Neuvontaa yrityksille kuluttajaoikeudellisissa asioissa

Yritykset saavat kuluttajaneuvonnasta opastusta kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä ja neuvoja kuluttajan kanssa syntyneen riidan ratkaisemiseksi.

Yritykset saavat kuluttajaneuvonnasta opastusta kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä ja neuvoja kuluttajan kanssa syntyneen riidan ratkaisemiseksi.

Saat selvitettyä asiasi mahdollisimman sujuvasti, kun etenet seuraavassa järjestyksessä:

1. Tarkista ensin löytyykö kysymykseesi vastaus verkkosivuiltamme

Tiiviitä tietopaketteja kuluttajaoikeudellisista kysymyksistä

Toimiala- ja aihekohtaista ohjeistusta lain säännösten käytäntöön soveltamisesta

2. Jos asia ei selviä, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan

Kuluttajaneuovonta auttaa

  • tavaraa tai palvelua koskevassa kiistatilanteessa, jossa osapuolina ovat kuluttaja ja yritys. Neuvonnasta saa tietoa muun muassa virheen hyvittämisestä, sopimuksista ja maksamisesta
  • kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä, jotka liittyvät markkinointia tai sopimusehtoja koskevien lakien soveltamiseen.

Yritykset voivat kysyä neuvoa muun muassa tilanteisiin, joissa

  • kuluttajan vaatimus tuntuu kohtuuttomalta ja kuluttajansuojalain periaatteiden vastaiselta.
  • yrityksen ja kuluttajan riita koskee uudentyyppistä asiaa, johon kuluttajansuojan periaatteista ei löydy selkeää tulkintaa.
  • yritys on epätietoinen siitä, ovatko sen sopimusehdot tai markkinointi kuluttajansuojalain mukaisia.

Kuluttajaneuvonta selvittelee ja sovittelee yksittäisiä riitatilanteita vain kuluttajan aloitteesta, jos sovittelun edellytykset täyttyvät. Yritys saa näissä tilanteissa asiasta arvion ja voi ohjata asiakkaan ottamaan yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

Kuluttajaneuvonta ei käsittele

  • elinkeinonharjoittajien välisiä riitoja. Näihin voi tiedustella toimintaohjeita edunvalvontajärjestöiltä
  • yksityisten henkilöiden välisen kaupankäynnin riitoja (poikkeuksia ovat asuntokauppa- ja vuokrariidat
  • taloyhtiön ja asukkaan välisiä riitoja
  • arvopaperi- ja osakekauppoja
  • valtion ja kunnan palveluita koskevia asioita.

Kuluttajaneuvonnan yhteystiedot

Jos asiasi on jo käsittelyssä kuluttajaneuvonnassa ja olet saanut asiantuntijan suorat yhteystiedot, ota yhteyttä suoraan asian käsittelijään.

  • Kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelu

    Palveluaika ma, ti, ke, pe klo 9–12, to klo 12–15

    Kuluttajaneuvonnassa voit asioida puhelimitse soittamalla numeroon 029 505 3050 (ma, ti, ke, pe klo 9–12, to 12–15).

    Puhelinpalveluun kannattaa jättää soittopyyntö, jolloin sinun ei tarvitse jäädä jonottamaan, vaan asiantuntija soittaa takaisin. Puheluihin vastataan soittojärjestyksessä. Soittopyyntöä ei ole mahdollista jättää salaisesta numerosta soittaessa.

    Otathan asiaan liittyvät paperit valmiiksi esille, kun soitat kuluttajaneuvontaan.

    Puheluiden hinta

    Soittaminen ja jonotus KKV:n 0295-alkuisiin numeroihin maksaa lankapuhelimesta soitettuna paikallisverkkomaksun (pvm) ja matkapuhelimesta matkapuhelumaksun (mpm).

    Taksa määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Aikaperusteisen maksun lisäksi operaattori voi veloittaa myös puhelun aloitusmaksun. Soittaminen ei yleensä sisälly ns. puhepaketteihin.

  • Kuluttajaneuvonnan yhteydenottolomake

    24h

    Neuvoja vastaa yhteydenottoon puhelimitse tai sähköpostilla viimeistään viiden työpäivän kuluessa. Vastauksen saat pääsääntöisesti puhelimitse.

    Voit asioida kuluttajaneuvonnan kanssa myös sähköisesti yhteydenottolomakkeella.

    Asiantuntija vastaa yhteydenottoon puhelimitse tai sähköpostilla viimeistään viiden työpäivän kuluessa. Vastauksen saat pääsääntöisesti puhelimitse. Soitto tulee 029-alkuisesta numerosta tai soittajana saattaa näkyä ”tuntematon numero”. Jos kuluttajaneuvonnan yhteydenottoa ei kuulu, etsi sähköpostiviestiä roskapostikansiosta ja muista kansioista ennen kuin olet uudelleen yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

Ohita upotettu sisältö

Your Europe

Tämä verkkosivu on osa Euroopan komission Your Europe -portaalia.

Löysitkö etsimäsi? Anna palautetta!