Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Kilpailunrajoitukset
    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Vuosi 2014
    • Vuosi 2013
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku
    • Lisää aiheita

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Avoimet työpaikat
    • Harjoittelupaikat
    • Tapahtumat
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tavoitteet vuosille 2017–2020
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • Johto
    • Markkinatutkimus
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Kilpailuasiat
  • Kilpailuneutraliteetti
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/kilpailuasiat/kilpailuneutraliteetti/neutraliteettiasioiden-tutkimisessa-noudatettava-menettely/
Tietoa ja ohjeita
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Kilpailuasiat
  • Kilpailuneutraliteetti
  • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
  • Maksut, laskut ja perintä
  • Viat, viivästykset ja valitukset
  • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
  • Kilpailuasiat
    • Kilpailunrajoitukset
    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
      • Oikeuslähteet
      • Mitä julkisyhteisöjä laki koskee?
      • Mitä neutraliteettilailla suojataan?
      • Mikä laukaisee puuttumisen julkisen sektorin elinkeinotoimintaan?
      • Milloin kilpailuneutraliteetin vajeeseen ei voida puuttua?
      • KKV:n priorisointivelvoite
      • Neutraliteettiasioiden tutkimisessa noudatettava menettely
      • Toimenpidepyynnön tekeminen
    • Kilpailun edistäminen
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Kansainvälinen yhteistyö
    • Lainsäädäntö ja suuntaviivat

Neutraliteettiasioiden tutkimisessa noudatettava menettely

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

KKV voi toimia neutraliteettiasioissa toimenpidepyyntöjen perusteella tai oma-aloitteisesti.

Menettelyn päävaiheet

Toimenpidepyyntöjen käsittelyssä on tavanmukaisesti seuraavat päävaiheet:

  • mahdolliset lisäselvitys- ja täydennyspyynnöt toimenpidepyynnön tekijälle ja lisätietojen hankinta julkisista lähteistä (esiselvitys)
  • tutkimatta jättäminen / varsinaisen selvityksen aloittaminen
  • selvittäminen
  • asianosaisten kuuleminen
  • neuvottelu kilpailuneutraliteettiongelman poistamiseksi
  • neuvottelutuloksen vahvistaminen päätöksellä / määräyksen, velvoitteen tai kiellon asettaminen mukaan luettuna mahdollisen uhkasakon asettaminen (sisältäen toimenpiteen kohteen kuulemisen).

Menettelyssä noudatettavat määräajat

KKV pyrkii noudattamaan asioiden käsittelyssä seuraavia määräaikoja:

1 kuukauden kuluessa toimenpidepyynnön saapumisesta

    • Vastataan tiedusteluihin, ilmoituksiin ja muihin ns. kansalaisaloitteisiin.
    • Toimenpidepyynnön tekijälle ilmoitetaan asian käsittelijä, ellei asian käsittelyä ole päätetty tätä aikaisemmin.
    • Poistetaan käsittelystä selkeät tutkimatta jätettävät (32 §) asiat.

4 kuukauden kuluessa toimenpidepyynnön saapumisesta

    • Tehdään esiselvitys, jonka tuloksena saadaan yleiskuva kilpailuongelman luonteesta ja vakavuudesta.
    • Tutkivassa ryhmässä määritellään alustavasti vaikuttavuusluokka.
    • Toimenpidepyyntö lähetetään tiedoksi kunnalle, kuntayhtymälle tai valtiolle.

6 kuukauden kuluessa toimenpidepyynnön saapumisesta (tai oma-aloitteisen selvityksen käynnistämisestä)

    • Poistetaan käsittelystä vaikuttavuusluokan 3 asiat.
    • Vaikuttavuusluokan 1 ja 2 asiat käsitellään viraston kilpailuvastuualueen johdon kokouksessa ja tehdään tarvittavat linjaratkaisut.
    • Vaikuttavuusluokan 1 ja 2 asioista tehdään alustava selvityssuunnitelma ja määritellään tavoiteajat nähtävissä oleville tuleville selvittämisvaiheille.
    • Ilmoitetaan asianosaisille (myös toimenpidepyynnön tekijälle) yksityiskohtaisen käsittelyn aloittamisesta

Kilpailulain 32 §:n mukaan päätös asian tutkimatta jättämisestä on tehtävä viipymättä. Selvät tutkimatta jätettävät asiat sekä muut vaikuttavuusluokan 3 asiat pyritään käsittelemään keskimäärin 30 päivässä, mutta viimeistään kuuden kuukauden esiselvitysjakson aikana.

Neuvottelu neutraliteettiongelman poistamiseksi

Neuvottelu on ensisijainen keino puuttua kilpailulain 30 a §:n vastaiseen tilanteeseen. Lain esitöiden mukaan julkisyhteisön asiana on esittää riittävät toimenpiteet kilpailuneutraliteettiongelman ratkaisemiseksi (HE 40/2013 s.37). Neuvottelu ei kuitenkaan ole itsetarkoituksellista, toisin sanoen asia voidaan jo varhaisemmassa selvitysvaiheessa poistaa käsittelystä, jos virasto saa varmuuden neutraliteettiongelman poistumisesta.

KKV:n kokemukset kilpailunrajoitusten poistamiseen tähtäävistä neuvotteluista osoittavat, että neuvotteluilla on tapana pitkittyä. Tämän vuoksi on perusteltua asettaa kohtuullisen tiukka, mutta objektiivisesti hyväksyttävästä syystä joustava aikaraja neuvottelujen käymiselle. Neuvottelujen etenemistä toisaalta jouduttaa, jos toisella osapuolella on ennen neuvotteluja selvä käsitys, mistä kilpailuneutraliteettiongelmasta neuvotellaan ja millaisiin tosiasioihin virasto perustaa vaatimuksensa. Tämä voitaisiin toteuttaa esimerkiksi viraston laatimalla päätösluonnoksella, joka toimisi neuvottelujen pohjana ja määrittelisi menettelyn tai toiminnan rakenteen, johon virasto edellyttää muutoksia.

Yllä kuvatun kaltaiseen, melko muodolliseen neuvottelumenettelyyn liittyy myös haittoja: Mitä yksityiskohtaisempia ja perustellumpia vaatimuksia neuvottelujen pohjana olevalta asiakirjalta edellytetään, sitä kalliimmaksi prosessin hoitaminen tulee ja sitä kapeammaksi käy neuvottelujen tosiasiallinen liikkumavara, koska perusteiltaan ja yksityiskohdiltaan loppuun harkittu päätösluonnos olisi valmis pohja kiellon, määräyksen tai velvoitteen asettamiselle. Kummankin neuvotteluosapuolen työmäärän vähentämiseksi joustavampi menettely olisi paremmin puolustettavissa.

Aikaisemmat kokemukset viittaavat kuitenkin siihen, että ainakin neutraliteettivalvonnan alkuvaiheessa kannattaa noudattaa melko muodollista lähestymistapaa. Näin ollen KKV, soveltaessaan kilpailulain 30 a §:ää, tekee neuvottelujen pohjaksi yhteenvedon selvityksensä tuloksista. Ratkaisuvaihtoehtojen löytäminen on kuitenkin julkisyhteisön tehtävä ja sen tulee siten neuvotteluissa esittää riittävät toimenpiteet kilpailuneutraliteettiongelman poistamiseksi.

KKV:n sisäisissä keskusteluissa on arvioitu, ettei neuvotteluille lähtökohtaisesti tulisi varata enempää aikaa kuin kolme kuukautta, minkä jälkeen neuvottelujen katsottaisiin epäonnistuneen ja virasto siirtyisi kilpailulain 30 c §:n soveltamiseen. Käytännössä neuvottelu voi edellyttää pidempää ajanjaksoa ja lähtökohtaista kolmen kuukauden ajanjaksoa voidaan tarvittaessa pidentää, mikäli se on tarkoituksenmukaista mm. neuvottelujen eteneminen sekä neuvottelutuloksen hyväksymisen ja toimeenpanon edellyttämä aika huomioon ottaen.

Kilpailulain 30 c §:ssä tarkoitetun kiellon, määräyksen tai velvoitteen tehosteeksi voidaan asettaa uhkasakko (kilpailulaki 46 §).


Asiasanat: Kilpailulaki, Kilpailuneutraliteetti, Kilpailunrajoitus
Päivitetty 18.5.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • © KKV