Hemförsäljning

Hemförsäljning är handel som sker i konsumentens hem eller på annan plats än säljarens affärslokaler. Vid hemförsäljning finns normalt en ångerrätt på 14 dagar. Det finns dock undantag från denna huvudregel, som gäller till exempel måttbeställda varor.

Vad är hemförsäljning?

Hemförsäljning innebär handel som sker i konsumentens hem eller på annan plats än säljarens affärslokaler.

Avtalet vid hemförsäljning kan ingås på säljarens eller konsumentens initiativ.

Exempel på hemförsäljningssituationer:

  • En försäljare kommer till dörren för att sälja varor eller tjänster och avtalet ingås hemma hos konsumenten.
  • En försäljare kontaktar konsumenten personligen på gatan för att bjuda ut en vara och avtalet ingås direkt efter detta till exempel i försäljarens lokaler, per telefon eller e-post
  • Försäljning i privata hem där en näringsidkare säljer t.ex. hushållsartiklar eller kläder.
  • En försäljare bjuder på en exkursion eller resa till en plats där konsumenten erbjuds köpa varor eller tjänster.

Som hemförsäljning räknas inte till exempel 

  • försäljning där produktens eller produkternas sammanlagda pris understiger 30 euro.
  • ett första besök eller ett besök för att ta mått, där försäljaren kommer till konsumentens hem utan att man samtidigt ingår ett avtal.
  • regelbundna busstransporter som försäljaren erbjuder t.ex. från stadens centrum till sin affär.

Minneslista – Så undviker du problem vid hemförsäljning

  1. Du bestämmer!
    Kom ihåg att du har rätt att bestämma vem som får komma in i ditt hem. Avvisa säljarens besök om säljaren inte presenterar sig på ett tillförlitligt sätt.
  2. Ingen köptvång
    • Du kan alltid säga ”nej”.
    • Även om säljaren har lagt mycket tid på att presentera sin produkt, kan du be om betänketid för att jämföra produkter innan du fattar beslut.
  3. Läs avtalsvillkoren noggrant
    • Se till att du förstår avtalsvillkoren. Du kan också förhandla om villkoren
    • Om det gäller en tjänst kan avtalet innehålla en punkt där du har möjlighet att begära att tjänsten påbörjas innan 14-dagars ångerfristens utgång. Säljaren kan också föreslå detta separat.

      • Om du godkänner att tjänsten påbörjas omedelbart, accepterar du samtidigt att ångerrätten upphör när tjänsten är helt utförd.

      • Innan du begär att tjänsten ska starta snabbt, fundera på om det är nödvändigt. Kan tjänsten vänta så att du behåller din rätt att häva avtalet inom 14 dagar? Att godkänna snabb start kan innebära att du inte längre kan ändra dig.

  4. Betala inte för produkten innan du har fått den
    • Kom överens om att betala först när du har mottagit varan.
  5. Kontrollera dokumenten innan avtalet ingås
    • Se till att du får skriftlig information om köpet på papper eller annat varaktigt sätt, såsom:
      • varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper
      • totalpris inklusive skatter samt eventuella leverans- och andra kostnader
      • villkor för ångerrätten och instruktioner för hur den används
      • ångerblankett.
    • Se till att du får en avtalsbekräftelse efter köpet.