Innoros Oy har försatts i konkurs – Anvisningar för konsumenter om sökande av ersättning

Innoros Oy, som bland annat sålt luftvärmepumpar och grillkåtor under handelsnamnet Ultimate Market, försattes i konkurs den 25 november 2015. Innoros Oy har finansierat sin verksamhet genom kunders förskottsbetalningar och köpkrediter. Konsumentombudsmannen befarar att säkerheterna för förskottsbetalningarna är få, varvid många konsumenter kan bli utan de beställda produkterna och de kanske inte heller får tillbaka sin förskottsbetalning.

  • Innoros Oy:s konkursbo har bett alla kunder att ta kontakt och meddela sina fordringar till asiakkaat@ultimatemarket.com. Ange i ditt meddelande ditt namn, vilken produkt du har beställt, hur mycket du har betalat, din postadress, e-postadress och ditt telefonnummer. Om du inte har en e-postadress ska du skicka uppgifterna per brev till Innoros Oy, Voivalantie 21, 20780 S:t Karins. Använd främst e-postadress, i andra hand brevpost. Om du inte kan använda något dera kontaktsättet, kan du kontakta förvaltaren av konkursboet per telefon (Janne Röytiö, Asianajotoimisto Heikkilä & Co Oyinfo@heikkilaco.fi, tfn 010 289 9400).
  • Om du har betalat ett köp med kreditkort eller annan kredit, ska du kontakta kreditkortsbolaget. Du har rätt att avstå från att betala fakturan. Om du redan har betalat fakturan, har du rätt att få pengarna tillbaka av den kreditgivare som har finansierat köpet.
  • Om du har betalat varan på något annat sätt, till exempel kontant, agera enligt vad som anges ovan genom att kontakta förvaltaren av konkursboet.

Du kan också be om råd av konsumentrådgivningen.

Ytterligare information om konsumentens rätt vid en näringsidkares konkurs