Konsumentombudsmannen har uppdaterat sin anvisning om telefonförsäljning – säljaren ska informera om erbjudandet tydligt och utan påtryckningar
Konsumentombudsmannens uppdaterade anvisning om telefonförsäljning klargör företagens skyldigheter och preciserar särskilt säljarens agerande i situationer där konsumenten får ett erbjudande per telefon. Syftet med anvisningen är att hjälpa telefonförsäljningsföretag att agera i enlighet med den lag som ändrades 2023 och konsumentombudsmannens nya beslut.
Konsumentombudsmannen har uppdaterat sin anvisning om skyldigheterna vid telefonförsäljning. Uppdateringarna baseras på beslut som konsumentombudsmannen har fattat i sin tillsynsverksamhet.
Företagen måste se till att de personer som arbetar med telefonförsäljning kan agera ansvarsfullt. Utan tillräcklig utbildning ökar risken för oklara avtal och vilseledande av konsumenten avsevärt.
I den uppdaterade anvisningen har säljarens ansvar preciserats bland annat i följande avseenden:
- Erbjudandet får inte innehålla uttryck som ger intryck av att konsumenten redan har ingått avtal eller är skyldig att godkänna erbjudandet.
- Säljaren ska avsluta samtalet om konsumentens förmåga att bedöma situationen är nedsatt, till exempel på grund av ålder eller sjukdom.
- Konsumenten får inte stressas eller pressas att godkänna erbjudandet.
- Samtalets kommersiella syfte ska framgå direkt i början. Säljaren får inte inleda samtalet med att säga att hen gör en undersökning, en enkät eller berätta om en vinst eller ett presentkort.
Lagstiftningen om telefonförsäljning ändrades senast 2023. Då infördes en lagändring som innebär att ett avtal som ingås per telefon inte uppstår direkt under samtalet. Numera träder avtalet i kraft först efter att konsumenten separat har godkänt företagets skriftliga erbjudande på ett varaktigt sätt efter samtalet.
Enligt en undersökning som Konkurrens- och konsumentverket (KKV) publicerade i februari 2025, ”Konsumenternas åsiketer och erfarenheter av telefonförsäljning (på finska)”, följs lagstiftningen om telefonförsäljning bristfälligt. Till exempel hade endast ungefär hälften av dem som beställt via telefonförsäljning fått ett skriftligt erbjudande på det sätt som lagen kräver efter samtalet. Undersökningen visade att god försäljningssed har samband med konsumenternas intresse för att beställa via telefonförsäljning.
Läs mer
Anvisning om skyldigheterna i anslutning till telefonförsäljning (2025)
Tiedote 12.2.2025: KKV:s undersökning: inom telefonförsäljning följs lagen dåligt
Tiedote 16.12.2024: Konsumentombudsmannen ingrep i det skriftliga bekräftelseförfarandet vid telefonförsäljning hos tre företag
Tiedote 26.3.2024: Konsumentombudsmannen varnade två företag för brister i telefonförsäljning (på finska)
Tiedote 31.1.2024: Förbud mot AAA-Palvelut Oy:s telefonförsäljning – marknadsdomstolen drog på ansökan av konsumentombudsmannen upp riktlinjer för kärnfrågor i telefonförsäljningen
Tiedote 27.4.2023: Konsumentombudsmannen för lagstridig telefonförsäljning av naturprodukter till marknadsdomstolen
Tiedote 5.12.2022: Betydande förändring i telefonförsäljningen vid årsskiftet: ett anbud är bindande först när det godkänts skriftligen