Lennon viivästyminen

Olet oikeutettu huolenpitoon lennon viivästyessä, ja pitkästä viivästyksestä voit vaatia myös vakiokorvausta. Lisäksi sinulla voi olla oikeus lentoyhtiön maksamiin vahingonkorvauksiin. Tutustu, kuinka paljon korvausta voit vaatia ja mitä voit tehdä, jos lentoyhtiö kieltäytyy vaatimuksistasi.

Oikeus huolenpitoon

Lentomatkustajan oikeus huolenpitoon viivästystilanteessa riippuu lentomatkan pituudesta sekä viivästyksen kestosta, jonka lentoyhtiö on arvioinut.

Vakiokorvaus menetetystä ajasta

Sinun on mahdollista saada vakiokorvausta, jos lentosi viivästyy määränpäästä vähintään kolme tuntia aikataulun mukaisesta saapumisajasta. Vakiokorvaus korvaa menetettyä aikaa.

Jos lentoyhtiö ei ole tarjonnut sinulle vakiokorvausta, korvausta kannattaa vaatia mahdollisimman pian.

Paljonko vakiokorvauksen määrä on?

Korvaussumma määräytyy lennon pituuden ja uudelleenreitityksestä aiheutuneen viivästyksen mukaan. Lentoyhtiö voi palauttaa lipun hinnan ja maksaa korvauksen käteisenä, pankkisiirtona, sekillä tai matkustajan allekirjoittamalla suostumuksella vouchereina eli matkakuponkeina tai muina palveluina.

Matkan pituusViivästys määränpäässäKorvaus
Lennon pituus enintään 1500 kmyli 3 h250 €
EU:n sisäinen lento yli 1500 km tai EU:n ulkopuolelle suuntautuva lento, 1500–3500 km yli 3 h400 €
Lento EU:n ulkopuolelta (lähtevä/saapuva), lennon pituus yli 3500 km3–4 h300 €
Lento EU:n ulkopuolelta
(lähtevä/saapuva), lennon pituus yli 3500 km
yli 4 h600 €

Milloin vakiokorvaus jää saamatta?

Oikeutta korvaukseen ei ole, jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista eikä sitä olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu.

Vahingonkorvaus viivästyksen aiheuttamasta vahingosta

Jos lennon viivästyksestä aiheutuu vahinkoa, sinun on mahdollista saada vahingonkorvausta. Vahingonkorvausta voi saada vain toteennäytettävistä kuluista, kuten viivästyksen vuoksi käyttämättä jääneestä junalipusta, ei mielipahasta ja harmista.

Matkapaketit

Jos lentosi oli osa matkapakettia:

  • Voit vaatia vakiokorvausta lennon peruutus- viivästys- ja lennolle pääsyn epäämistilanteissa samalla tavalla kuin omatoimisesti varatuilla reittilennoilla. Jos haet vakiokorvausta näiden EY-asetuksen mukaisten oikeuksien perusteella, vaatimus on esitettävä lennosta vastaavalle lentoyhtiölle.
  • Voit lisäksi vaatia matkanjärjestäjältä hyvitystä matkan virheistä.

Jos lentoyhtiö kieltäytyy vaatimuksistasi

Jos lentosi ei vastannut sovittua, voit tehdä valituksen lentoyhtiölle. Valitus kannattaa tehdä mahdollisimman pian. Jos valitus lentoyhtiölle ei tuota tulosta, voit tehdä valituksen viranomaiselle.

Oikeuksien voimassaolo

Nämä oikeudet (viivästyksestä maksettavaa vahingonkorvausta lukuun ottamatta) perustuvat EU-asetukseen lentomatkustajan oikeuksista. Oikeuksia sovelletaan kaikkiin EU:ssa sijaitsevalta lentoasemalta lähteviin koti- ja ulkomaan reitti- ja tilauslentoihin. EU:n ulkopuolelta saapuvien lentojen osalta näitä oikeuksia sovelletaan vain EU:n lentoyhtiöihin. Sääntöjä sovelletaan myös Norjasta, Sveitsistä ja Islannista lähteviin ja näihin maihin saapuviin lentoihin.