Peruuttaminen ja palauttaminen kotimyynnissä

Valtaosalla kotimyyntisopimuksista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana voit perua kaupan ilman erityistä syytä. Jos myyjä ei ole antanut sinulle lain vaatimia tietoja, peruuttamisaika voi pidentyä.

Peruuttamisajan laskeminen ja poikkeukset peruuttamisoikeuteen

Peruuttamisajan laskutapa ja mahdolliset rajoitukset peruttamisoikeuteen riippuvat siitä, onko kyseessä tavaran kauppa vai palvelusopimus.

Voinko perua kaupan, jos myyjä ei ole kertonut peruuttamisoikeutta koskevista ehdoista?

Ohjeita eri tilanteisiin:

Miten perun kaupan, jos peruuttamisoikeuteni on voimassa?

Koskeeko kotimyynnin peruuttamisoikeus myös virheellistä tavaraa tai palvelua?

Peruuttamisoikeus koskee myös virheellisiä tavaroita ja palveluita. Jos virhe ilmenee peruuttamisaikana, voit halutessasi peruuttaa sopimuksen kotimyynnin peruuttamisoikeuden nojalla.

Vaihtoehtoisesti voit vaatia virheen hyvittämistä. Selvitä virheen hyvitysvaihtoehdot seuraavilta sivuilta:

Tavaran virhe
Palvelun virhe
Remontit
Digitaaliset sisällöt ja palvelut

Näin teet reklamaation ja neuvottelet asian ratkaisemisesta

  • Jos sinulla on peruuttamisoikeuttasi, rahojen palautusta tai virheellistä tuotetta koskeva ongelma, ota aina ensin yhteyttä yritykseen, jolta olet tavaran tai palvelun ostanut.

    Usein ongelma ratkeaa, kun ilmoitat palveluntarjoajalle / myyjälle mahdollisimman nopeasti asiasta.

    Jos yhteydenottoosi ei reagoida toivomallasi tavalla, tee palveluntarjoajalle / myyjälle kirjallinen reklamaatio, jossa kuvailet tarkasti ongelman ja ilmoitat vaatimuksesi.

    Voit hyödyntää reklamaation laatimisessa Reklamaatioapuria. Reklamaatioapuri antaa myös tietoa oikeuksistasi ja auttaa arvioimaan, mitä voisit omassa tapauksessasi vaatia.

    Perustele vaatimuksesi ja esitä näyttöä näkemyksesi tueksi, jos se on mahdollista. Esimerkiksi valokuvat, asiakirjat, sähköpostikirjeenvaihto tai muut todisteet voivat auttaa asiaa.

  • Jos reklamaatio ja neuvottelut eivät johda sovintoratkaisuun, voit kysyä ohjeita kuluttajaneuvonnasta.

    Asiasi käsittely edellyttää yleensä tietoa vastapuolen näkemyksestä.

    Asiointi kuluttajaneuvonnassa