Jos lentosi peruutetaan, voit valita kahdesta vaihtoehdosta:
1. Lennon uudelleenreititys, jolloin lentoyhtiön on tarjottava korvaava lento vastaavilla ehdoilla matkakohteeseen
- mahdollisimman pian tai
- myöhäisempänä ja sinulle sopivana ajankohtana (esim. viikon päästä), jos paikkoja on saatavilla.
2. Lipusta maksetun hinnan palauttaminen 7 päivän kuluessa. Lentoyhtiön on palautettava lipun hinta kultakin matkan osalta sekä jo tehdyiltä osilta matkaa, jos lennosta ei ole enää matkustajan alkuperäisen matkasuunnitelman kannalta hyötyä, jolloin
- olet oikeutettu ilmaiseen paluulentoon lentolipun osoittamaan lähtöpaikkaan, jos joudut perumaan matkan välilaskun aikana.
- luovut oikeudestasi huolenpitoon odotusaikana.
Vakiokorvauksen saaminen
Lennon peruuntuessa lentoyhtiöltä voi vaatia vakiokorvausta. Oikeutta korvaukseen ei ole silloin, kun peruutuksesta on ilmoitettu ajoissa tai sen syynä ovat poikkeukselliset olosuhteet.
Korvaussumma määräytyy lennon pituuden ja uudelleenreitityksestä johtuvan viivästyksen mukaan. Lentoyhtiö voi palauttaa lipun hinnan ja maksaa korvauksen käteisenä, pankkisiirtona, sekillä tai matkustajan allekirjoittamalla suostumuksella matkakuponkeina tai muina palveluina.
Matka |
Viivästys määränpäässä |
Korvaus |
alle 1500 km |
0–2 h |
125 € |
alle 1500 km |
yli 2 h |
250 € |
EU:n sisäinen lento yli 1500 km tai EU:n ulkopuolelle suuntautuva lento 1500 - 3500 km |
0–3 h |
200 € |
EU:n sisäinen lento yli 1500 km tai EU:n ulkopuolelle suuntautuva lento 1500 - 3500 km |
yli 3 h |
400 € |
Lento EU:n ulkopuolelta (lähtevä/saapuva), lennon pituus yli 3500 km |
0–4 h |
300 € |
Lento EU:n ulkopuolelta (lähtevä/saapuva), lennon pituus yli 3500 km |
yli 4 h |
600 € |
Vakiokorvaus jää saamatta
Oikeutta vakiokorvaukseen ei ole, jos
1. Peruutuksesta on ilmoitettu ajoissa eli
- vähintään 2 viikkoa ennen lähtöaikaa
- vähintään 7 päivää ja enintään 2 viikkoa ennen lähtöaikaa ja tarjottu vaihtoehtoista kuljetusta, jonka lähtöaika olisi korkeintaan 2 tuntia aikaisempi ja saapumisaika määräpaikkaan alle 4 tuntia alkuperäistä myöhempi.
- alle 7 päivää ennen lähtöaikaa ja tarjottu vaihtoehtoista kuljetusta, jonka lähtöaika olisi korkeintaan tuntia aikaisempi ja saapumisaika määräpaikkaan alle 2 tuntia alkuperäistä myöhempi.
2. Peruutus johtuu poikkeuksellisista olosuhteista eikä sitä olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu. Poikkeuksellisiksi olosuhteiksi katsotaan esim. työtaistelu, lennon suorittamiseen sopimattomat sääolosuhteet, turvallisuusriskit, odottamattomat lentoturvallisuuteen vaikuttavat puutteet, poliittisesti epävakaat olot ja ilmaliikenteen hallintaa koskeva päätös, joka aiheuttaa viivästymisen tai peruuttamisen.
EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan tekninen vika on harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvausta. Odottamattomiakaan teknisiä vikoja, jotka johtuvat osien ennenaikaisesta toimimattomuudesta, ei voi pitää poikkeuksellisina.
Voidakseen evätä vakiokorvauksen matkustajalta, lentoyhtiön täytyisi kyetä osoittamaan, että tapaus ei liittynyt lentoliikenteen harjoittajan tavanomaisen toiminnan harjoittamiseen eikä ollut sen tosiasiallisesti hallittavissa. Tällaisia ovat lentoturvallisuuteen vaikuttavat tekniset viat, jotka johtuvat sabotaasista, terroriteosta tai useampaa samaan kalustoon kuuluvaa lentokonetta koskevasta piilevästä valmistusvirheestä, josta valmistaja tai lentoturvallisuusviranomainen on ilmoittanut. Lintutörmäys ja sen seurauksena mahdollisesti aiheutunut vahinko on katsottava poikkeukselliseksi olosuhteeksi.
EY-tuomioistuimen ratkaisu C-549/07
Unionin tuomioistuimen tuomia C 257/14
Lentoyhtiöllä on näyttövelvollisuus siitä, että viivästys johtui poikkeuksellisista olosuhteista ja että niitä ei olisi voitu välttää tilanteeseen soveltuvilla toimenpiteillä.
Korvaus viivästyksen aiheuttamasta vahingosta
Jos uudelleenreitityksen aiheuttamasta viivästyksestä aiheutuu vahinkoa, voit vaatia vahingonkorvausta. Vahingonkorvausta voi saada vain toteennäytettävistä kuluista, kuten esimerkiksi viivästyksen vuoksi käyttämättä jääneestä junalipusta, ei mielipahasta ja harmista. Varaudu osoittamaan vahinkosi esimerkiksi tosittein. Viivästyksestä saatavien korvausten yläraja on noin 4150 erityisnosto-oikeutta, eli n. 4635 €. Vahingonkorvaus voidaan vähentää mahdollisesti maksetusta vakiokorvauksesta.
Lentoyhtiö ei ole vastuussa vahingosta, jos se pystyy näyttämään toteen ryhtyneensä vahingon välttämiseksi kaikkiin toimenpiteisiin, joita siltä voi kohtuudella edellyttää. Vahingonkorvausta ei yleensä saa esimerkiksi sääolosuhteiden, turvallisuusriskien tai lennonjohtajien lakon aiheuttamien viivästysten takia. Lentoyhtiön täytyy kuitenkin pystyä osoittamaan viivästyksen syy ja perustelemaan oma toimintansa tilanteessa.
Huolenpito
Lentoyhtiön on uudelleenreitityksestä aiheutuneena odotusaikana tarjottava huolenpitoa:
- aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan
- hotellimajoitus, jos ylimääräinen yöpyminen on välttämätöntä
- kuljetus lentoaseman ja hotellin välillä
- ilmaiseksi kaksi puhelua, faksia tai sähköpostiviestiä
Valituksen tekeminen lentomatkasta yritykselle tai viranomaiselle
Huom! Jos lentosi oli osa matkapakettia,
- voit vaatia vakiokorvausta lennon peruutus- viivästys- ja lennolle pääsyn epäämistilanteissa samalla tavalla kuin omatoimisesti varatuilla reittilennoilla. Jos haet vakiokorvausta näiden EY-asetuksen mukaisten oikeuksien perusteella, vaatimus on esitettävä lennosta vastaavalle lentoyhtiölle.
- voit lisäksi vaatia matkanjärjestäjältä hyvitystä matkan virheistä.
Matkapaketti