Vapaa-ajan tapahtumat

Vapaa-ajan tapahtumien lipuilla ei ole automaattisesti vaihto- tai palautusoikeutta, vaan ne ovat sopimuskohtaisia. Mikäli tapahtuma peruuntuu, sinulla on oikeus saada lipun hinta takaisin.

Tapahtumalippujen palautusoikeus

Etämyynnin, kuten puhelinmyynnin tai verkkokaupan, 14 päivän peruutusoikeus ei koske vapaa-ajanpalvelua, joka on sovittu tietyksi ajankohdaksi. Näiden palveluiden peruuttamisoikeus voi olla kuitenkin kirjattuna sopimusehdoissa. Et voi siis palauttaa esimerkiksi konserttiin, teatteriesitykseen tai urheilutapahtumaan hankittuja lippuja, ellei sopimusehdoissa ole niin erikseen mainittu.

Tapahtuman peruuntuminen tai siirtyminen

Jos tilaisuus peruuntuu tai sen ajankohta siirtyy, sinulla on oikeus saada lipun hinta takaisin. Sinulla on tämä oikeus, vaikka peruutus tai siirto johtuisi tapahtumajärjestäjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta syystä.

Voit vaihtoehtoisesti neuvotella tapahtumanjärjestäjän kanssa, miten ostettua tapahtumalippua olisi mahdollista muulla tavoin hyödyntää myöhemmin.

Rahojen palauttaminen

Rahojen palautusvelvollisuus voi olla joko lipunvälittäjällä tai tapahtumajärjestäjällä. Mikäli lipunvälittäjä ehti tilittää lippurahat eteenpäin tapahtumanjärjestäjälle, on vastuu palautuksesta järjestäjällä. Tällöinkin palautus tapahtuu käytännössä usein välittäjän kautta. Jos maksoit pääsylipun luottokortilla, voit vaatia hinnan palautusta myös luottokorttiyhtiöltä.

Jos olet hankkinut lipun lipunvälittäjän kautta, välittäjän palvelumaksua lipun myynnistä ja esimerkiksi toimitustavasta veloitettavaa toimituskulua ei yleensä ole oikeutta saada takaisin, vaikka tilaisuus peruuntuisikin. Lipunvälittäjän perimä palvelumaksu on tyypillisesti välityspalkkio, jonka yritys voi periä välitystehtävästä eli lipun myymisestä ja välittämisestä lipun ostajalle. Edellytyksenä on kuitenkin se, että lippuja myyvä yritys on kertonut toimivansa ainoastaan lipunvälittäjänä sekä ilmoittanut toimituskuluista ja palvelumaksuista lipun oston yhteydessä.

Jos tapahtumajärjestäjä käyttää perutun tapahtuman maksun palautukseen lipunvälittäjää, palautuksen tekemisestä aiheutuvat kustannukset kuuluvat lähtökohtaisesti tapahtumajärjestäjän maksettavaksi. Sopimusehto, jonka mukaan kuluttajan saatavasta vähennetään jokin rahamäärä välittäjän palauttaessa lipun hinnan tapahtumajärjestäjän puolesta, on lähtökohtaisesti kohtuuton.

Lipunvälittäjä ei voi siis veloittaa sinulta tapahtumajärjestäjän tekemän peruutuksen vuoksi rahanpalautuksen hoitamisesta ylimääräistä käsittelymaksua.

Toimi näin, jos et tyydy tarjottuun hyvitykseen

Festivaaliesiintyjän peruuntuminen

Festivaalin järjestäjällä on velvollisuus tiedottaa tehokkaasti mahdollisista muutoksista. Vaikka konsertit ovat tyypillisesti palveluja, jotka ovat herkkiä peruutuksille ja muutoksille, niiden järjestäjä ei vapaudu vastuustaan vain sillä, että varaa etukäteen oikeuden muutoksiin.

Hyvityksen mahdollisuutta arvioidaan sen perusteella, miten festivaalia on markkinoitu, kuinka paljon artistin peruutus vaikuttaa kokonaisuuteen ja mistä syystä peruutus on tapahtunut. Jos festivaalin sisältö muuttuu merkittävästi markkinoinnissa ilmoitetusta, sinulla voi olla oikeus saada alennusta lipun hinnasta. Kokonaisuuden kannalta vähäiset muutokset eivät oikeuta hyvitykseen.

Tapahtumajärjestelyjen puutteet

Tapahtumajärjestelyjen on ilmoitettujen esiintyjien lisäksi vastattava muutenkin sovittua. Kuluttaja voi vaatia hyvitystä esimerkiksi silloin, jos hänen istumapaikkansa vaihtuu varattua huonompaan.

Esimerkiksi konserttien ja teatteriesitysten sisältö ja laatu voivat vaihdella esiintyjästä tai esiintyjistä ja eri esityskerroista riippuen. Kuluttajan pitää varautua laadullisiin poikkeamiin, eikä esitys ole virheellinen yksin siksi, ettei se ole vastannut kuluttajan omia odotuksia.

Lipunvälittäjä ei vastaa tapahtumajärjestelyistä, vaan oman välitystehtävänsä ammattitaitoisesta ja huolellisesta suorittamisesta.

Toimi näin, jos tapahtuman toteutus poikkesi merkittävästi sovitusta

  • Neuvottele mahdollisesta hyvityksestä ensin tapahtumanjärjestäjän kanssa.

  • Kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelu

    Palveluaika ma, ti, ke, pe klo 9–12, to klo 12–15

    Huom! Asiointilomake on kesällä 17.6. – 21.8. suljettu viikonloppuisin pe klo 15 – ma klo 9.