Konsumentombudsmannens anvisningar om prisinformation vid detaljförsäljning av livsmedel
2025
Bakgrund
Konsumentombudsmannen har observerat att det fortfarande förekommer brister vid detaljförsäljningen när det gäller att ange försäljningspriserna och jämförpriserna för livsmedel.
Observationerna grundar sig på konsumentombudsmannens och regionförvaltningsverkens tillsynskampanj, där man granskade detaljhandelsställenas praxis för prisinformation särskilt i fråga om hur de anger jämförpriser.
De brister som observerades i tillsynskampanjen gällde följande i fråga om prisinformation:
- produktens jämförpris hade inte angetts alls, utan endast produktens försäljningspris
- produktens jämförpris hade angetts med felaktig måttenhet, till exempel x €/100 g, även om enhetspriset borde ha angetts i formen x €/kg
- försäljningspriset för produkter med variabel vikt hade inte antecknats på produkten efter att den vägts, till exempel på färdigpackad fisk och ost.
- I större butiker fanns endast en lista med rabatterat pris, eller så var listan svår att hitta i affären.
Priset är central information som påverkar konsumentens beslutsfattande. Produktens jämförpris ger konsumenten möjlighet att särskilt jämföra förpackningar av olika storlek och priserna på dem sinsemellan.
Syftet med anvisningarna är att styra detaljhandelsföretag och andra näringsidkare som omfattas av regleringen att ange försäljningspriset och jämförpriset för livsmedel.
-
Anvisningarna hjälper företag att korrigera de problem som observerats på marknaden, eller berättar hur den nya lagstiftningen eller avgörandepraxisen påverkar företagens verksamhet.
Syftet med anvisningarna är att ge företagen anvisningar, rådgivning och information om innehållet i bestämmelserna och i synnerhet deras praktiska tillämpning. Principerna som presenteras i anvisningarna hjälper företagen att agera på ett lagenligt sätt.
Konsumentombudsmannen kan utarbeta anvisningar av bland annat följande orsaker:
- Det har observerats problem i företagens verksamhet på marknaden, som konsumentombudsmannen vill ingripa i.
- Den nya lagstiftningen medför förändringar i konsumentskyddet, som företagen eller en viss bransch måste vara medvetna om.
- Ett domstolsavgörande har medfört nya rättsnormer inom en viss bransch som påverkar branschens praxis.
Skyldighet att ange jämförpris
När ett livsmedel marknadsförs till ett visst försäljningspris ska produktens jämförpris anges i samband med försäljningspriset. Jämförpriset behöver inte anges om det är identiskt med produktens försäljningspris.
Skyldigheten att ange jämförpriset gäller:
- produkter som erbjuds på detaljhandelsställe och i skyltfönster i anslutning till det samt på webbplats
- marknadsföring av produkter, såsom televisions-, tidnings- och webbreklam, när produktens försäljningspris anges i marknadsföringen.
Med produktens jämförpris avses kilogram-, liter-, meter-, kvadratmeter- eller kubikmeterpris. Produktens jämförpris bestäms enligt etablerad nationell praxis. Till exempel om varan allmänt mäts i liter, ska literpris anges som jämförpris.
Exempel 1. Mangor säljs i matbutiken till jämförpriset 1,99 €/st. Frukterna mäts allmänt i kilogram, så jämförpriset för mango bör anges i kilogram och inte som styckepris, som i exemplet.
Vid angivande av jämförpris används alltid samma måttenhet. Om man vid försäljning av en produkt allmänt använder till exempel ett viktbaserat jämförpris, ska jämförpriset alltid anges per kilogram och inte per 100 gram.
Lagstiftning:
Prismärkningsförordningen 2 §, 3 §, 4 § och 8 §
Undantag i fråga om angivande av jämförpris
Skyldigheten att ange jämförpris för livsmedel gäller inte
- kompletta måltider eller andra produkter som innehåller flera komponenter
- primörer som säljs i knippen eller grönsaker i kruka
- bakverk, konditoriprodukter, chokladägg och prydnadskonfektyrer
- produkter vars förpackning väger mindre än 50 gram eller vars volym är mindre än 50 milliliter.
Lagstiftning:
Prismärkningsförordningen 9 §
Sätt att ange jämförpris
Jämförpriset skall anges på ett klart och entydigt sätt som konsumenten lätt kan se och förstå. Jämförpriset ska vara separerat från försäljningspriset och placeras så att konsumenten lätt kan se det.
Jämförpriset kan anges till exempel
- på produkten eller dess omslag
- separat intill produkten, till exempel med hjälp av hyllkantsmärkning
- i en prislista i omedelbar närhet av produkten.
Lagstiftning:
Prismärkningsförordningen 4 §
Angivelse av försäljningspris
Med försäljningspris avses det slutliga priset för en produkt inbegripet mervärdesskatt och övriga skatter och panter för produkten.
Skyldigheten att ange försäljningspris gäller inte lösviktsprodukter (t.ex. frukt och lösgodis) eller andra produkter som mäts i konsumentens närvaro och vars försäljningspris preciseras i samband med mätningen av produkten.
Exempel 2. Bananer säljs för 1,99 €/kg. Försäljningspriset behöver inte anges, eftersom det är fråga om en lösviktsprodukt vars försäljningspris preciseras när produkten mäts i grönsaksavdelningen eller senast vid kassan. Försäljningspriset ska dock anges på varan efter mätningen (t.ex. en etikett som vågen skriver ut och som innehåller det slutliga försäljningspriset för den vägda produkten).
Exempel 3. Laxfiléer säljs vid fiskdisken för 19,99 €/kg. Försäljningspriset behöver inte anges, eftersom det är fråga om en produkt som mäts i konsumentens närvaro och vars försäljningspris preciseras vid disken. Försäljningspriset ska dock anges på varan efter mätningen (t.ex. en etikett som vågen skriver ut och som innehåller det slutliga försäljningspriset för den vägda produkten).
Däremot ska försäljningspriset anges för alla produkter med variabel vikt som är färdigpackade och vägda. Försäljningspriset ska antecknas färdigt på produkten så att produktens slutliga försäljningspris inte beror på konsumentens egen aktivitet.
Exempel 4. På butikens kött- och fiskavdelning säljs färdigpackade laxfiléer vars enhetspris är 19,99 €/kg. Eftersom försäljningspriset varierar beroende på produktens vikt kan försäljningspriset inte anges på hyllkanten, utan det ska anges separat för varje produkt.
Lagstiftning:
Prismärkningsförordningen 2 §, 3 § och 7 §
Angivelse av försäljningspris och jämförpris på rabatterade produkter
Skyldigheten att ange försäljningspris och jämförpris gäller även rabatterade produkter. Detta innebär att både produktens nedsatta försäljningspris och det jämförelsepris som motsvarar det nedsatta försäljningspriset ska anges för rabatterade produkter.
Det nedsatta försäljningspriset och jämförpriset kan anges till exempel
- genom att fästa en lapp med det rabatterade priser på produkten som visar produktens nedsatta försäljningspris och jämförpris
- i en tabell över rabatterade priser där konsumenten kontrollerar produktens nedsatta försäljningspris och jämförpris.
Om rabattabeller används i butiken ska de placeras på platser som är lätta att se och de ska vara tillräckligt många i förhållande till butikens storlek.
När produkter i detaljförsäljning marknadsförs med realisering eller till ett nedsatt pris, ska det i marknadsföringen uppges det lägsta pris till vilket produkten har marknadsförts under de 30 dagar som föregår realisationen. Skyldigheten att ange det lägsta priset under de senaste 30 dagar gäller dock inte livsmedel som förfars snabbt.
Lagstiftning:
Konsumentskyddslagen 2 kap. 11 §