Peruuttaminen ja palauttaminen kotimyynnissä
Valtaosalla kotimyyntisopimuksista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana voit perua kaupan ilman erityistä syytä. Jos myyjä ei ole antanut sinulle lain vaatimia tietoja, peruuttamisaika voi pidentyä.
Peruuttamisajan laskeminen ja poikkeukset peruuttamisoikeuteen
Peruuttamisajan laskutapa ja mahdolliset rajoitukset peruttamisoikeuteen riippuvat siitä, onko kyseessä tavaran kauppa vai palvelusopimus.
-
Kun kyseessä on kotimyynnissä tehty kauppa, kuluttajalla on yleensä 14 päivän peruuttamisoikeus.
Kyse on tavaran kaupasta, vaikka sopimus sisältäisi myös tavaran asennuksen tai muun siihen liittyvän palvelun. Sinulla on oikeus peruuttaa sopimus, vaikka esimerkiksi asennuspalvelu olisi jo suoritettu.
Peruuttamisaika alkaa siitä, kun:
• olet vastaanottanut tavaran, tai
• jos toimitus tehdään useassa erässä, viimeisen erän vastaanottamisesta, tai
• jos kyseessä on säännöllinen toimitus, ensimmäisen toimituksen saapumisesta.Milloin peruuttamisoikeutta ei ole?
Peruuttamisoikeus ei koske seuraavia tuotteita:
- Toiveidesi mukaan valmistettu tai muunneltu mittatilaustuote, jota ei voi myydä eteenpäin ilman huomattavia tappioita.
- Esimerkiksi erityisten mittojen mukaan valmistettavien ja asennettavien keittiökalusteiden tai ikkunoiden tilaaminen. Peruuttamisoikeus puuttuu, vaikka tavaran valmistusta ei olisi aloitettu. Jos kyseessä on standardimittainen tavara, sinulla on peruuttamisoikeus.
- Huom! Jos sopimus tehtiin ilman sinun pyyntöäsi tehdyn kotikäynnin yhteydessä, sinulla on oikeus perua kauppa 14 päivän peruuttamisaikana, vaikka tuote olisi räätälöity toiveidesi mukaisesti.
- Sinetöitynä toimitettu ja avattu tavara, jota paketin avaamisen jälkeen ei voi terveydellisistä tai hygieniasyistä palauttaa. Esimerkiksi kosmetiikka.
- Nopeasti pilaantuvat tai vanhentuvat tuotteet. Esimerkiksi elintarvikkeet.
- Toimittamisen jälkeen muihin tuotteisiin sekoittuvat tuotteet. Esimerkiksi multakuorma, joka on jo levitetty maahan.
Voit selvittää oikeutesi kaupan perumiseen peruuttamisoikeusapurilla
Apuri auttaa kuluttajia sekä yrityksiä selvittämään muun muassa, onko kuluttajalla oikeuttaa peruuttaa tehty tavaraa koskeva kauppa.
- Toiveidesi mukaan valmistettu tai muunneltu mittatilaustuote, jota ei voi myydä eteenpäin ilman huomattavia tappioita.
-
Palvelusopimuksia ovat esimerkiksi erilaiset remontit ja huoltotyöt.
14 päivän peruuttamisaika lasketaan palvelusopimuksen tekemispäivästä.
Voit peruuttamisajan sisällä aina peruuttaa keskeneräisen palvelun ja tietyin edellytyksin myös kokonaan suoritetun palvelun. Tällöin voit joutua maksamaan myyjälle kohtuullisen korvauksen jo tehdystä työstä tai suoritetusta palvelusta.
Pyynnöstäsi tehdyillä kiireellisillä korjaus- tai huoltotöillä ei ole peruutusoikeutta.
Voinko perua palvelun, vaikka palvelu on aloitettu tai jo valmis?
Jos palvelu on aloitettu peruuttamisaikana:
Jos olet pyytänyt palvelun aloittamista ennen peruuttamisajan päättymistä ja päätät peruuttaa sen peruuttamisaikana, sinun on maksettava kohtuullinen korvaus jo tehdystä työstä tai suoritetusta palvelusta. Korvaus lasketaan suhteellisena osuutena sopimuksen kokonaishinnasta.
Et joudu maksamaan peruuttamisaikana peruuttamastasi palvelusta seuraavissa tilanteissa:
- et ole pyytänyt työn aloittamista tai palvelun suorittamista ennen peruuttamisajan päättymistä
- sinulle ei ole ennakkoon kerrottu peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista, määräajoista ja menettelyistä, tai
- sinulle ei ole ennakkoon kerrottu, että peruuttaminen voi johtaa korvausvelvollisuuteen.
Jos palvelu on jo kokonaan suoritettu peruuttamisaikana:
Palvelusopimusta ei voi yleensä enää peruuttaa, jos:
- olet itse pyytänyt palvelun aloittamista ennen peruuttamisajan päättymistä, ja
- olet hyväksynyt, että peruuttamisoikeus raukeaa, kun palvelu on tehty loppuun.
Huom! Jos palvelusopimus tehtiin kotikäynnillä, jonka myyjä teki ilman pyyntöäsi, sinulla on 14 päivän peruuttamisaikana oikeus perua sopimus, vaikka palvelu olisi jo täysin suoritettu. Tämä suojaa kuluttajaa yllättäviltä ja ei-toivotuilta sopimuksilta.
Jos palvelu on jo kokonaan suoritettu peruuttamisaikana, et voi yleensä enää peruuttaa sitä. Saat kuitenkin peruuttaa myös valmiiksi tehdyn palvelun, jos
- et ole itse pyytänyt palvelun aloittamista ennen 14 päivän peruuttamisajan päättymistä etkä ole antanut hyväksyntääsi sille, että peruuttamisoikeus raukeaa, kun palvelu on tehty loppuun
TAI - palvelusopimus tehtiin kotikäynnillä, jonka myyjä teki ilman pyyntöäsi.
Et joudu maksamaan peruuttamisaikana peruuttamastasi palvelusta seuraavissa tilanteissa:
- et ole pyytänyt työn aloittamista tai palvelun suorittamista ennen peruuttamisajan päättymistä
- sinulle ei ole ennakkoon kerrottu peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista, määräajoista ja menettelyistä, tai
- sinulle ei ole ennakkoon kerrottu, että peruuttaminen voi johtaa korvausvelvollisuuteen.
Voinko perua kaupan, jos myyjä ei ole kertonut peruuttamisoikeutta koskevista ehdoista?
Ohjeita eri tilanteisiin:
-
Myyjän on ennen sopimuksen tekemistä kerrottava, että peruuttamisoikeus on olemassa ja miten ja missä ajassa sitä voi käyttää (esim. lomakkeella, sähköpostilla).
Tiedot on annettava:
- selkeästi ja ymmärrettävästi
- paperilla tai muulla pysyvällä tavalla (esim. sähköpostilla, jos olet antanut siihen suostumuksen).
Jos tietoa peruuttamisoikeudesta ja sitä koskevista ehdoista ei ole annettu:
- Peruuttamisaika pitenee 12 kuukaudella, jonka aikana sinulla on oikeus kuluitta perua kauppa. 12 kuukauden peruuttamisaika alkaa siitä, kun alkuperäinen 14 päivän peruuttamisaika päättyi.
- Jos myyjä myöhemmin antaa puuttuvat tiedot, peruuttamisaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun sait korjatut tiedot.
Mitä tehdä, jos yritys ei hyväksy kaupan perumista?
Jos yritys ei hyväksy vaatimustasi kaupan perumisesta:
- Tee yritykselle perusteltu reklamaatio.
- Voit käyttää Reklamaatioapuria tilanteen selvittämisessä
-
Joissain tilanteissa voit menettää oikeutesi sopimuksen peruuttamiseen. Myyjän on ennen sopimuksen tekemistä kerrottava, missä olosuhteissa peruuttamisoikeutta ei enää ole.
Tiedot on annettava:
- selkeästi ja ymmärrettävästi
- paperilla tai muulla pysyvällä tavalla (esim. sähköpostilla, jos olet antanut siihen suostumuksen).
Esimerkkejä tilanteista, joissa voit menettää peruuttamisoikeuden:
- Olet pyytänyt palvelun aloittamista jo peruuttamisaikana ja se tehdään valmiiksi ennen peruuttamisajan päättymistä. Lisäedellytyksenä on, että olet nimenomaisesti hyväksynyt peruuttamisoikeuden raukeamisen tällaisessa tilanteessa.
- Olet avannut sinetöidyn hygieniatuotteen.
Jos myyjä ei ole kertonut peruuttamisoikeuden rajoituksista:
- Sopimus ei sido sinua.
- Voit halutessasi vedota sopimuksen sitomattomuuteen 12 kuukauden kuluessa sopimuksen tekemisestä.
- Jos vetoat sopimuksen sitomattomuuteen, ei sinun tarvitse maksaa sovittua kauppahintaa.
- Myyjän pitää viivytyksettä ja viimeistään 30 päivän kuluessa palauttaa jo maksamasi kauppahinta sekä korvata tavaran tai muun suorituksen palauttamisesta aiheutuvat kulut. Jos suoritusta (esimerkiksi remontti ja siinä käytetyt materiaalit) ei voi palauttaa, saat sen veloituksetta.
Mitä tehdä, jos yritys ei hyväksy kaupan perumista?
Jos yritys ei hyväksy vaatimustasi kaupan perumisesta:
- Tee yritykselle perusteltu reklamaatio.
- Voit käyttää Reklamaatioapuria tilanteen selvittämisessä
-
Joissain tuotteissa tai palveluissa peruuttamisoikeutta ei ole lainkaan, esimerkiksi mittatilaustavaroissa. Jos peruuttamisoikeus puuttuu, myyjän on kerrottava tästä ennen sopimuksen tekemistä.
Tiedot on annettava:
- selkeästi ja ymmärrettävästi
- paperilla tai muulla pysyvällä tavalla (esim. sähköpostilla, jos olet antanut siihen suostumuksen)
Jos myyjä ei ole kertonut peruuttamisoikeuden puuttumisesta:
- Sopimus ei sido sinua.
- Voit halutessasi vedota sopimuksen sitomattomuuteen 12 kuukauden kuluessa sopimuksen tekemisestä
- Jos vetoat sopimuksen sitomattomuuteen, ei sinun tarvitse maksaa sovittua kauppahintaa
- Myyjän pitää viivytyksettä ja viimeistään 30 päivän kuluessa palauttaa jo maksamasi kauppahinta sekä korvata tavaran tai muun suorituksen palauttamisesta aiheutuvat kulut. Jos suoritusta (esimerkiksi remontti ja siinä käytetyt materiaalit) ei voi palauttaa, saat sen veloituksetta.
Mitä tehdä, jos yritys ei hyväksy kaupan perumista?
Jos yritys ei hyväksy vaatimustasi kaupan perumisesta:
- Tee yritykselle perusteltu reklamaatio.
- Voit käyttää Reklamaatioapuria tilanteen selvittämisessä
Miten perun kaupan, jos peruuttamisoikeuteni on voimassa?
-
Ilmoita peruuttamisesta myyjän antamalla peruuttamislomakkeella tai sähköpostilla. Pelkkä tavaran palauttaminen ei riitä.
Muista, että sinun on pystyttävä tarvittaessa todistamaan, että olet tehnyt peruuttamisilmoituksen.
Voit peruuttaa kaupan peruuttamisaikana ilman syytä.
-
Palauta tavara viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä, ellei myyjä ole sitoutunut noutamaan tavaraa itse.
Jos myyjä ei ole sopimusehdoissaan sitoutunut vastaamaan palautuskuluista, sinun on maksettava palautuskulut.
Jos tavara on toimitettu kotiisi sopimuksenteon yhteydessä, myyjän on noudettava se omalla kustannuksellaan, jos se ei ole helposti palautettavissa postitse, esimerkiksi kokonsa tai painonsa vuoksi.
-
Myyjän on palautettava maksusi 14 päivän kuluessa peruuttamisilmoituksen saamisesta.
Jos olet valinnut muun kuin myyjän tarjoaman edullisimman toimitustavan, myyjällä ei ole velvollisuutta palauttaa ylimääräisiä toimituskustannuksia.
Myyjällä on oikeus pidättyä maksun palautuksesta kunnes tavara on palautunut yritykselle tai olet osoittanut lähettäneesi tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla.
Jos kaupan peruuttaminen ei ole onnistunut tai rahojasi ei ole palautettu, voit käyttää Reklamaatioapuria tilanteen selvittämisessä.
Koskeeko kotimyynnin peruuttamisoikeus myös virheellistä tavaraa tai palvelua?
Peruuttamisoikeus koskee myös virheellisiä tavaroita ja palveluita. Jos virhe ilmenee peruuttamisaikana, voit halutessasi peruuttaa sopimuksen kotimyynnin peruuttamisoikeuden nojalla.
Vaihtoehtoisesti voit vaatia virheen hyvittämistä. Selvitä virheen hyvitysvaihtoehdot seuraavilta sivuilta:
Tavaran virhe
Palvelun virhe
Remontit
Digitaaliset sisällöt ja palvelut
Näin teet reklamaation ja neuvottelet asian ratkaisemisesta
-
Jos sinulla on peruuttamisoikeuttasi, rahojen palautusta tai virheellistä tuotetta koskeva ongelma, ota aina ensin yhteyttä yritykseen, jolta olet tavaran tai palvelun ostanut.
Usein ongelma ratkeaa, kun ilmoitat palveluntarjoajalle / myyjälle mahdollisimman nopeasti asiasta.
Jos yhteydenottoosi ei reagoida toivomallasi tavalla, tee palveluntarjoajalle / myyjälle kirjallinen reklamaatio, jossa kuvailet tarkasti ongelman ja ilmoitat vaatimuksesi.
Voit hyödyntää reklamaation laatimisessa Reklamaatioapuria. Reklamaatioapuri antaa myös tietoa oikeuksistasi ja auttaa arvioimaan, mitä voisit omassa tapauksessasi vaatia.
Perustele vaatimuksesi ja esitä näyttöä näkemyksesi tueksi, jos se on mahdollista. Esimerkiksi valokuvat, asiakirjat, sähköpostikirjeenvaihto tai muut todisteet voivat auttaa asiaa.
-
Jos reklamaatio ja neuvottelut eivät johda sovintoratkaisuun, voit kysyä ohjeita kuluttajaneuvonnasta.
Asiasi käsittely edellyttää yleensä tietoa vastapuolen näkemyksestä.
Peruuttamisoikeusapuri – selvitä oikeutesi tavaran kaupan perumiseen
Peruuttamisoikeusapuri