun ulkopuolelle.

Ongelmatilanteet kannattaa ensisijaisesti pyrkiä selvittämään olemalla yhteydessä omaan sopimuskumppaniin ja/tai Postiin. Kuluttajaneuvonta neuvoo tarvittaessa yksittäisissä riita-asioissa.